bbble Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Jeg har en computer som jeg har koblet til en Samsung SyncMaster 204B. Etter en stund har jeg fått problemer med krasjing og frys på grafikken. Kræsj/frysen kommer gradvis, i 3 faser 1. med "snø" eller "tilfeldige feilfargede pixler". 2. vertikale striper med feilfargede pixler som beveger seg gradvis/sakte over skjermen 3. fullstendig frys. av en eller annen grunn fortsetter musepekeren å fungere. Fra start til frys tar det maks 5 minutter, Dette ser ut til å være hardware relatert, da feilen er omtrent lik i linux og windows. I linux blir skjermen av og til svart (skjermkortet streiker?) ved modechange som kommer når loginscreen skal poppe opp. Maskinen har Nvidia 6800 GT skjermkort. Feilen oppstod etter en installasjon av ny harddisk, utbytting av CD-skriver til en DVD skriver og tilkobling den nye skjermen. Kan det ha noe med strømforsyningen å gjøre, eller varmeutvikling i grafikkortet? På temperaturmåleren sp, fløgte med nvidia driveren, ser temperaturen ok ut (ligger på 80 grader +/- 5 grader, stabilt). Slowdown treshold er satt til 120 grader som default på den temperaturmåleren. Feilen ser ikke ut til å affektere CPU, jeg kan koble meg til maskinen med ssh i linux og kjøre den i >12 timer uten andre problemer enn at Xorg hele tiden drar ca 100% CPU. Feilen ser ikke ut til å ligge hos skjermen, da det ser ok ut dersom jeg kobler den andre computeren min til samme skjerm. Noen som kan hjelpe meg med videre feilsøking og om mulig, legehjelp til min gamle arbeidshest? Lenke til kommentar
Gunnar B Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 80 +\-5 synes jeg høres mye ut,hvis det er idle,mitt ligger på 50,og 65 under load. Så du må legge på 15-20 grader under spilling. Forslag: 1,Rengjør kortet for støv 2,Sjekk at vifta sitter ordentlig på 3,Sørg for at det kun er sjermkortet som er koblet på den ekstra strøm kontakten til skjermkortet fra strømforsyningen Lenke til kommentar
bbble Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 Skal gjøre en liten støvsuging, og sjekke at kjølevifta er ok, senere i dag. Imidlertid tolker jeg dette svaret fra nvidia slik at jeg ikke har noe problem med temperaturen? Grafikkortet oppfører seg da akkurat slik de sier det skal gjøre, mhp temperatur? Lenke til kommentar
Gunnar B Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Mener fremdeles det er alt for varmt,rundt 50 grader tror jeg er normalt for 6800gt med vifta som kom med kortet i windows. Hva er ambient tempen på kortet da? Lenke til kommentar
bbble Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 Vel---akkurat nå er det litt vanskelig å finne tak i informasjonen, siden jeg ikke har fått den til å kjøre brukbar grafikk i dag.Basert på erfaringen min, er den 50-55 grader celsius, selv om jeg må innrømme at jeg nok har fulgt med bedre på kjernetemperaturen enn på ambient. Lenke til kommentar
bbble Skrevet 4. september 2006 Forfatter Del Skrevet 4. september 2006 (endret) Kan se ut som om de-dustingen av grafikk-kortet sitt kjøle-element var ett steg i riktig retning: Temperaturen er nå 63 grader i kjernen ved moderat belastning. Det er ned cirka 17-18 grader. Ambient-temperatur står nå på 45 grader istedenfor noen-og-femti, så den er også gått ned noe, men ikke fullt så mye. Her er et bildeklistrekollasje som forsøker å vise hvordan det så ut før støvsugern kjørte over: Det er første gang jeg har "skrudd opp" kortet (les: kjølern) og sett hvordan det ser ut inni. Alle de vertikalstående metallribbene er ikke synlig under "lokket" som ligger løst nede til venstre på bildet. Vifta (med blader formet som bladene på en vannkraft-turbin, skal blåse luften inn i "tunnelen" mellom lokket og kortet, langs kjøleribbene, og så skal det altså bli kaldt. Bildene prøver å vise hvordan "inngangene" til "vindtunnelene" var blokkert av støv (lufta blåses til venstre fra høyre). Dette var det ikke mulig å se uten å skru av lokket. Jeg hadde støvsugd pc'en for en stund siden, men støvet her forsvant altså ikke, fordi det satt såpass bortgjemt til under lokket. På tross av dette, problemet med støy på skjermen og tilslutt fullstendig låsing har gjenoppstått Temperatur er kanskje ikke hele forklaringen? En ting jeg legger merke til, nå problemene først begynner, blir det verre og verre for hver gang jeg booter computeren. Endret 4. september 2006 av Heinkel Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Hei Bra du har fått ned tempen på kortet litt da. Kan forøverig si at mitt GW6800gt ligger på gpu 46 grader og minne 37grader, dog vannkjøling. Har du mulighet til å teste kortet på annen pc? Nå er ikke jeg sikker på innvirkningen... men fulgte det med drivere til skjermen? og evt er de installert? Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg hadde noe av det samme med mitt gamle 6800 GT kort. Det begynte med at det låste seg under spilling. Det startet med ca en gang i uke, for å så øke. Etterhvert skjedde det hver dag, og så til slutt uansett hvilket spill jeg prøvde. Dette skjedde kun under spilling, aldri når jeg surfet på nettet eller noe slikt. Temp hos meg var ca 55-65 grader ved spilling. Symptonene de samme. Snø, rart fargespekter som dekte skjermen og "frøs" maskinen. Sendte det inn til komplett og fikk penger til nytt kort i retur. For meg høres det ut som om kortet ditt er i ferd med å ta kvelden. Lenke til kommentar
bbble Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Hei Bra du har fått ned tempen på kortet litt da. Kan forøverig si at mitt GW6800gt ligger på gpu 46 grader og minne 37grader, dog vannkjøling. Har du mulighet til å teste kortet på annen pc? Nå er ikke jeg sikker på innvirkningen... men fulgte det med drivere til skjermen? og evt er de installert? 6807047[/snapback] Dette er forøvrig et point of view 6800 GT kort, ikke gainward. Det skal ikke være nødvendig med så lave temperaturer som du har. Jeg har inegn andre PC'er med AGP, så jeg får ikke testet det andre steder. PCen med trøbbel kjører linux, og det er ingen spesielle drivere, bare korrekt oppsett i X.org som skal til. (Har saumfart Samsung's hjemmesider ganske bra, og er 95% sikker på at jeg har rett). Oppsettet i X.org er ellers det samme som på denne maskinen her, med unntak av BusID og slikt, og det fungerer altså her, men ikke på den syke maskinen. Det ser egentlig veldig ut som kvelden for det skjermkortet, ja. Da jeg bootet den nå i kveld kom det ingenting på skjermen i det hele tatt. Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Har hatt samme kortet som deg og samme feilen. Sendte det inn til netshop og fikk nytt umiddelbart. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Hei Bra du har fått ned tempen på kortet litt da. Kan forøverig si at mitt GW6800gt ligger på gpu 46 grader og minne 37grader, dog vannkjøling. Har du mulighet til å teste kortet på annen pc? Nå er ikke jeg sikker på innvirkningen... men fulgte det med drivere til skjermen? og evt er de installert? 6807047[/snapback] Dette er forøvrig et point of view 6800 GT kort, ikke gainward. Det skal ikke være nødvendig med så lave temperaturer som du har. Jeg har inegn andre PC'er med AGP, så jeg får ikke testet det andre steder. PCen med trøbbel kjører linux, og det er ingen spesielle drivere, bare korrekt oppsett i X.org som skal til. (Har saumfart Samsung's hjemmesider ganske bra, og er 95% sikker på at jeg har rett). Oppsettet i X.org er ellers det samme som på denne maskinen her, med unntak av BusID og slikt, og det fungerer altså her, men ikke på den syke maskinen. Det ser egentlig veldig ut som kvelden for det skjermkortet, ja. Da jeg bootet den nå i kveld kom det ingenting på skjermen i det hele tatt. 6809885[/snapback] Virker som kortet tar kvelden ja, send det inn og få nytt. Lenke til kommentar
Uns33n Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Hei. Jeg har kjøpt et nvidia 6800gt kort. Jeg har installert nvidia omega driver og alt som er. I spill er det slike streker som følger grafikkens bevegelser. her er et eksempel fra WoW: Lenke til kommentar
Uns33n Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Hei. Jeg har kjøpt et nvidia 6800gt kort. Jeg har installert nvidia omega driver og alt som er. I spill er det slike streker som følger grafikkens bevegelser. her er et eksempel fra WoW: Lenke til kommentar
Uns33n Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Hei. Jeg har kjøpt et nvidia 6800 ultra kort. Jeg har installert nvidia omega driver og alt som er. I spill er det slike streker som følger grafikkens bevegelser. her er et eksempel fra WoW: Hva er galt ? Hjelp meg! Endret 5. september 2006 av Uns33n Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Ser ut til at kortet går varmt, etter min mening. Begge to. Sjekk temp, som de skrev over her. Problemet kan være: Mye støv i kjøleren til kortet, Sårlig luftgjennomstrømning i kabinett, Dårlig festet kjøler Feil på kjøler eller Selve kortet. Lenke til kommentar
Uns33n Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Ser ut til at kortet går varmt, etter min mening. Begge to.Sjekk temp, som de skrev over her. Problemet kan være: Mye støv i kjøleren til kortet, Sårlig luftgjennomstrømning i kabinett, Dårlig festet kjøler Feil på kjøler eller Selve kortet. 6810919[/snapback] på mitt ? Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Begge egentlig, siden dere ser ut til å ha samme problem. Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Mitt skjermkort (6800NU) er klokket en del, og hvis det blir for varmt, får jeg akkurat slike streker i BF2 spesielt. Artifacts heter det. Lenke til kommentar
Uns33n Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Mitt skjermkort (6800NU) er klokket en del, og hvis det blir for varmt, får jeg akkurat slike streker i BF2 spesielt. Artifacts heter det. 6811001[/snapback] forslag til rens ? Lenke til kommentar
Uns33n Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) støvsugern kanskje ? Endret 5. september 2006 av Uns33n Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå