Singh tha king Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Jeg trenger hjelp med dette: De norrøne guders verden sammenlignet med bibelsk og samiske myter Likheter og forskjeller: - Omgivelser: Hvordan så verden ut der de var? - Atferd: Personlighet og relasjoner. - Ferdigheter/kunnskap:Hvordan artet livet seg? hva var de gode på og hva var ikke så bra? Språk. - Tro og ideer i tiden: Hva var viktig i livet deres? - Identitet og verdier: Hvem er jeg? Kjerneverdier, livsoppdrag? - Spiritualitet: Hvorfor er vi her? Hva er vårt formål i verden? hvordan oppleves verden? ----------------------- Den første likheten er i så fall de to første menneskene. Adam og Eva(bibelen), xxxx og xxxx(norrøn mytelogi?) Jeg skal prøve å få skrevet 1 avsnitt på hver av 'oppgavene', så jeg hadde vært veldig takknemlig med litt hjelp.... Takk for svar! Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Kan i alle fall svare deg på at den norrøne mytologis Adam og Eva, het Ask og Embla Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 Ja, leste det nettopp! Var kanskje litt vanskelig det jeg spurte om, men men. Så det jeg lurer på er om det er spor etter norrøn kulut i vår tid? 1. Stedsnavn, egenavn, firmanavn, oljeplattformer etc. 2. Kultur: Musikk, litteratur, film(lotr?) og teater. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Ja, det er det. Stedsnavn som slutter på hov f.eks. Kirker ble ofte lagt på eldre kultsteder. Jul/Yul er gammel hedensk midtvinterblot og overtatt av kristendommen. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 9. september 2006 Forfatter Del Skrevet 9. september 2006 ahh, takker. Trenger også hjelp med denne :S Hva er karakteristisk for guder og menneskers atferd/måter å være på? Har sett lenge på denne....men får ikke noe ut av det. Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 ahh, takker. Trenger også hjelp med denne :S Hva er karakteristisk for guder og menneskers atferd/måter å være på? Har sett lenge på denne....men får ikke noe ut av det. 6831969[/snapback] Hum, denne er litt vrien. I Norønn tid så var det jo massevis av guder. Men det finnes jo den evige paralellen mellom godt og ondt. Åsgard og Jotun. Men i Norønn så fantes det massevis av guder. Idealane var nok også noe annerledes enn i forhold til bibelen. Har du kikka på Håvamål? Det blir vel ett slags ekvivalent til Kong Salomos ordtak.. Håvamål Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 ok, takker! Skal se på det! Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 trenger fortsatt hjelp til denne: å det jeg lurer på er om det er spor etter norrøn kulut i vår tid? 1. Stedsnavn, egenavn, firmanavn, oljeplattformer etc. 2. Kultur: Musikk, litteratur, film(lotr?) og teater. Er til i morra! Trenger mange navn =/ Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 trenger fortsatt hjelp til denne: å det jeg lurer på er om det er spor etter norrøn kulut i vår tid? 1. Stedsnavn, egenavn, firmanavn, oljeplattformer etc. 2. Kultur: Musikk, litteratur, film(lotr?) og teater. Er til i morra! Trenger mange navn =/ 6845490[/snapback] Hva har du lest i forhold til oppgaven? Det finnes nok masssevis av litteratur om dette... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå