Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk opptil 200meter

Anbefalte innlegg

Har behov for og sette opp et nettverk mellom to byggninger som er ca 200meter fra hverandre, ønsker og benytte coax kabel.

Kan jo benytte Thicknet/10Base5, men vet ikke om jeg får kabel gjennom røret jeg har tilgjengelig for trekking. Hvor tynn får du en Thicknet Coax og hvem selger slikt nettverksutstyr i dag?

Annet altarnativ er Thinnet med repeater. Finnes det leverandører av repeater for Thinnet (BNC+coaxkabel) i norge? evt. hvem.

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har behov for og sette opp et nettverk mellom to byggninger som er ca 200meter fra hverandre, ønsker og benytte coax kabel.

Kan jo benytte Thicknet/10Base5, men vet ikke om jeg får kabel gjennom røret jeg har tilgjengelig for trekking. Hvor tynn får du en Thicknet Coax og hvem selger slikt nettverksutstyr i dag?

Annet altarnativ er Thinnet med repeater. Finnes det leverandører av repeater for Thinnet (BNC+coaxkabel) i norge? evt. hvem.

Mvh

Øyvind

6797116[/snapback]

Ja, hva slags rør skal du trekke i da? Håper du har noe annet enn k-rør, kan jo ikke ha coaxen liggende å svømme 200 meter! Men uansett må du kanskje bruke en utendørs kabel som er beregnet på nedgraving - spørs hvor "viktig" bruk nettet ditt er til.

Thicknet er typisk 10 mm tykk, men ganske stiv. Kan bli et prosjekt å få trekt ja, du må regne med en del skjøting av røret du skal trekke i... Aner ikke hvor du før kjøpt dette i Norge, ring din lokale el-installatør?

Artig, har ikke hørt om så mange andre som velger denne løsningen - jeg liker ideen :) Hater WLAN.

Lenke til kommentar

la sjøl standard tp-kabel mellom 2 hus hjemme.

etter slutt terminering så er kabelen ca 145mter, kjører 100mbit

Men testa den før ej klipte den på 157meter. ingen problem å kjøre 100mbit.

Dette er med en billig switch og terminert i RJ-45 kontakter og med 0,5m og 2m kabler

gadd ikkje hente kabel tester....

la 3 kabler i 50mm plastrør i 6mters lengder. tok en runde med gaffa tape i skjøtene på røra i tillegg til dei orginale skjøte muffene.

Trekte 30-40meter i slengen,

Kjører du 10mbit skal det ikkje ver noke problem å greie 200mter på tp-kabel

Lenke til kommentar

Ja, men hvor mye pakketap får du da? Det er sikkert en grunn til at TP kabel er spesifisert til max 100 meter :roll:

Igjen, om det bare er snakk om å sporadisk surfe på internet eller sjekke en e-post på den andre enden er det jo ikke så nøye - bare det funker sånn delvis...

Lenke til kommentar
Pga manglende pc i andre enden så fikk eg ikkje testa med store datamengder....

Men kjørte langtids ping mot vg.no og hadde 0% pakke tap..... og uendra tall på den svenske internett hastigheits sida tptest.se eller noke sånn

6797646[/snapback]

Imponerende i seg selv det. Hvor lenge har kabelen ligget ute nå - aner du om den er like fin?

Lenke til kommentar

har bare ligget 1,5måned.......

er spent på å ta en ny test når eg kommer hjem til jul....

Men ser ikkje noke grunn til at det skal endre seg, litt vann tar ikkje livet av kabelen.

Det som oftest dreper de er at en har brukt for mye kraft når en trekker kabelen. Trikset er å dele opp trekkinga

Lenke til kommentar
har bare ligget 1,5måned.......

er spent på å ta en ny test når eg kommer hjem til jul....

Men ser ikkje noke grunn til at det skal endre seg, litt vann tar ikkje livet av kabelen.

Det som oftest dreper de er at en har brukt for mye kraft når en trekker kabelen. Trikset er å dele opp trekkinga

6797746[/snapback]

Tja, hvem vet? Kanskje den er helt topp... Men tilbake til topic - er det mulig å kjøpe thicknet kabel (rg-8?) i Norge lenger? Denne høres da fryktelig dyr ut? Sjekka akkurat ebay, det er en tilsalgs for 499$ 1000ft - og vi vet jo hvor mye dyrere kabler er i Norge... Men spesifikasjonene sier at denne kan benyttes helt opp til 500 meter uten forsterker, hvilket jo er interessant for noen :) Hva koster 200 meter med fiber mon tro? Eller mediakonverterne på hver side? Dyyyyyrt.

Lenke til kommentar

OK, sjekka opp litt vedrørende fiber:

Nettverkskort med SC tilkobling : 1144 x 2 = 2288 + frakt på ca. 112 kroner = 2400

Elfa selger duallink 62,5/125 kabel for 1400 + mva. = 1750 + frakt (evt. hente i Oslo). Dette er en rest de har liggende - 210 meter uten termineringsplugger. Regner med du får gjort jobben med å terminere fiberet for under 1000 kroner.

Sum = ca 5000 kroner.

Et røverkjøp spør du meg! 2000Mbps full duplex, dønn stabilt. Sammenlign med en elendig WLAN løsning - 2 routere til 1500 kroner (i billigste fall), 2 WLAN antenner koster jo fort noen lapper, og antennekabler om du skal ha antennene over tak, og du har samme pris!

Velg det beste - man angrer aldri i etterkant :)

Lenke til kommentar

Må du bruke kabel? Trådløst er ikke et alternativ?

Når det gjelder fiber eller koaksial, kommer vel prisen omtrent ut på det samme.

