Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fri rettshjelp sykehus/barnevern


JonH

Anbefalte innlegg

Jenta vår på 6mnd har vært tilsammen to måneder på sykehus. Et par dager etter fødselen ble hun overflytt til annet sykehus. Første innleggelse på grunn av infeksjoner etter fødselen, siden på grunn av vektnedgang etter et par uker med magesmerter og problemer med å få ut luften. Hele tiden forsøkte vi å få hjelp, uten hell.

 

Vi føler oss rett og slett forfulgt både av sykehus, barnevern og helsestasjon - der helsesøsteren kun skrøt av oss som foreldre og senere sa "foreldrene hadde oppfattet at skryten var virkelig."

 

Etter å ha lest gjennom journalen har vi funnet mange opplysninger som er uklare eller direkte feil. Blant annet fikk hun en stor kul i hodet etter å ha blitt tatt med vakuum under fødselen, og den har de påpekt overfor oss et par ganger og spurt om vi kjenner til den. Hun har dessuten vært til røntgen, "usikker på om hun kan ha fått påført skade". Mor har angivelig også brukt sovemedisin i svangerskapet, og barnet skal ha abstinenssymptomer. Men ingen av oss kan huske at hun har tatt slike medisiner...

 

Har vi rett på fri rettshjelp om vi ønsker å la en advokat se på saken? Vi har etterhvert mistet all tillit til det norske helsevesenet, og alt dette har gått ut over vår helse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt gis fri rettshjelp til personer "som ikke selv har økonomiske forutsetninger for å kunne ivareta et rettshjelpsbehov av stor personlig og velferdsmessig betydning", jf. rettshjelpsloven § 1 (1).

 

Jeg er litt usikker på akkurat hva problemet i deres sak er. Generell misnøye med hvordan dere har blitt behandlet er neppe vernet. Er det imidlertid spørsmål om det foreligger feilbehandling, uriktige avvisning o.l. kan det stille seg annereledes.

 

Edit: Kanskje denne siden kan være til hjelp, fri-rettshjelp.no

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker på akkurat hva problemet i deres sak er. Generell misnøye med hvordan dere har blitt behandlet er neppe vernet. Er det imidlertid spørsmål om det foreligger feilbehandling, uriktige avvisning o.l. kan det stille seg annereledes.

Det som startet det hele var mangel på hjelp fra helsestasjonens side. På sykehuset er vi blitt motarbeidet så og si hele tiden! Gjentatte forsøk på å si at hun hadde store luftproblemer var nytteløst, fikk bare beskjed om at unger ikke nødvendigvis trengte å rape etter maten... Journalen inneholder forøvrig mange faktafeil.

 

Når det gjelder eventuell feilbehandling så kan vi vel si at hun ikke ble behandlet i det hele tatt. De famlet i blinde og ville ikke høre på oss om de nevnte luftproblemene. Fikk et råd fra fysioterapeut om å legge henne på magen på gulvet for å rape, men når vi har gjort det, kommer barnevernet og nærmest kaller det mishandling. Virker som om de kun er ute etter å slite oss ut for å ha noe på oss.

 

Jeg hadde søkt om det via en advokat, flere av dem gir en gratis 1/2 time.

Mulig vi gjør det, ja. Vi føler uansett at dette er en uholdbar situasjon. Først nå, når spiseproblemene ser ut til å være noenlunde løst, setter de i gang et behandlingsopplegg!

Lenke til kommentar

Jeg har desverre ikke noe særlig kunnskap om akkurat dette området, men etter en svært overfladisk titt på pasientrettighetsloven og kommunhelsetjenesteloven kan det virke som om særlig sykehuset har opptrådt klanderverdig. Blant annet har helsetjenesten en informasjonsplikt som kan synes misligholdt i deres sak.

 

Uansett ville jeg forhørt meg om muligheten til en gratis konsultasjonstime hos en advokat, fortrinnsvis med helsesaker som spesialitet. Som også Jarmo viste til finnes det i de store byene gratis rettshjelpstjenester utført av studenter ved de jurdiske fakultet. Dette kan jo også være et alternativ.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vi har nå i dag vært i møte med barnevernet og fått valget mellom Gullhella Barnevernssenter eller at de fatter et akuttvedtak og tar i bruk fosterhjem. I sluttrapporten befinner det seg flere faktafeil, samt at helsesøster, BUP og sykehuset farer med løgn!

 

Ved innleggelse på Ahus ble det konstatert "en typisk failure to thrive - underernæring uten at det er en underliggende organisk sykdom til dette." Men ved samme sykehus leter de febrilsk etter en sykdom de påstår hun har... Det blir også påstått at "foreldrene ble mer positive i f.t kontakt med ulike instanser innen helsetjenesten." Sannheten er den motsatte, noe vi har påpekt, selvsagt uten å bli hørt.

 

BUP (Barne og Ungdomspsykiatrisk) er også inne i saken, men ved møtene der ble det sagt at de ikke har så mye hjelp å tilby oss. Likevel rapporterer de til barnevernet at vi har avvist hjelp, Marte-MEO metoden, som vi overhode ikke har hørt snakk om eller vet hva er. Det samme med helsestasjonen, vi har overhode ikke fått tilbud om veiledning, men barnevernet får vite det motsatte...

 

Har søkt endel på nett etter opplysninger om barnevernet, og en av de vi har vært i kontakt med står på en oversikt over fagfolk som har gjort seg negativt bemerket (ifølge denne pressemeldingen er det full rett til å navngi ansatte, men jeg gjør det ikke her). Har dessuten vært inne på barnevern.info og lest hvordan de arbeider.

 

Setter pris på om noen har noe fornuftig å komme med i denne saken, det offentlige helsevesenet har vi mistet all tillit til.

 

 

Edit 02/09:

Var dessuten i kontakt med advokat uten at det hjalp så mye.

 

Edit 03/09:

Ved innleggelse på Ahus ble det konstatert "en typisk failure to thrive - underernæring uten at det er en underliggende organisk sykdom til dette." Men ved samme sykehus leter de febrilsk etter en sykdom de påstår hun har...
De tar dessuten mange blodprøver samt sjekker veksthormoner. Hvorfor i all verden gjør de det om det ikke finnes en underliggende sykdom? Endret av JonH
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Siste nytt er at barnevernet nesten har et liv på samvittigheten. De har gått ekstra hardt ut mot moren, og hun orker ikke mer.

 

Når slike ting er så typisk, hvorfor blir ingenting gjort? Dette er jo ganske enkelt offentlig overgrep!

6986998[/snapback]

 

Ser det er en stund siden siste innlegg her, men jeg spør av nysgjerrighet hvordan det går med saken?

 

Jeg vet av erfaring at å kjempe mot blant annet helsevesenet er beintøft. Jeg kjemper nå en kamp mot blant andre helsevesenet som fullmektig på vegne av min mor og det virker til tider håpløst.

 

Håper det går bra med dere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...