Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

maskinen henger seg under oppstart


Anbefalte innlegg

Hei på dere.

 

Jeg har kjøpt meg et nytt system som jeg har satt sammen selv, noe jeg skjønner at jeg ikke skulle gjort. Men, men...

 

System:

CPU: C2D E6600

HK: Asus P5W DH DeLuxe

Minne: OCZ PC5400

HDD: Samsung spinpoint P120 250 GB

NEC-brenner 3550

Powercolor x1900gt

Lian Li kabinett - pc-7

PSU: Hiper R-ype 580w

 

Problemet er det at maskinen henger seg på forskjellige steder. Noen ganger kommer jeg inn i BIOS, andre ganger bare til power on self test. Etter hvert henger det seg hvertfall uansett. Fortet meg en gang slik at den begynte å installere windows, men den hang seg der også. Hvis maskinen nettopp har vært på (hvis jeg prøvd flere ganger) henger den seg fortere neste gang.

 

Har BIOS versjon 0701, men vet ikke hvordan jeg i tilfelle kan flashe når det uansett henger seg.

 

Har prøvd 2 forskjellige kjølere til CPU'en (scythe ninja og stock-kjøler), men med samme resultat.

 

Har noen vært borti noe liknende, eller har noen en anelse om hva som svikter?

 

Begynner å bli desp her... :no::no::no:

 

-T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden maskinen din starter må jo delene være montert riktig. Derfor må du nesten feilsøke hver enkelt del. Koble ut HD og brenner og sjekk så om maskinen klarer å holde seg i live over 10 - 15 minutter. Hvis den gjør det, monter HD (den ene) og prøv igjen. Går dette, monter neste HD, osv. til du har testet alle slike komponenter. Hvis du har 2 eller fler minnebrikker tester du disse enkeltvis og/eller parvis. Hvis ingen ting av dette fører fram er det enten HK, skjermkort eller strømforsyning. For å teste om det er en av disse må du nesten låne deg andre tilsvarende deler. Håper dette hjelper deg videre.

Lenke til kommentar
Siden maskinen din starter må jo delene være montert riktig. Derfor må du nesten feilsøke hver enkelt del. Koble ut HD og brenner og sjekk så om maskinen klarer å holde seg i live over 10 - 15 minutter.  Hvis den gjør det, monter HD (den ene) og prøv igjen. Går dette, monter neste HD, osv. til du har testet alle slike komponenter. Hvis du har 2 eller fler minnebrikker tester du disse enkeltvis og/eller parvis.  Hvis ingen ting av dette fører fram er det enten HK, skjermkort eller strømforsyning.  For å teste om det er en av disse må du nesten låne deg andre tilsvarende deler. Håper dette hjelper deg videre.

6794852[/snapback]

 

Kan det være CPU? Hva er tegn på at cpu blir varm?

Prøvde å låne en annen strømforsyning, men da ville den ikke starte i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Fordi jedec default spec på 1.8v er for lite til de OCZ modulene du har .

 

Ha kun en modul insatt , sett opp vdimm , save + exit fra cmos .

Slå av og sett deretter inn modul 2 .

 

En annen ting . Bortkastet å prøve å installere ett OS når systemet er ustabilt , da det garantert feiler . Memtest86 kjører du fra floppy eller cd .

Lenke til kommentar
Fordi jedec default spec på 1.8v er for lite til de OCZ modulene du har .

 

Ha kun en modul insatt , sett opp vdimm , save + exit fra cmos .

Slå av og sett deretter inn modul 2 .

 

En annen ting . Bortkastet å prøve å installere ett OS når systemet er ustabilt , da det garantert feiler . Memtest86 kjører du fra floppy eller cd .

6795170[/snapback]

 

hvor stiller jeg på vdimm?

Lenke til kommentar

Stilte vdimm til 2.0, men det er fortsatt samme problem. Har klart å flashe til versjon 1101 ved hjelp av usb pen, men det gjør heller ikke saken bedre.

 

Dette går meg på nervene. Kan jo ikke kaste hele kassa i veggen når den kostet 11500 kroner heller.

 

KAN DET VÆRE CPU?? Eller HK??

 

Jeg gir snart opp...

 

HJELP

Lenke til kommentar

hmm

 

stilte vdimm, men den ble tydeligvis for høy (fikk mld om det). Prøvde å stille ned igjen, men det hang seg før jeg rakk (her må man være rask...).

 

Kan det være prosessoren som rett og slett blir for varm? Finnes det er innebygget sperre i C2D som gjør at den maksinen "fryser" ved rask økning av CPU temp? Jeg registrerte økning fra 30-35 til 45 grader på kort tid. Det er jo ikke veldig varmt, men kanskje at den økte så fort gjorde at den hang seg. Kunne også unngå at den økte i temp så fort ved å presse stock-kjøleren ned mot prosessoren. Var da rundt 30-35 grader, men henger seg etter hvert for det.

