Gå til innhold

Abandonware

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på om abandonware har blitt helt glemt her i Norge...

1. Vet du hva abandonware er?

2. Liker du abandonware spill?

3. Nevn alle abandonware sider du vet om.

4. Tror du det er noen framtid i abandonware?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

etter det som jeg har lest her på forumet før, er abandonware bare noe tull. ting blir ikke bare av-copyrightet etter 20-30 år eller noe sånt. copyrighten er der helt til de som eier den sier den fra seg. og da blir det EKTE abandonware. det er vel muligens det du snakker om? men jeg måtte bare skrive dette for å informere de som kanskje misforstår.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-27 15:05, skrev eught:

etter det som jeg har lest her på forumet før, er abandonware bare noe tull. ting blir ikke bare av-copyrightet etter 20-30 år eller noe sånt.

Etter åndsverkloven går et verk over i "public domain" 70 år etter opphavsmannens død.

Poenget med abandonware er vel at siden ingen selger programmet lenger, er det ingen som gidder å bruke millioner på å saksøke deg for å kopiere det heller. Men de kunne altså ha gjort det hvis de ville.

LeD

Lenke til kommentar

Led har vel rett. Ingen bryr seg om du får tak i space invaders fra 1984, eller Keen, etc, etc. Eneste grunnen folk fortsatt har det, er vel pga den nostalgiske verdien det har. Mange som gir ut såkaldt "abandonware" gir ikke ut spill som fortsatt selger, uansett hvor gammelt det er. Ellers er abandonware som oftest spill gamlere enn fra 1997.

Doom og quake spillene selges fortsatt i samlepakker :smile:

Men som led sier, kopibeskyttelsen i åndsverksloven (ikke copyright, vi bor i Norge) gjelder i allefall 80 år.

Makan til MAS!

[ Denne Melding var redigert av: Madsy på 2002-10-28 11:09 ]

Lenke til kommentar

Jeg er veldig for abandonware. Uansett om det gjelder emulering eller originalspill. Spillfirmaene tjener jo egentlig bare på det, så lenge de ikke prøver å selge spillet. Det er jo bare gratis reklame og samtidig får folk utvida spillhorisonten sin.

Skulle gjerne sett at det var lov å lage remakes av abandonware også. At firmaer skal kunne sitte å gnure på den gamle IP'en sin bare fordi de muligens en dag kan skvise ut litt penger på det er ikke samfunnsnyttig på noen måte.

Desverre har folk lobbet fram nye copyrightlover (The Mickey Mouse Law) som gjør at firmaer kan beholde såkalte åndsverk i sin eiendom ekstremt lenge, uansett hvor integrert verket har blitt i samfunnet. Så lenge det er mulige penger å hente så mener loven at firmaer og fjerne slektninger skal ha alle rettigheter selv om hode(ne) som kokte ihop alt sammen har blitt "resirkulert" for lenge siden.

Åj, digresjon gitt...

Uansett, abandonware er bra. Skulle gjerne hatt tilgang til kildekode også jeg...

Lenke til kommentar

Ja må seie meg enig i dei som seier at Abandonware fortsatt gir dei glede. Toppen på nostalgia er å laste ned dei gamle sierra spela ein sleit med på slutten av 80-tallet for å prøve å løyse dei på nytt. Litt værre å få dei til å funke no etter eg fekk meg xp-pro men det er rått å dra fram gamle spel berre for minnene sin del.. :smile: (Reknar med at 70% av brukarane på dette forumet knappt var fødd når vi drevne gamere sat og prøvde å få Roger Wilco til å overleve i Space Quest I :wink: )

Moa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...