Gå til innhold

Ny kjølepasta om man fjerner CPU vifte?


torob

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg måtte bytte hovedkortet pga en feil på det første jeg fikk. Da måtte jeg jo flytte CPU og vifte til det nye hovedkortet. Er en Athlon 64 3800+ prosessor med boxed vifte.

 

Men det jeg kom til å tenke på etterpå, burde jeg benyttet ny kjølepasta når jeg monterte vifta igjen? Benytter altså samme CPU og vifte, men jeg måtte jo "ta dem fra hverandre" når jeg flyttet over.

 

Så det jeg altså lurer på, er om dette har noe å si? CPU og vifte ble flyttet direkte fra det ene hovedkortet til det andre, så ble altså ikke liggende en stund slik at det kunne komme støv til eller at kjølepastaen tørket inn (hvis den kan det da).

 

 

Lurer også på hva som er normal core temperatur på 3800+. Jeg benytter SpeedFan 4.29 og den rapporterer core temp til rundt 35 grader ved idle, og litt over 50 grader når jeg spiller eller annet som benytter CPU 100%. Høres dette normalt ut?

 

Benytter forresten også ABIT EQ, og her vises CPU temperaturen til ca 25 grader ved idle, og opp mot 30 ved 100% load. Men denne har alltid vist så lavt, og jeg har stusset litt over dette. Mulig dette ikke er core temp, men en ekstern sensor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... Egentlig er det vel ikke kjølepasta i smøreform, men på boxed vifta som fulgte med så var det allerede montert ei slags pute under kjøleren.

 

Når jeg da fjernet kjøleren fra CPU'en, så satt jo noe av dette igjen på CPU'en. Men jeg monterte kjøleren akuratt samme vei slik at den skulle komme mest mulig på akuratt samme plass.

 

Holder dette tro? Så lenge core temperaturen holder seg innenfor ok temperatur, så bør vel dette være greit. Prosessoren kjører også på standard innstillinger, altså ingen overklokking. Har ikke planer om det heller. Da hadde dette kanskje vært viktigere.

Lenke til kommentar

Det du beskriv her er ein såkalla 'thermal pad'. Denne gjer same nytten som kjølepasta, men er ikkje like effektiv. Eg vil og absolutt anbefale deg å reinse overflatene på CPU og kjølar, og leggje på ny, skikkeleg kjølepasta.

 

Det er klart, viss du allereie har sett det på att utan å gjere noko, og temperaturen er grei, så er det vel ikkje noko stort problem. I alle fall når du ikkje skal overklokke noko. Men, eg ville nok ha skifta kjølepasta åkke som, for å vere på den sikre sida. :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Enig i det, for det blir nok ikke optimal kontakt mellom CPU og kjøler slik det er nå.

 

Men vet ikke om jeg gidder å demontere dette en gang til. :) Får evnt ta det ved en annen anledning.

 

Men noen som vet hvor høy core temperatur som er vanlig på en Athlon 64 3800+ prosessor i idle og ved full load? Min ligger på ca 35/52 grader.

 

Og hvor mye må det evnt være før det begynner å bli for mye?

Lenke til kommentar

Når du nærmar deg 65°C på ein Athlon 64-prosessor begynner det å verte kritisk. Så du er godt innanfor den grensa.

 

Likevel, eg har no 100% belastning på min Athlon 64 X2 4200+ som er overklokka til 2530 MHz og fóra med litt ekstra spenning, og denne ligg på 53°C. I så måte tykte eg kanskje verdiane dine var noko høge (om enn langt frå kritiske).

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...