pianoforte Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Skal legge en nettverkskabel mellom et patch-panel og et vegguttak. Vegguttaket har to porter som skal gå til hver sin datamaskin. Nettverkskabelen har 8 ledere og hver av datamaskinene bruker 4. Men hvilke ledere skal gå hvor? Lederne er samlet i par og da antar jeg at det ikke er likegyldig hvilke som brukes til hva. Litt vanskelig å forklare dette, men håper dere forstår Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 så ølenge du skal slenge en kabel mellom to maskiner uten hub/switch mellom så må dru bruke krysset kabel.... Lenke til kommentar
pianoforte Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 Tror ikke du helt forsto spørsmålet mitt. Jeg ønsker ikke koble de to maskinene sammen direkte. De skal begge kobles til en svitsj, og i stedet for å la maskinene ha en ledning hver fra svitsjen, ønsker jeg å bruke én nettverkskabel. Spørsmålet mitt er da hvilke ledere i nettverkskabelen jeg skal koble til maskin 1 og hvilke jeg skal koble til maskin 2. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Hmmm.. Det virker mer trøblete å lage sin egen kabel som splitter 8 ledere inn til 4 i et Y-ledd enn å bare ha to seperate kabler. Jeg mener, hvis det er bare for ordens skyld, at det skal være minst mulig kabelspghetti, så kan du jo bare tape/stripse sammen kablene der som de kan møte hverandre, så blir det ordentlig. Dessuten er det fint å ha 8 ledere tilgjengelig til senere, sli kat du kan bruke gigabit nettverk hvis du oppgraderer senere. Gigabit nettverk, både i NIC'er integrerte hovedkort NIC'er og switcher er jo blitt rimelig standard nå. I uansett tilfelle, så hvis du skal bare lage en vanlig patch kabel (altså ikke twisted pair), så er det bare å koble pin1 til pin1, pin2 til pin2 osv. Værre er det ikke. Dersom du skal bruke bare 4 pins, så er det pin 1,2,3 og 6 som er aktiv. gigabit mener jeg bruekr alle 8. Mer detaljert info og bilder finner du her: http://www.mreriksson.net/miscdocs/tpcable/ -Stigma Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Legg to kabler, det vil spare deg for eindel problem. Cat.5(e) innstalasjonskabel er ikkje akkuratt dyr... Det er ofte problem med å køyre to linker på samme kabel. Ofte ender det med at ein må gå ned på 10mb. Lenke til kommentar
eppis Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 splitter du kabelen får du halve duplexen som ikke er noe serlig... som nevnt alerede så lønner det seg og kjøre det igjenom en switch/hub med 2 kabler Lenke til kommentar
pianoforte Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 splitter du kabelen får du halve duplexen som ikke er noe serlig... som nevnt alerede så lønner det seg og kjøre det igjenom en switch/hub med 2 kabler 6796770[/snapback] Noe som betyr halvert hastighet? Lenke til kommentar
bitcowboy Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Hei, uten å ha konkrete standarder å vise til har jeg opplevd både en kapasitetsreduksjon til ca. 10 Mbit, ustabilitet og problemer med å forhandle duplex oppsett med router / switch ved bruk av en slik splittet kabel. Mitt råd er å legge et kabel + kjøp rimelig switch for å koble dette korrekt. Hilsen, bit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå