Gå til innhold

HJELP! Får ikke starta maskina lenger. Trenger seriøst mye h

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-10-27 22:22, skrev Serigst:

Kan nok være at en service eller en driver har slått seg vrang! Du bør røske ut alt som ikke er helt nødvendig (CDrom, ekstra hd, brennere, lydkort, nettverkskort, osv...)

Jeg har i flere tilfeller vært ute for at drivere kan henge maskinen på det tidspunkt du viser til.

Starter maskinen da er det jo ingen problemer.

Gjør den ikke det, er jeg redd at formatering og reinstallering er eneste mulighet.

Du har rett i at restore funksjonene i xp ikke funker, heller ikke repair funksjonene med bootcd.

- Format og reinstaller, funker alltid best, men er en møkkajobb....

Men maskina starter ikke i sikkermodus engang. Da laster den vel kun det den trenger for å boote? Men jeg kan jo prøve å fjerne absolutt alt unntagen skjermkort og den ene disken for å være sikker. Det er verdt et forsøk

Lenke til kommentar

Så Recovery Console virket ikke? Fixboot vil ikke fikse noe som helst, sier seg nesten selv, for problemet har ingenting med med harddiskene/partisjoner/filstruktur å gjøre (er nesten sikker på det). Jeg hadde enten tippet på at noe gale skjedde fysisk med skjermkortet ditt der testen skar seg, eller at driveren til skjermkortet ditt køddet seg. Kan du ikke gå inn i Recovery Console og disable skermkortdriverene da (og gjerne skjerm-driveren og) ? Har du prøvd og rename SYSTEM i winntsystem32config til f.eks SYSTEM.bak ? Da skal win starte med siste vellykede start av win (altså den gangen du startet maskinen før du kjørte testen). Prøv det da! :smile:

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve alt du sa der, men hvilken kommando i recoveryconsole skal jeg bruke da?

Jeg har kanskje glemt å nevne at når maskina slo seg av så hadde jeg klokka skjermkortet på low level med RivaTuner. Kan det være det som er problemet?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Ferdinand på 2002-10-27 23:25 ]</font>

Endret av Ferdinand
Lenke til kommentar

Kan godt være klokking av kortet ditt som gjør det ja. I Recovery Console bruker du kommandoen [disable device_driver], håper du husker sånn noenlunde hva driverne dine heter. Sikkert noe sånt som nv* eller no' sånt. Men ville prøvd rename-trikset først, hvis du har tilgang til disken da :smile:

Lenke til kommentar

Det hjalp lite å gjøre om navnet på den fila som heter SYSTEM. Da stoppa den bare opp mye tidligere. Den kom ikke så langt som til WindowsXP logoen engang. Jeg gjorde om navnet med rename kommando i recoveryconsollen: REN SYSTEM SYSTEM.BAK

Var det sånn du mente?

En annen ting er at jeg har prøvd med et annet skjermkort som jeg vet funker fordi jeg bruker dette kortet nå, men det hjalp ikke det heller. Kan det fortsatt være driverene?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-28 00:52, skrev Ferdinand:

Jeg tror faktisk jeg mangler et valg når jeg booter fra XP cd'en av en eller annen merkelig grunn. Eneste valget jeg får som har med reparering å gjøre er den med recoveryconsollen. Det skal vel være flere valg der??

Dette kommer senere hvis du går videre med installasjonen av XP

Lenke til kommentar

Hva kjører PCI bussen din på? Disker liker ikke høy PCI buss. Det gjør ikke min i hvertfall, har en WD800JB. Win XP systemfiler ble korupte rett som det var, spesielt registere. Var nødt til å reinstallere hver gang. Klokka ned og vips problem borte.

Ikke så mye hjelp men kanskje en mulig feilkilde.

Lenke til kommentar

Javel, men jeg gikk videre helt til der jeg kunne velge hvilken måte å formatere på. Der sto det at det var en windows mappe på disken fra før og at den ville bli overskrevet. Det blir også alle programmer, innstillinger og dokumenter sto det. Jeg minns det har vært en annen mulighet som gjør at den overskriver systemet bare, og lar alt det andre være som det var?

Jeg venter med å gjøre noe foreløpig ihvertfall, for det kan jo hende det dukker opp en windows super-expert i morra som kan fikse problemet :lol:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-28 01:23, skrev leifkris:

Hva kjører PCI bussen din på? Disker liker ikke høy PCI buss. Det gjør ikke min i hvertfall, har en WD800JB. Win XP systemfiler ble korupte rett som det var, spesielt registere. Var nødt til å reinstallere hver gang. Klokka ned og vips problem borte.

Ikke så mye hjelp men kanskje en mulig feilkilde.

Du kan ha rett i det du sier der alltså, for jeg har ikke AGP/PCI lock på hovedkortet, og jeg hadde fsb på 157/39 da maskina knela. Jeg har klokka den ned til standard nå selvfølgelig. Jeg har WD1200JB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...