Ø.B. Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 when Stanley Kubrick was asked to comment on the metaphysical significance of 2001: A Space Odyssey, he replied: "It's not a message I ever intended to convey in words. 2001 is a nonverbal experience... I tried to create a visual experience, one that bypasses verbalized pigeonholing and directly penetrates the subconscious with an emotional and philosophic content." Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Så vi blir "Ascended beings"? (Alle som har sett en del stargate skjønner meg) Tror jeg skal se om jeg finner boka. Har fortsatt ikke sett hele filmen. Første 20 minuttene er jo aper, men med en veldig snedig vri. Egentlig ganske bra 20 minutter, men likevel... 6809384[/snapback] Er faktisk 4 bøker i serien, ganske ok lesing hvis du først er inne i det. 2001, 2010, 2061 og 3001 tror jeg. Kjøpte alle på Avalon tror jeg. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Kongebøker, leste alle når jeg var 16. Filmen er også fantastisk, selv om jeg ikke liker hele "skjønner du alt i filmen har jeg mislykkes som regissør" greia. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Handler ikke boken (bøkene) mye mer om atomvåpen enn filmen (Den har jo ingenting med atomvåpen å gjøre i hele tatt)? Lenke til kommentar
pertm Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Handler ikke boken (bøkene) mye mer om atomvåpen enn filmen (Den har jo ingenting med atomvåpen å gjøre i hele tatt)? 6816877[/snapback] Nei, muligens det var snakk om bruk av atomvåpen i 3001 som er den siste boka i serien. Det eneste andre jeg kan tenke meg kan være atomvåpen er vel motorene til romskipene i 2010 eller 2061. Det er en stund siden jeg leste disse bøkene. Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Jeg blei helt satt ut når jeg så denne filmen, og jeg elsket den. Skal innrømme at jeg ikke helt skjønte den, så takk for forklaring SteffyBoy Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Nei, bøkene har ingenting med atomvåpen å gjøre. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Var sikker at jeg hadde lest noe om at Arthur C. Clarke dro inn 'atomvåpen-problemet' til menneskene i bøkene (som en slags kritisering av menneskearten), mens Kubrick hadde fjernet det elementet når han laget filmen. Boken ble jo skrevet under den kalde krigen og mener å huske det også var nevnt i den teksten jeg har lest. Det er jo ikke et bevis, men det svekker ikke akkurat mistanken min om at dette er sant. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Det absolutt siste som nevnes i 2001 er aktiveringen av en atombombe plassert i bane rundt jorden, av selveste Starchild. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Åja, det er en detalj. Det blir såvidt nevnt i 2010 at den blir deaktivert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå