Gå til innhold

Rensing av viftene på I9300

timmy69

Anbefalte innlegg

Hei!

Har hatt en I9300 i over ett år og har vært strålende fornøyd med den så langt.

I det siste har temperaturen på maskin min begynt å bli veldig høy ved gaming, noe jeg går ut i fra er på grunn av skitt på viftene.

Noen som har noen forslag på hvordan rengjøre dem?

PS! Oppdaterte bios'en for litt siden.. Synes temperaturen har økt etter oppdatering. Kan det være dette som er årsaken til høy temperatur?

Timmy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er mye mulig, har selv nylig opplevd dette med helt ny bærbar, etter flashingen viser speedfan høyere temperaturer og viften går oftere. For min del får jeg vente på ny biosoppdatering. Du kan rense vifta med trykkluft på boks som du får kjøpt på biltema o.l. du kan sjekke i servicemanualen til maskinen din hvordan du kommer til vifta. (skal vel være noen bildeserier av dette på nettet også, men husker ikke hvor jeg så det i farten)

Lenke til kommentar

Har samme maskin som deg, I9300 som også i disse dager fyller ettårsdag. Jeg går utifra at du oppgraderte til bios A05, ved denne oppgraderingen opplevde jeg (sammen med flere forumbrukere i den store I9300-tråden) at viftene gikk mindre etter denne oppgraderingen. Altså at de ikke går hele tida som i A04, men slår seg mer av og på etter behov. Går viftene dine på fullt under gaminga, slik at du mener de ikke tar unna, eller går de ikke/ ved lav hastighet? Er det CPU eller GPUtempen du synes er høy?

Lenke til kommentar
Har samme maskin som deg, I9300 som også i disse dager fyller ettårsdag.  Jeg går utifra at du oppgraderte til bios A05, ved denne oppgraderingen opplevde jeg (sammen med flere forumbrukere i den store I9300-tråden) at viftene gikk mindre etter denne oppgraderingen. Altså at de ikke går hele tida som i A04, men slår seg mer av og på etter behov. Går viftene dine på fullt under gaminga, slik at du mener de ikke tar unna, eller går de ikke/ ved lav hastighet? Er det CPU eller GPUtempen du synes er høy?

6798312[/snapback]

Hei!

Viftene slår seg på etter behov. De går mer eller mindre hele tiden under gaming, men ofte virker det ikke som om de tar unna. Når jeg har sjekket GPU tempen under "hard" gaming, kan den komme opp i 90g, og jeg opplever lagg av en annen dimensjon!

Virket ikke som om at tempen var like høy før oppgraderingen (til A05), men samtidig ser jeg jo at viftene har mye dritt på seg.

Er det mulig å få tak i A04 bios'en? Hadde vært moro å forsøkt å gå tilbake å se om jeg har fått samme problemet.

Skal i allefall kjøpe trykkluft å se om det hjelper på.

By the way, hvordan sjekker man CPU-tempen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...