Gå til innhold

Hvordan bli advokat og eiendomsmegler?

Caroline90

Anbefalte innlegg

Har lyst til å bli enten advokat eller eiendomsmegler, altså skal ikke bli begge deler! Men har mest lyst til å bli advokat. Jeg lurer litt på hva slags utdanning som trengs og litt om karakterkravet for å komme inn.

For å bli advokat har jeg skjønt at man må studere jus ved UiO. (Vet det går an å studere det andre steder, men Oslo er nærmest meg).

1. Er det lett å komme inn der? Ca. karakterkrav fra videregående? Hadde ca. 4,8 da jeg gikk ut fra ungdomsskolen.

2. Jeg går første året på vgs nå, går studiespesialisering (allmenn). Hvilke fag trenger jeg å ta?

3. Er jobbmulighetene bra?

4. Hvordan er studiet?

5. Lønn?

6. Hva er exphil og alt det der?

Og for å bli eiendomsmegler har jeg hørt at man må gå på BI.

1. Er det lett å komme inn der? Ca. karakterkrav fra videregående?

2. Hvilke fag trenger jeg å ta på vgs?

4. Hvordan er studiet?

5. Lønn?

Det ble litt mange spørsmål, men jeg håper flest mulig av dem kan besvares. Takk for alle svar! :D

Og ja, har sjekket ut www.jobbfeber.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å bli advokat har jeg skjønt at man må studere jus ved UiO. (Vet det går an å studere det andre steder, men Oslo er nærmest meg).

1. Er det lett å komme inn der? Ca. karakterkrav fra videregående? Hadde ca. 4,8 da jeg gikk ut fra ungdomsskolen.

2. Jeg går første året på vgs nå, går studiespesialisering (allmenn). Hvilke fag trenger jeg å ta?

4. Hvordan er studiet?

5. Lønn?

6. Hva er exphil og alt det der?

6796673[/snapback]

1)

Det er 350 plasser ved UiO. Karaktersnittet for å komme inn i år var vel 6,3 eller noe rundt der.

2)

Du _trenger_ ikke å ta noen, men rettslære kan være greit som forberedelse. For å klare karaktersnittet, så kan matte, fysikk og kjemi være et pluss siden det gir ekstra poeng.

3)

En advokat kan jo være selvstendig næringsdrivende, så du jobber for deg selv, så sjansen for at du får jobben er vel rimelig stor.

4)

Studiet er massivt. Det er mye å lese. Du må legge opp til å lese ca 10 timer hver dag i fem år.

5)

Lønnen blir jo hva du gjør den til. Jobber du som selvstendig næringsdrivende, så kan du jobbe så mange timer du makter. Vanlig timelønn for en advokat er 1000,- eks. mva.

6)

Exphil er filosofieksamen. Eksamen i filosofi, vitenskapshistorie og etikk.

Du MÅ ikke studere ved uio. Det fins en privatskole som heter Treider i Oslo. Det er ikke like mye prestisje å gå der, og det koster 40 000,- i året, men du får en like god utdannelse.

Jeg tror også folkeuniversitetet i Oslo tilbyr jus.

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar! :D

6,3? Hvordan  går det an når den høyeste karakteren er 6?

Og hva med Treider, hvor lett er det å komme inn der?

6808172[/snapback]

6.3 får du ved å ha fag som gir ekstra poeng.

Dersom du har matte, fysikk og kjemi på både VKI og VKII så får du 0,9 poeng ekstra.

Hvis du har tre fem-timers fag på både VKI og VKII, så får du 0,4 ekstra poeng. Da må du altså får et snittpå 5,9 pluss ekstra poeng.

Lenke til kommentar

6808172[/snapback]

Dersom du har matte, fysikk og kjemi på både VKI og VKII så får du 0,9 poeng ekstra.

Hvis du har tre fem-timers fag på både VKI og VKII, så får du 0,4 ekstra poeng. Da må du altså får et snittpå 5,9 pluss ekstra poeng.

6808507[/snapback]

så hvis jeg tar kjemi matte og fysikk begge årene..så får jeg ikke de 4 fordypningspoengene?..

Lenke til kommentar

6808172[/snapback]

6808507[/snapback]

så hvis jeg tar kjemi matte og fysikk begge årene..så får jeg ikke de 4 fordypningspoengene?..