Hvis du kan velge thinnet som har en normal grense på 185 meter, men kan på en del utstyr økes til godt over 200 meter, blir det noe rimeligere.

En thinnet kabel kommer vel ned under 8 kroner meteren vil jeg tro.

En dobbel multimode 50/125 fiber kommer på rundt 12-15 kroner meteren, og det samme for thicknet koaksial.

Mediaconvertere får du ned i rundt 800 kroner, må ha en på hver side.

Fiber gir jo klart størst hastighet og rekkevidde da. Er noe mere kluss å terminere, og mere følsomt for skader enn koaksial.

Hvor tykt er røret du skal trekke dette i? Kan være mulig å få fiber ferdig terminert gjennom røret også.

På f.eks. HiperLan har de mediaconvertere for koaksial og fiber. Der får du også fiber i meterlengder.

Har sjekket pris på 200 meter 4-fiber kabel som kan brukes ute/inne, ferdig terminert med ST>-kontakter på begge sider. Kommer på 4175+mva altså ca. 5200 kroner. Legg så på 1800 for 2 mediaconvertere, så er du oppe i 7000.-

Da har du 100Mbit hastighet.

Merk at dette er en 4-fiber kombi som er mere solid enn de 2-fiber for innebruk.

Er ca. 4 kroner meteren billigere med innendørs 2-fiber kabel.

Legger du thinnet koaksial kommer det på rundt 1600 for kabel, og 1800 for converter. Blir da ca. 3500 kroner, altså halv pris. Og da er det 10Mbit som gjelder.

Du får ha lykke til med valget!

Nettulf

Lenke til kommentar
En thinnet kabel kommer vel ned under 8 kroner meteren vil jeg tro. En dobbel multimode 50/125 fiber kommer på rundt 12-15 kroner meteren, og det samme for thicknet koaksial.

Jada, men så får du ut i fra Elfa sin pris 62,5/125 fiber til en meterpris på 8.33 ink. mva. Ikke mye å lure på spør du meg.

Mediaconvertere får du ned i rundt 800 kroner, må ha en på hver side.

Eller som jeg fåreslo, 275 kroner for begge to :roll:

Er noe mere kluss å terminere, og mere følsomt for skader enn koaksial.

Javel? Vann, frost eller begge deler? For det er jo ikke snakk om bevegelse i kabelen, så bruddskader er utelukket.

Hvor tykt er røret du skal trekke dette i? Kan være mulig å få fiber ferdig terminert gjennom røret også.

Tror SC pluggene er ca 10mm i diameter.

På f.eks. HiperLan har de mediaconvertere for koaksial og fiber. Der får du også fiber i meterlengder.

Har sjekket pris på 200 meter 4-fiber kabel som kan brukes ute/inne, ferdig terminert med ST>-kontakter på begge sider. Kommer på 4175+mva altså ca. 5200 kroner. Legg så på 1800 for 2 mediaconvertere, så er du oppe i 7000.-

Da har du 100Mbit hastighet. Merk at dette er en 4-fiber kombi som er mere solid enn de 2-fiber for innebruk. Er ca. 4 kroner meteren billigere med innendørs 2-fiber kabel.

Altså vesentlig dyrere enn hos Elfa. Elfa kunne tilby den samme utendørsløsningen ferdig terminert for 2900 +mva. ferdig terminert. Men fyren jeg snakket med hos Elfa sa at det skulle fungere utmerket med "innendørs" fiber, om man var nøye med røret man skal trekke i. Men igjen, dette er jo en vurderingssak.

Altså er thicknet *HELT* utelukket - dyr kabling, svak hastighet. Thinnet er en løsning, med en kvalitetskabel er det mulig å nå 200 meter uten forsterker, men det blir alikevel dyrere enn fiber.

Hvordan kan WLAN være aktuelt - en noenlunde stabil link får du ikke til under 3000 kroner - og så forferdelig dårlig og usikkert i forhold til fiber da!

Lenke til kommentar

Hvordan kan WLAN være aktuelt - en noenlunde stabil link får du ikke til under 3000 kroner - og så forferdelig dårlig og usikkert i forhold til fiber da!

http://www.wlansupply.no/index.asp

Kortdistanse Wlan Pakke 2890.- inkl mva.

Pakken besår av følgende:

2 stk Buffalo Airstation 125 Mbps

2 stk 5m antennekabel

2 stk 8 dBi Hyperlink Flatpanel antenne

Ja, det er sikkert tregere enn Gbit Ethernet :D

Men det er under 3000.-

EDIT: "Langdistanse" pakken til 3690.- ville nok vært mitt førstevalg, selv for kortdistanse. Spiser heller lite chips og boksemat. :cool:

Endret av Karamell
Lenke til kommentar

Ja, det er sikkert tregere enn Gbit Ethernet  :D

Men det er under 3000.-

6800492[/snapback]

Jada, dette blir ca. samme pris det - selvfølgelig vil mange påpeke at dette kan gjøres enda rimeligere, men da er vi over på en uholdbar løsning (for de aller fleste, om man bare tenker etter og innrømmer at man aldri skulle brukt spenna på trådløs link om det fantes andre alternativer). Så da får man velge - rask 100% stabil linje, eller treg ustabil linje med plenty frustrasjon.

Og så trenger man ikke kutte ned på chips og øl :tease:

Lenke til kommentar

Har fått pris på 200meter fiber kabel og kontakter på ca 9500,- + MVA for noen mnd siden. Arbeid med trekkning og terminering kommer i tillegg.

2 x medieconverter på Komplett koster à 760,- + MVA

Røret er foresten type PE vannrør 3/4" som er slette invendig.

Undersøkte også med laserlink, men dette er også dyrere og vistnokk ustabilt med tanke på værforhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...