Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny antenne til trådløs router

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte meg nettop en trådløs router og har sett at det finnes ekstra antenner til denne som en kan sette på istedenfor den som fulgte med.

hvor mye ekstrarekkevidde vil en få ved å sette på en av disse for eksempel.

6796554[/snapback]

Tja, hvor tung er en stein?

Skal du ha rundstråle eller retningsbestemt - inne eller ute - hva slags router har du - hva skal du koble til med - er det fri sikt - etc.

Lenke til kommentar

per idag har jeg denne trådløse routeren. Jeg bor per idag i en leilighet på cirka 60 kvadrat så jeg regner med at det skal gå greit å kunne bruke denne inntill videre. da den står cirka midt i leiligheten. Det jeg tenkte påer den dagen jeg flytter et annet sted (feks et hus) hvor det kreves større grad "dekning" på routeren (lengere rekkevidde). Vil det da holde å kjøpe en ny og sterkere antenne eller bør denne da skiftes ut?

Rettningsbestemte antenner brukes hvis du for eksempel skal dele internettlinje med nabohuset og "beamer" signalene over, ikkesant?

kanskej teite spm men jeg er ganske n00b når det gjelder trådløs teknologi.. lest om det med det er først siste par dagene jeg har fått meg hands on...

Lenke til kommentar
per idag har jeg denne trådløse routeren. Jeg bor per idag i en leilighet på cirka 60 kvadrat så jeg regner med at det skal gå greit å kunne bruke denne inntill videre. da den står cirka midt i leiligheten. Det jeg tenkte påer den dagen jeg flytter et annet sted (feks et hus) hvor det kreves større grad "dekning" på routeren (lengere rekkevidde). Vil det da holde å kjøpe en ny og sterkere antenne eller bør denne da skiftes ut?

Rettningsbestemte antenner brukes hvis du for eksempel skal dele internettlinje med nabohuset og "beamer" signalene over, ikkesant?

kanskej teite spm men jeg er ganske n00b når det gjelder trådløs teknologi.. lest om det med det er først siste par dagene jeg har fått meg hands on...

6797888[/snapback]

Ja, i ditt tilfelle er en rundstråleantenne til god hjelp - dersom du kjøper et digert hus! Jeg har En Linksys WRT54GS I kjelleren, og den fungerer i alle kroker av huset - uten ekstra antenne. Noen steder gjennom 2 gulv og flere vegger. Men det er jo et must at du slipper å gå igjennom betong og stål da...

Nei, ikke tenk så mye på dette før du kjøper deg stor kåk, 60 m2 er ingen sak :)

Lenke til kommentar

En kraftig rundstråle antenne vil vel ha en mye mindre "vertikal strålingsvinkel" så det vil fungere bra over store plane overflater, men i et hus med flere etasjer så vil den gi dårligere dekning en enn svakere rundstråleantenne. grunnen til at antennen er kraftigere er at man konsentrerer signalene vertikalt...

Er ikke helt sikker i min sak dog, men er slik jeg har forstått det tidligere..

Lenke til kommentar
En kraftig rundstråle antenne vil vel ha en mye mindre "vertikal strålingsvinkel" så det vil fungere bra over store plane overflater, men i et hus med flere etasjer så vil den gi dårligere dekning en enn svakere rundstråleantenne. grunnen til at antennen er kraftigere er at man konsentrerer signalene vertikalt...

Er ikke helt sikker i min sak dog, men er slik jeg har forstått det tidligere..

6798026[/snapback]

Tja, det kommer vel an på om antennen din står eller ligger det :D Men du har delvis rett. Bedre noen steder, dårligere andre. Vet ikke med D-Linken, men Linksys har ofte 2 eksterne antenner, veldig fint med 2 forskjellige antenner, dekker et videre spekter.

Lenke til kommentar
Tja, det kommer vel an på om antennen din står eller ligger det :D Men du har delvis rett. Bedre noen steder, dårligere andre. Vet ikke med D-Linken, men Linksys har ofte 2 eksterne antenner, veldig fint med 2 forskjellige antenner, dekker et videre spekter.

6798074[/snapback]

det finnes vel ikke en slags splitter som gjør at en kan koble på to antenner for å ha en liggende og en stående feks...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...