Edmund Blackadder Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 (endret) Heisann. Jeg er litt skeptisk til Canon PowerShot S3 IS ettersom jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe speilreflekskamera, men etter jeg leste noen erfaringer hvor de knapt ser noen stor forskjell på dette og Canons 350D eller hva det nå var, så begynner jeg virkelig å lure. Hvilken teknologi brukes i dette kamera? Samme som vanlige digitale kompaktkamera eller speilrefleks? Hvorfor kan man sammenligne de to modellene hvis de har forskjellig teknologi? En annen ting.. Megapixler. Jeg ser digitale kameraer til under tusenlappen som har 6 Mp.. Har altså Mp lite å si for denne modellen? Trenger man mer hvis man har tenkt å ta detaljerte og ofte store bilder? (Les: Landskap og spesielt himmel/solnedganger). Enda en ting.. Vidvinkel. Leste i testen at den manglet det. Er dette jeg VIRKELIG kommer til å savne? Jeg som er nybegynner og knapt aner hva det er for noe? Har prøvd å lese litt rundt, men ingenting har liksom svart spørsmålet skikkelig. Så får jeg bare beklage enda en tråd for denne modellen Takk for svar. Et spm til.. Hvilken batteriløsning bør jeg gå for? Tenkte kanskje slike oppladbare batterier fra biltema eller noe? Varer det egentlig bra nok? Testen ga den bra karakter på batteri, men må jeg invistere i 4x AA batterier hele tiden eller finnes det andre løsninger? Endret 3. september 2006 av Edmund Blackadder Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 (endret) Speilrefleks og kompaktkamera kan egentlig ikke sammenlignes siden det er to forskjellige systemer. Bildene som kommer fra kameraene kan selvfølgelig sammenlignes. Jeg vil råde det til å studere forskjellene nøye før du bestemmer deg, forskjellene er store og du vil antakelig bli mye mere fornøyd med en type i forhold til den andre. Jeg ser digitale kameraer til under tusenlappen som har 6 Mp.. Har altså Mp lite å si for denne modellen? Antall megapiksler har ingenting å si, andre kvaliteter er mye viktigere. 6 megapiksler kan godt være bedre enn 10 megapiksler og omvendt. Vidvinkel. Leste i testen at den manglet det. Er dette jeg VIRKELIG kommer til å savne?Det er en personlig preferanse, jeg synes det er en stor og veldig viktig forskjell mellom 36 og 28 mm. Hvis du skal ta et bilde av et landskap og vil ha med alt du ser så holder ikke 36 mm, resultatet blir for trangt. Hvilken batteriløsning bør jeg gå for?Fire oppladbare NiMh batterier, hvilken som helst billig type vil fungere men noen av de litt dyrere typene har betydelig bedre kvalitet. Se etter batteier som er over 2000 mAh. Endret 3. september 2006 av Kristallo Lenke til kommentar
Edmund Blackadder Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 (endret) Takk for svar. Hvor mye vil de litt dyrere batteriene koste? Og så når det gjelder landskap, så tror jeg at dette ikke blir noe problem, på grunn av jeg kan bruke panorama teknikken og bare sette dem sammen i Photoshop senere. Edit: Leif Kan en slik være noe å satse på? Eller kanskje en slik? Endret 3. september 2006 av Edmund Blackadder Lenke til kommentar
kawak Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Jeg tror ingen som har hatt speil og brukt det endel, kunne tenkt seg å gått tilbake til kompakt hvis int. fortsatt var tilstede. På en annen side blir ikke speilrefleks virkelig spennende før man kjøper seg litt god optikk. For å si det på en annen måte; Hadde jeg hatt 30 000,- nå, som jeg skulle investere i kamerautstyr, men det var også pengene jeg skulle brukt på utstyr på 3 år fremover, hadde D200 blitt et for dyrt hus. Hvis du går for S3 IS, ville jeg sjekket bildekval nøye. Mange modeller har ujevn skarphet over bildeflaten (ikke bare softere hjørner). Å få byttet et eksemplar skal ikke være noe problem..... Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 En pakkeløsning kan være bra men du må være nøye med å sjekke at du har bruk for tingene og at du ikke kan kjøpe det billigere separat. Den batteripakken er en av de alle beste uansett pris. Lenke til kommentar
Edmund Blackadder Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 (endret) Jeg tror ingen som har hatt speil og brukt det endel, kunne tenkt seg å gått tilbake til kompakt hvis int. fortsatt var tilstede. På en annen side blir ikke speilrefleks virkelig spennende før man kjøper seg litt god optikk. For å si det på en annen måte; Hadde jeg hatt 30 000,- nå, som jeg skulle investere i kamerautstyr, men det var også pengene jeg skulle brukt på utstyr på 3 år fremover, hadde D200 blitt et for dyrt hus. Hvis du går for S3 IS, ville jeg sjekket bildekval nøye. Mange modeller har ujevn skarphet over bildeflaten (ikke bare softere hjørner). Å få byttet et eksemplar skal ikke være noe problem..... 6794521[/snapback] Kan du utdype det siste du sa? Har du hørt om noen som opplever uskarpe bilder med Powershot S3 IS ? Og så la oss si at jeg har maks 4500 spenn å kjøpe kamera for. Eskl. minnebrikke og ekstra batteri. Enda en ting! Leste at noen syntes at bildekvaliteten var bedre på S2 enn S3. Hva sier folk om dette? Endret 3. september 2006 av Edmund Blackadder Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Og så la oss si at jeg har maks 4500 spenn å kjøpe kamera for. Eskl. minnebrikke og ekstra batteri. Denne får du nå til ca. 4.5K, da etterfølgeren 9600 akkurat er lansert. Da får du både 28mm vidvinkel og 300mm zoom. Og En meget god bildekvalitet. Fuji's kamera leverer lite støy og har meget god optikk. Det er i en klasse over S3 IS og burde gi deg mye moro en stund. Les bl.a. her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå