Gå til innhold

Fastobjektiver + makro til D50/D80


Anbefalte innlegg

Hva  innebærer DOF (depth of field) 1mm? Betyr det max dybdeskarphet 1 mm fra fokusplanet?

6797850[/snapback]

 

Det betyr at det området som kan regnes å være i fokus (parallellt med fokusplan) kun er 1mm dybt. Dvs bommer du med et par-tre millimeter på fokus, får du et bilde som ikke er optimalt skarpt (eller rettere sagt uskarpt).

6798071[/snapback]

 

Skjønner ikke dette helt, mulig det følgende eksepmplet er særdeles teit, i såfall reflekterer det bare min uvitenhet......... jeg ser at dette objektivet kan brukes til portrett...med et dybdeskarphet på 1mm og hvis en legger dette punktet til kinnene, vil da nesen øg ørene bli uskarpt?? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 mm er ved forstørrelse 1:1, det vil si at motivet bare er 23 mm stort. Skal du ta et portrettbilde så må du på mye lengre avstand og dybdeskarpheten blir mye større. Det er også ganske vanlig å å ikke ha alt helt knivskarpt på portretter.

 

Muligens er 30mm f1.4 et bedre alternativ som normalobjektiv hvis du vil ha noe som er litt mindre/lettere og slipper inn enda litt mer lys?
30mm f/1.4 er en ganske kraftig plugg så den er ikke veldig mye lettere. Det er godt mulig den er skarpere på stor blenderåpning men den er nok ikke like skarp i hjørnene på mindre blenderåpninger. EX objektivene til Sigma generalt sett god kvalitet. En del har mer kromatisk abberasjon enn tilsvarende fra Nikon. Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Skjønner ikke dette helt, mulig det følgende eksepmplet er særdeles teit, i såfall reflekterer det bare min uvitenhet......... jeg ser at dette objektivet kan brukes til portrett...med et dybdeskarphet på 1mm og hvis en legger dette punktet til kinnene, vil da nesen øg ørene bli uskarpt?? :hmm:

Du flytter på en bryter for å bruke objektivet i makro-modus... Da blir DOF veldig lite. Når objektivet står i normal-modus er DOF som på et vilkårlig annet objektiv med samme specs...
Lenke til kommentar
30mm f/1.4 er en ganske kraftig plugg så den er ikke veldig mye lettere. Det er godt mulig den er skarpere på stor blenderåpning men den er nok ikke like skarp i hjørnene på mindre blenderåpninger. EX objektivene til Sigma generalt sett god kvalitet. En del har mer kromatisk abberasjon enn tilsvarende fra Nikon.

Hvis en skal ha et lett "normal"-objektiv, tilsvarende 50mm (på 35mm film), er vel også Nikon 35 f/2 et greit alternativ. Lite og lett, nokså lyssterkt og jevnt over bra kvalitet (optisk og mekanisk)... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Skjønner ikke dette helt, mulig det følgende eksepmplet er særdeles teit, i såfall reflekterer det bare min uvitenhet......... jeg ser at dette objektivet kan brukes til portrett...med et dybdeskarphet på 1mm og hvis en legger dette punktet til kinnene, vil da nesen øg ørene bli uskarpt?? :hmm:

Du flytter på en bryter for å bruke objektivet i makro-modus... Da blir DOF veldig lite. Når objektivet står i normal-modus er DOF som på et vilkårlig annet objektiv med samme specs...

6799578[/snapback]

Et vanlig objektiv vil ha samme DOF hvis du flytter nærgrensen (f. eks. ved å bruke mellomringer).

Lenke til kommentar
Skjønner ikke dette helt, mulig det følgende eksepmplet er særdeles teit, i såfall reflekterer det bare min uvitenhet......... jeg ser at dette objektivet kan brukes til portrett...med et dybdeskarphet på 1mm og hvis en legger dette punktet til kinnene, vil da nesen øg ørene bli uskarpt?? :hmm:

Du flytter på en bryter for å bruke objektivet i makro-modus... Da blir DOF veldig lite. Når objektivet står i normal-modus er DOF som på et vilkårlig annet objektiv med samme specs...

6799578[/snapback]

Den bryteren begrenser bare området, og er ingen "Makro setting". Man slipper å søke gjennom hele området om autofokusen sliter, den begrenser seg selv.

Denne meget begrenset DOF gjelder selvfølgelig bare helt ved nærgrensen for objektivet, og etterhvert som du flytter deg lenger og lenger unna motivet vil DOF bli betydelig større.

Lenke til kommentar
1 mm er ved forstørrelse 1:1, det vil si at motivet bare er 23 mm stort. Skal du ta et portrettbilde så må du på mye lengre avstand og dybdeskarpheten blir mye større. Det er også ganske vanlig å å ikke ha alt helt knivskarpt på portretter.

6798315[/snapback]

 

 

Hvordan kommer du frem til at motivet er 23 mm stort?

Lenke til kommentar
Hvordan kommer du frem til at motivet er 23 mm stort?

Fordi 1:1 macro betyr at 1 mm i virkeligheten er 1 mm på bildebrikken. Ergo - motivet kan være (inntil) 23 mm for å fylle hele bildebrikken, siden det er den største siden på bildebrikken (sånn ca)...

6803306[/snapback]

Det kan være 23mm langt eller større, ikke inntil 23mm langt. ;)

Lenke til kommentar
Hvordan kommer du frem til at motivet er 23 mm stort?

Fordi 1:1 macro betyr at 1 mm i virkeligheten er 1 mm på bildebrikken. Ergo - motivet kan være (inntil) 23 mm for å fylle hele bildebrikken, siden det er den største siden på bildebrikken (sånn ca)...

Det kan være 23mm langt eller større, ikke inntil 23mm langt. ;)

Selvfølgelig :o)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...