btal Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Har erfart gjennom mange år at det er ofte meget dårlig kvalitet på det arbeidet som utføres ved rustskader (feks rust pga steinsprut i hjulbuer) hos mange verksteder. Tenkte at jeg kanskje skulle gjøre dette selv istedet, da har jeg bare meg selv å klandre, samt at jeg har spart mange penger. ********** Hvordan gjør man dette for å forsikre seg om rusten ikke dukker opp igjen? Skal en fjerne all lakk til bart stål? Skal en påse at luftfuktighet når du arbeider med dette er under 50%? Skal en da behandle bart stål med et spesialstoff før priming? Når en lakker blir det jo en "kant" mot eksisterende lakklag. Har hørt at det finnes en spesiell type tape som er ibruk hvor det blir en overgang som omtrent usynlig. Hvor får en tak i en slik tape? Det finnes mye hokuspokus-stoff på markedet idag, vanskelig å følge med på alt når en ikke er i bransjen! Noen som har erfaring med noen produkter (over flere år)?? --------------------------------------- Syntes forøvrig det burde være et eget emne i forumet som kun gikk på karroseri - lakk -sveis - rust etc. --------------------------------------- VW '53 Anglia '55 Kadett 1700 '69 Ascona '74 Div Opel Rekord C-D-E VW K70 '72? VW dobb kabin '84 Toyota HiClass '92 Toyota Carina '96 MB E230 '98 Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 (endret) Det du må gjøre er å pusse helt ned til metall gjerne med stålbørste, men så kommer det viktigst bruk et stoff som binder rusta før du lakkerer over, du ser at der det har vært rust blir svart etter du har tatt på stoffet. Hvis ikke du gjør dette kommer rusta garanter igjen om en ukes tid eller noe.. Kan også sandblåse men har meget god erfaring med det ovenfor.. edit: ang kanten på den gammle lakken, man kan ikke regne med å få det 100% da lakk falmer etter som åra går.. men prøv å brett maskeringsteipen opp da unngår man i det minste skarpe kanter. Jeg har brukt dette kjemiske stoffet i ca ett år nå og ingen rust har kommet opp på de plassen jeg har behandlet. Trur ikke du trenger å bekymre deg over luftfuktighet men er en fordel for fint resultat at det er 20 grader eller over når du lakkerer. Endret 3. september 2006 av freddy85 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 (endret) Har prøvd å forhøre meg om dette emnet og driver faktisk selv å lakkerer nå. Mitt sammendrag av alle råd jeg har fått er følgende: - Legg på markeringstape Planlegg området du skal lakkere! - Puss ned til metallet og få bort så mye av rusten som du klarer! Puss så nært maskeringen som mulig! Pass på at maskeringen ligger på samme plass hele tiden! Pusser du borti maskeringen må du justere etter og legge denne på nytt). Det er SINNSYKT irriterende å ta bort teipen når du er ferdig, for så å se at det ikke er jevnt eller ikke helt ferdig lakkert under teipen! - Puss ned et større område, ikke begynn med 2x2 cm flater! - Prøv å finn lister, kanter etc. på bilen, som du kan prøve å "kamuflere" skøyten med! F.eks ved at lakk-skøyten "fortsetter" der en liste eller en kant slutter, slik at skøyten blendes litt inn med andre "ujevnheter" på bilen. La også skøyten gå parralelt med lister og kanter, slik at den ikke blir skeiv i forhold til andre "streker" på bilen. - Rengjør overflaten du skal lakkere med silikonfjerner, lynol eller lignende, for å få bort fett, smuss og andre urenheter! - Etter ca. 10 min. så legger du på Rustbjørn eller andre kjemikalier som "dreper" rusten! - Når dette er tørket, så legger du på primer! - Når primeren er tørket, legger du på lakk (Sjekk at foretningen har gitt deg riktig farge! Har selv fått feil farge en gang, selv om fargekoden stemte.) - Etter ca. 30 min. legger du på klarlakk! - Etter 24 timer tar du bort maskeringstapen og bruker du GROV rubbing KUN på skøytene og deretter polerer du for å få bort smuss og støv! Poler gjerne hele bilen etter lakkering, da synes ikke lakkeringen så godt! Rubb før polering hvis lakken er falmet, så blir den gamle lakken mer lik den nye! IKKE rubb den nye lakken! VIKTIG: 1. Legg tynne lag med primer, lakk og klarlakk! Ikke spray nært, da begynner lakken å renne og du vil få "appelsinhud" i lakken! Spray et og et tynt lag på ca. 25-30 cm avstand! 2. Bruk ca. 3-5 lag av hver lakktype (primer, lakk, klarlakk)! Antall lag varierer fra bil til bil (se det litt ann etterhvert som du legger på hvert lag). Når man har lagt på det første laget, så skal du enda kunne se underflaten du lakkerer på (altså, man skal ikke spraye så lenge at man dekker helt over underflaten)! Dette gjelder alle lakktypene! Vent litt mellom hvert lag med lakk! 3. Lakker også tynnere lag ved skøyten, så blir ikke skøyten så tykk! 4. Alle tørketider osv. står på hver sprayflaske/beholder. FØLG DISSE! 5. OG IKKE MINST: Pass på at du har en arbeidslampe e.l. som gir varme fra seg som du kan sette nært området du lakkerer! Dette gjør at overflaten er tørr når du begynner og at lakktypene tørker ordentlig! Er det fuktighet eller veldig kaldt på overflatene før og etter du begynner arbeidet, er hele lakkeringsprosjektet bortkastet! Anbefalt temperatur til dette arbeidet er MINIMUM 15 grader! Helst 25 grader og varmere! 1 lag = gjevne, raske bevegelser fra side til side i ca. 2-2,5 sekunder over 50x50 cm! Ved hel-lakkering og større områder må du beregne slik at hele flaten blir gjevn og likt lakkert overalt! Flytt deg fra ett og ett område av gangen, istedet for å f.eks. prøve å grunne og lakkere et helt panser i slengen! Lykke til! Endret 3. september 2006 av LiamH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå