Gå til innhold

hvordan ta av CPU sokkelen på 939 hk?

tobbelulle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
heisann!

En kamerat klarte å søle kjølepasta nedi CPU sokkelen sin, noe som gjør at CPUen ikke får kontakt/kortsluttes :ermm: ... Det jeg lurte på var om det går an å ta av den hvite "holderen" som CPUen står oppi, så vi får renset under?

6793649[/snapback]

Tror han sitter litt i klemma der. Jeg har ikke sett noen antydning til at man kan ta av den cpu holderen.

Lenke til kommentar
heisann!

En kamerat klarte å søle kjølepasta nedi CPU sokkelen sin, noe som gjør at CPUen ikke får kontakt/kortsluttes :ermm: ... Det jeg lurte på var om det går an å ta av den hvite "holderen" som CPUen står oppi, så vi får renset under?

6793649[/snapback]

Du har sett hvor mange pinner det er under selve CPUen? Det er tilsvarende antall kontakter i alle hullene på sokkelen.

Lenke til kommentar

hehe... jaja... det er vel en grunn til at den heter 939? men det er ikke det som problemet... problemet er at det harkommet kjølepasta nedi socket hullene... nå har vi sittet med tannbørste og wd40/elektronikkrens i utallige timer, så vi begynner å bli litt leie... så det hadde jo vært digg hvis man bare kunne ta av hele den hvite greia som holder CPUen, og ta den bakfra :roll::p

Edit: ja, tinnsuger kan nok kanskje funke... skal jaggu meg prøve det :)

Endret av tobbelulle
Lenke til kommentar

Hei.

Dette KAN gå bare bra. Gjorde det hos en (lite datakyndig) kjenning:

Han måtte bytte HK (Socket A) pga. en kondensator som begynte å lekke. Hjalp til med feilsøking og bestilling av nytt HK.

Da det nye kortet skulle installeres og startes opp, fikk han ikke livstegn fra PC-en. Jeg dro innom med diverse deler som vi kunne teste og bytte, men ingenting hjalp før vi kom til CPU. Da jeg løftet av kjøleren, var det liksom noe som manglet: Han hadde glemt å sette på plass CPU-en! Han hadde bare smurt på et TYKT lag med kjølepasta direkte på undersiden av kjøleren og klasket den oppå sokkelen. Fullt av kjølepasta inne i hvert j**la hull! Tørket vekk det verste, monterte kjøleren igjen MED CPU-en under seg, og startet opp.

Maskinen har virket i minst 2 år nå etter denne episoden. :!:

Mener at de fleste kjølepastaene ikke leder strøm, men vet ikke om jeg vil anbefale å bare montere sammen til andre.

Lenke til kommentar

@ tobbelulle:

Det lar seg gjøre å fjerne den hvite rammen. Faktisk har jeg beholdt den hvite delen av sokkelen til alle K8-kortene som har streiket, de gir nemlig perfekt beskyttelse til pinnene når man skal skalpere prosessorene :) Da lirket jeg et flatt skrujern oppunder kanten, og lirket forsiktig rundt sokkelen. Jeg har ikke prøvd å montere dem på igjen, men er nesten helt sikker på at det vil være mulig å "klikke" sokkelen på plass igjen så lenge man unngår å skade den. Hvis du prøver dette, må du være veldig forsiktig, å bare ta ørsmå "steg" om gangen. Det oysfaerg sier om å helle Articlean nedi sokkelen høres ut som et bra forslag, men jeg tror også det kan bli nødvendig å fjerne sokkelen for å få mer direkte tilgang, og dermed sikre at alle kontaktene er blitt renset.

Da jeg løftet av kjøleren, var det liksom noe som manglet: Han hadde glemt å sette på plass CPU-en! Han hadde bare smurt på et TYKT lag med kjølepasta direkte på undersiden av kjøleren og klasket den oppå sokkelen. Fullt av kjølepasta inne i hvert j**la hull!

6797278[/snapback]

Med all respekt for en stakkars n00b - det der må være bortimot verdensrekord!! :lol::omg:
Lenke til kommentar

hmm.. Heihei! Det er jeg som sitter med hovedkortet.. eller... kan man kalle det det nå? ^^

Det er mer i biter omtrent, enn det er helt... Jaja.. sånn går det.. har allerede bestilt nytt hovedkort...

og til alle dere som tror at det er lett å få opp et socket-feste! Tro omigjen! Jeg har 3-4 forskjellige deler, som har brukket av.. Hele festet er laget av billig-plastik! Som ikke bør presses.. men.. har enda ikke fått opp hele festet da.. Sitter fortsatt helt fast... :S

Tusen takk for forslag.. Jeg antar at om man sier at det funker å dra det opp med skrutrekkere... så får man veldig lyst til å prøve... :p

Lenke til kommentar
og til alle dere som tror at det er lett å få opp et socket-feste! Tro omigjen! Jeg har 3-4 forskjellige deler, som har brukket av.. Hele festet er laget av billig-plastik! Som ikke bør presses.. men.. har enda ikke fått opp hele festet da.. Sitter fortsatt helt fast... :S
Leit å høre om hovedkortet ditt :( Men jeg så ikke at dere hadde noe særlig valg om dere skulle få bort all pastaen, og forslaget mitt innebar ingen garanti for suksess...

Men, når man faktisk har utført "sokkel-fjerning" tre-fire ganger, handler det ikke lengre om å *tro* at det er lett å få av plasten. Det har jeg erfart at det er, ihvertfall med den fremgangsmåten jeg kom frem til. De ga etter stort sett med en gang, uten at jeg brukte makt, men som sagt kan de ganske lett bli skadet om man bryter opp for store deler i slengen.

Si meg, løftet du spaken før du begynte å lirke? Jeg tror nemlig det kan være avgjørende, men det var noe jeg gjorde nærmest instinktivt...

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
det var jo ikke noe å gjøre... han måtte jo prøve å ta den av... det var jo et greit hk også ( abit kn8 ultra)... men det er jo gøy da! jeffa, en da må vi se hva som er inni kondensatorene etc :innocent:  :w00t:

6801369[/snapback]

mhm^^ det var gøy.. :p Men tror nok jeg brukte litt for mye makt.. Ja.. jeg hadde spaken oppe, også senere fikk jeg dratt hele greia ut. Jeg fikk også løftet opp de tre "låsene" på den siden hvor det er høyest, og kunne etter det lirke på hele greia... Men plastikken var for dårlig, og hele greia ble ødelagt.. Men jeg så på det hele som at enten fikk jeg fixa et ødelagt hk, eller så ødela jeg det litt mer bare.. Så hadde egentlig insett før jeg starta at det var ødelagt... Det kunne bare gå en vei!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...