Gå til innhold

Hvordan bli advokat og eiendomsmegler?


Caroline90

Anbefalte innlegg

Hvis valget står mellom eiend.megler og adv., ville jeg anbefale det førstnevnte. Det er nok adskillig lettere.

 

Lykke til!

 

Så du sier man burde velge utdanning etter hva som er lettest?

 

Nei, det er ikke det jeg sier.

 

Det du gjør her, er å trekke generelle slutninger fra det jeg skrev om noe spesifikt. Er så denne slutningen din holdbar? Nei. Selvsagt mener jeg ikke at man skal velge det letteste. I så fall ville jeg ha anbefalt gatefeier eller noe slikt, som jo er lettere enn eiend.megler. Og dette burde du egentlig forstå?

 

Som jeg skrev i innlegget mitt, er man på ingen måte garantert å bli advokat bare man studerer jus. Det er en vanskelig vei å gå. Derimot er det temmelig likefrem og greit å bi eiendomsmegler. Så hvis valget står mellom disse to yrkene, ville jeg anbefale eiend.megler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frevild: Da kan du like gjerne anbefale det aller letteste (altså ingen utdanning), i og med at du ikke vet noe som helst om evnene til trådstarter.

 

Du er da på ingen måte garantert jobb som eiendomsmegler, selv om du har eiendomsmeglerutdanning?

 

Ja, hvis jeg generelt mente at man burde velge den enkleste utdannelsen som finnes, ville det være en idé å anbefale ingen utdannelse overhodet (som jo er det enkleste). Men som sagt er det ikke det jeg mener. Uansett gjelder spørsmålet til trådstarter to bestemte alternativer, ikke hva slags utdannelse man generelt bør ta.

 

Jeg tipper det er temmelig enkelt å få jobb som eiendomsmegler, ja, med mindre man kludrer det til på et eller annet vis. Spesielt gjelder dette nå som det stilles krav om formell utdannelse, slik at behovet for utdannede meglere vil øke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Markedet for eiendomsmeglere vil også variere med markedet for boliger. Hvis det er tregt, vil det ikke være så stor etterspørsel som det i hvertfall var for et halvt år siden. Jurister vil det uansett være behov for. Dessuten er det en del jurister som jobber innenfor eiendomsmegling også, men da er man ikke knyttet like mye opp mot ett yrke.

Tittelen ”megler” lovbeskyttes og vil bare kunne benyttes av personer med eiendomsmeglerbrev, advokat og jurist med særskilt tillatelse etter eiendomsmeglingsloven til å drive eiendomsmegling.
Lenke til kommentar

frevild: trådstarter har mest lyst til å bli advokat, og du vet INGENTING om dennes arbeidskapasitet, intellekt og lignende, derfor har du overhodet intet grunnlag for å anbefale juss foran eiendomsmegling. En god advokat hadde ikke nødvendigvis blitt en god eiendomsmegler, og motsatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Men en utdannet advokat kan være en eiendomsmegler, men en utdannet eiendomsmegler kan ikke også være advokat ;) Det synes jeg er verdt å merke seg.Og det kan også være at man ombestemmer seg om hvilke fagområder som er moro under studiene, så da er jeg tilbøyelig for å anbefale jussen, der blir man mye mer allsidig og har flere muligheter åpne lenger. Det er en egen juss-del på forumet, jeg anbefaler å ta en titt der :)

Lenke til kommentar

Skal en komme med en generell anbefaling, må jo det være å velge juss om du føler deg motivert til det. Det går fint an å bli statsautorisert eiendomsmegler med jussutdannelse, eller du kan bli advokat, eller mange andre ting. Du får en helt annen faglig tyngde på jusstudiet, og et gjennomført jusstudie er bedre enn et gjennomført eiendomsmeglerstudie, stort sett. Om du ikke er motivert derimot, er det nok ikke særlig lurt, men det gjelder høyere utdanning generelt.

Lenke til kommentar
frevild: trådstarter har mest lyst til å bli advokat, og du vet INGENTING om dennes arbeidskapasitet, intellekt og lignende, derfor har du overhodet intet grunnlag for å anbefale juss foran eiendomsmegling. En god advokat hadde ikke nødvendigvis blitt en god eiendomsmegler, og motsatt.

 

Jeg tror dette blir mitt siste innlegg om akkurat denne saken. Det er sant at jeg ikke vet stort om trådstarters forutsetninger. Det er også grunnen til at jeg skrev litt om hva slags ferdigheter som er ønskelige hvis man vil studere jus.

 

Men det forandrer da ikke det faktum at det er litt gambling å satse på å bli advokat, hvilket absolutt er et viktig poeng når valget står mellom dette yrket og eiendomsmegling. Jeg vet om en del som begynte på jussen nettopp med siktemål å bli advokat, men som ikke kan nå opp i en søknadsprosess og som derfor må avfinne seg med ganske andre stillinger. Av disse er det nok en del som gjerne skulle valgt en annen utdannelse (og det er jo noen som faller av etter et år eller to).

Lenke til kommentar

Aller siste svar: Ja, iallfall på sett og vis. For å være eiendomsmegler må man rett nok ha fagbrev, jf. §4-5 jf. § 4-2, og juridikum er nok ikke tilstrekkelig i så måte. Men jurister kan bli såkalte ansvarlige meglere (m.m.), selv uten adv.bevilling, men man må da ha spesiell tillatelse, jf. § 4-3. Hvis myndighetene ikke er for strenge mht. slike tillatelser, er kanskje det beste tipset å satse på jussen uansett, så har man begge dørene åpne - selv om det kan virke litt bakvendt å studere juss i fem år for å ta et yrke som krever en enklere så vel som kortere utdannelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...