6809703[/snapback]

Hvis du har tre fag (uansett hvilke) så får du 4 poeng. Matte, fysikk og kjemi gir hver seg et halvt poeng på VKI og et poeng på VKII.

Så la oss si du ha matte, fysikk og samfunnskunnskap på VKI og VKII.

Da får du 4 for å ha tre fag, 0,5 for å ha matte på VKI, 0,5 for å ha fysikk på VKI, 1 for å ha matte på VKII og 1 for å ha fysikk på VKII.

Altså får du da 7 poeng dersom du har matte, fysikk og et fag til.

Lenke til kommentar

Ang. lønn, så er begge yrkene relativt provisjonsbasert, i form av at innsatsen din bestemmer hva du tjener. En advokat vil ikke tjene stort på å sitte på rævva og ikke ta noen saker, og en eiendomsmegler tjener ikke stort uten å selge leiligheter og hus. Er man utdannet som det ene eller det andre, kan man selvsagt jobbe som en konsulent/rådgiver til en fast, litt lavere lønn, men ser for meg at det er mer aktuelt når man har litt erfaring og kjøtt på bena.

Kan vel også legge til at det tar lengre tid å bli advokat enn eiendomsmegler. Sistnevnte kan du ta som bachelorgrad (3 år) ved BI og være "ferdig". Man kan selvsagt bygge på med en 2-årig master. Advokat tar det lengre tid å bli (6 år?).

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Karaktersnittet for å komme inn i år var vel 6,3 eller noe rundt der.

Slutt å kall dette snitt. Opptakskravet var 63 konkurransepoeng, snitt er noe helt annet.

For å bli advokat trenger du juristutdannelse (5år) og 2 års praksis som advokatfullmektig.

Minst to års praksis. Du trenger også et visst antall saker for retten, slik at hvis du er fullmektig på et sted der du får få saker så kan det ta lengre tid.

Endret av stadskle
Lenke til kommentar

Primærkvoten gjelder for de som kommer rett ut av vgs, eller er under 21 (tror jeg) og ikke har forbedret vitnemålet. Ordinærkvoten er for de som har skaffet seg ekstra poeng (alderspoeng, høyere utdanning, militæret osv) eller er over 21.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Gå for advokatutdanningen, da har du også muligheten for å komme deg inn i megleryrket.

Det er da virkelig en del siviløkonomer som jobber i meglerbransjen også. Det er også ofte en fin vei å gå. Da blir du også mer allsidig enn hvis du bare tar eiendomsmegler på BI. Dette gjelder forsåvidt jussen også. Man kan ofte finne ut ganske mye om hva man egentlig vil i løpet av årene man studerer, og tar man juss eller siv øk står man en del "friere" enn ved å velge eiendomsmegling. Hvis du ikke skremmes veldig av litt matematikk, så er en økonomiutdannelse en fin inngangsport i mange bransjer.

Lenke til kommentar

Hvis valget står mellom eiend.megler og adv., ville jeg anbefale det førstnevnte. Det er nok adskillig lettere.

Som andre har påpekt: Det finnes ingen advokatutdannelse.

Først må man gå 5 år på jussen. Så må man klare å få seg jobb som adv.fullmektig. Så, etter et par år, kan man søke om advokatbevilling. Først da blir man advokat. Og man er på ingen måte sikret jobb som adv.fullmektig - mange må ta til takke med jobb som saksbehandler i bank, forsikringsselskap, ligningskontor e.l.

Jeg kan si litt generelt om hvilke forutsetninger som bør være på plass hvis en vil trives og gjøre det rimelig greit på jussen:

For det første må du være villig til å arbeide hardt og lenge hver dag. Plomma nevner 10-timers studiedager. Jeg mener imidlertid at 8 timer holder, bare man er tilstrekkelig effektiv.

For det annet bør du være flink til å formulere deg presist. Juss er på mange måter et språkfag. Klarer man ikke å få bedre enn 3-4 på norskstiler, f.eks., bør man kanskje velge en annen utdannelse.

For det tredje bør du være teoretisk og analytisk anlagt. Jus er meget abstrakt, og handler i stor grad om forståelse.

Det er sikkert andre punkter som burde vært tatt med, men det får andre evt. ta seg av :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...