Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermen blir svart-3D-spill*Løst*

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende problem. Når jeg starter opp et 3D-spill så går det en liten stund. Max 1 min, så blir skjermen svart og lyden looper/hakker. Maskinen må da restartes for å få liv i den. :wallbash:

Maskinen fungerer ellers helt fint.

(Har lagt inn siste drivere til skjermkortet)

Noen tips til hva som kan være galt?

Maskinen består av:

XFX GeForce 6600 GT - grafikkadapter - GF 6600 GT - 128 MB

AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte

ZALMAN ZM CNPS9500 LED - prosessorkjøler

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB

ECS NFORCE4-A939, nForce4, Socket-939

ZALMAN ZM NB47J - chipset-kjøler

FSP BLUE STORM FSP400-60THN - strømforsyning - 400 watt

WD Caviar SE WD1600JD - harddisk - 160 GB - SATA-150

Samsung SpinPoint T133 HD300LJ - harddisk - 300 GB - SATA-300

NEC ND 3520A - DVD±RW (+R DL)-stasjon - IDE

Hauppauge WinTV PVR-500MCE

Endret av Rham
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei og velkommen til forumet!

Hvordan er det med temperatur på skjermkort og cpu?

Hilsen,

efikkan.

6798508[/snapback]

Hei.

Når jeg tar på chassiet til viften på skjermkortet så er ikke den noe særlig varm. cpu-en ligger på ca 30 grader

Skal levere skjermkortet inn til komplett nå straks, venter bare på "godkjenning" for å få levere inn, så jeg håper de finner ut av det.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Da fikk jeg svar med komplett. Skjermkortet fungerer helt fint. Da er det vel bare å prøve nye ting så snart jeg får det i retur. Noen som har noen tips til hvor jeg skal begyne?

6999844[/snapback]

Det høres ut som det kanskje kan være et kontaktproblem faktisk, at ikke skjermkortet er ordentlig satt i. Hadde liknende problem på min gamle pc. Tok ut kortet og satt det inn igjen, og problemet var borte. Nå har du jo allerede tatt det ut, så den biten er gjort, så får du bare sette det inn igjen. At det har vært på en liten tur til komplett er bare positivt. Skjermkort liker å lufte seg litt ;)

Om du fortsatt har problem etter dette magiske løsningsforslaget, ville jeg prøvd å oppdatere drivere til skjermkortet

Til slutt om alt annet feiler, ville jeg reinstallert windows, som pleier å hjelpe på de mest rare problemer også de som ser ut som er hardware relatert.

Om det ikke virker ville jeg kjøpt en ny pc, slik jeg har gjort *stolt* sjekk profil. Den fungerer perfekt ;)

Lenke til kommentar
Da fikk jeg svar med komplett. Skjermkortet fungerer helt fint. Da er det vel bare å prøve nye ting så snart jeg får det i retur. Noen som har noen tips til hvor jeg skal begyne?

6999844[/snapback]

Det høres ut som det kanskje kan være et kontaktproblem faktisk, at ikke skjermkortet er ordentlig satt i. Hadde liknende problem på min gamle pc. Tok ut kortet og satt det inn igjen, og problemet var borte. Nå har du jo allerede tatt det ut, så den biten er gjort, så får du bare sette det inn igjen. At det har vært på en liten tur til komplett er bare positivt. Skjermkort liker å lufte seg litt ;)

Om du fortsatt har problem etter dette magiske løsningsforslaget, ville jeg prøvd å oppdatere drivere til skjermkortet

Til slutt om alt annet feiler, ville jeg reinstallert windows, som pleier å hjelpe på de mest rare problemer også de som ser ut som er hardware relatert.

Om det ikke virker ville jeg kjøpt en ny pc, slik jeg har gjort *stolt* sjekk profil. Den fungerer perfekt ;)

7005193[/snapback]

Skjermkortet er oppdatert med alle de nyeste driverene. Har byttet OS flere ganger. Skjermkortet har også vært plukket ut flere ganger, bland annet for å bytte kjøling.

Lenke til kommentar
Da har jeg kjørt memtest86.... ingen feil på minnet. Temperaturen på skjermkortet er 52 grader.

Kan det være bios instillingene det er noe galt med?

7021564[/snapback]

hmm.. 52 grader er nokk litt for mye.. er det når du bare er på skrivebordet eller er det når du spiller, at skjermkortet ditt er på 52 grader?

Lenke til kommentar
Da har jeg kjørt memtest86.... ingen feil på minnet. Temperaturen på skjermkortet er 52 grader.

Kan det være bios instillingene det er noe galt med?

7021564[/snapback]

hmm.. 52 grader er nokk litt for mye.. er det når du bare er på skrivebordet eller er det når du spiller, at skjermkortet ditt er på 52 grader?

7021880[/snapback]

Det er bare på skrivebordet.... ,men skjermkortet ble testet på komplett... det var ok ifølge dem. Hva er vanlig temperatur for skjermkort?

Lenke til kommentar

Viss ett skjermkort er 52 grader idle kan det jo godt komme over 60 grader load, noe som er for mye. Jeg hadde ett gammelt radeon 9800 som hadde det samme problemet.

Det som skjer, tror jeg da, er at skjermkortet blir for varmt og da slår seg av automatisk mens resten av maskinen enda står å durer. For å fikse problemet må man da restarte maskinen.

Men viss du vil ha slutt på dette tror jeg enten du burde kjøpe ett nytt kabinett med bedre luftstrømning eller kjøpe en ny skjermkortvifte.

grunnen til at jeg tror komplett godkjente skjermkortet ditt var att de brukte ett kabinett som er mye kaldere enn ditt. (viss du ikke da sendte inn hele pc'en til testing da).

Mvh. Fredrik

Lenke til kommentar

Nå går ikke maskinen i lås hver gang lengre, går av og til bare tilbake til windows.... skal ikke være enkelt dette.....

Varselgrensen for GPU-temperatur ligger på 145 grader. Det meste jeg har sett GPU temperaturen på er 56 grader rett etter krasj.

Endret av Rham
Lenke til kommentar

Da har jeg fått prøvd ut litt mer. Fikk låne en psu og ny ram. Ingen av delene hjalp på prøblemet mitt. Så nå regner jeg med at det er enten hovedkort eller cpu. Og hovedkortet er tydligvis et billigkort: Link til hovedkort

Så planen nå er å kjøpe nytt hovedkort. Noen som har tips til hvilket jeg skal velge. Hovedkortet bør passe til følgende komponenter :

- CPU

- Skjermkort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...