 

Dette er skikkelig vanskelig!!

 

-T

Lenke til kommentar
KAN DET VÆRE CPU?? Eller HK??

Jeg gir snart opp...

HJELP

6798345[/snapback]

Har du prøvd det jeg foreslo? Jeg har 23 års erfaring med å feilsøke datamaskiner og hvis jeg har lært noe i disse årene så er det at man må være systematisk når man feilsøker. Ikke få panikk, det hjelper garantert aldri. Det gjelder å se skogen for bare trær her. Ta en ting av gangen så skal du se det ordner seg.

Lenke til kommentar
har prøvd uten DVD koblet i, uten HD koblet i og bare 1 minnebrikke i. Hjelper ingenting. Det er derfor jeg lurer på om det er noe grunnleggende feil.

Kan CPU være defekt? Hva er tegnene på dette?

6798468[/snapback]

Da må det være feil med hovedkort eller CPU. Strømforsyning hadde du vel prøvd en annen uten at det hjalp. Tipper på at feilen ligger i hovedkortet. Har du forsøkt å sette alle innstillinger i bios til default? Gjennom 23 år har jeg aldri opplevd feil i CPU, men en gang må jo være første så feilen kan selvsagt ligge der. Har du mulighet for å låne en annen CPU for test? Normalt så starter ikke maskinen hvis CPU er defekt.
Lenke til kommentar

Tror mere det er kompabilitets problemer , med minne som er brukt.

Har vært mye blest i siste mht til enkelte OCZ (bla. grunnet elpida chips og feilaktige SPD data) og dårlig kompabilitet på deres DDR2 bla. på AM2 chipset/cpu.

Hvis du "vidarremil" har 23års erfaring med feilsøke på PCer burde du

være klar over at dette er en av hovedårsakene i dag mht til slikt trøbbel .

 

Det kan være lurt av deg Torgard å legge inn en post hos

OCZ support forum med detaljer om din minnetype , hovedkort og cpu .

http://www.bleedinedge.com/forum/forumdisplay.php?f=46

Lenke til kommentar
Hvis du "vidarremil" har 23års erfaring med feilsøke på PCer burde du

være klar over at dette er en av hovedårsakene i dag mht til slikt trøbbel .

http://www.bleedinedge.com/forum/forumdisplay.php?f=46

6799952[/snapback]

Jeg forutsetter jo at det benyttes enheter som passer til hverandre. Dette er en problemstilling man ikke skal ha når man bygger PC. Det kalles kvalitetssikring ved innkjøp.
Lenke til kommentar
Hvis du "vidarremil" har 23års erfaring med feilsøke på PCer burde du

være klar over at dette er en av hovedårsakene i dag mht til slikt trøbbel .

http://www.bleedinedge.com/forum/forumdisplay.php?f=46

6799952[/snapback]

Jeg forutsetter jo at det benyttes enheter som passer til hverandre. Dette er en problemstilling man ikke skal ha når man bygger PC. Det kalles kvalitetssikring ved innkjøp.

6800348[/snapback]

 

Det er andre tider i dag , med ferske chipset/cpu/hk/memory som kommer ut i ekspressfart .

Ofte blir det rettet på etter noen uker/måneder med bios oppdateringer eller omprogrammerte spd data fra minne produsentene .

Et problem med DDR2 minne nå idag er at latency på AMD64 kontra Intel kan være helt forskjellige og man må plukke DDR2 minne som enten er anbefalt for Intel eller AMD (grunnet forskjell i Latency avhengig om minnekontroller er integrert i cpu eller eksternt på chipsett)

 

Her har vi dog et selvbygd system med selvplukk av varer med et relativt nytt chipsett og cpu , og det å få problemer som dette er relativt vanlig for "uerfarne" pc-byggere .

 

Skal man bygge selv sine egne high end systemer idag basert på "ferske" nysluppede produkter må man selv tråle gjennom internett (utlandske reviews gjerne) får å finne "safe bets" mht hw kompabilitet .

 

Det kunne vært laget en lang liste med ting som ikke går sammen både av memory , harddisker , hovedkort jfr. bios versjoner o.l .

 

 

Det å forutsette at alle ting passer for en hjemmebruker er ikke alltid like "enkelt" ved bestilling av komplett system man setter sammen selv . Man kan ikke stole på web butikkenes "anbefalte" f.eks minne typer fra sitt sortement .

De gjør ikke , eller har ingen mulighet til å kryss kompabilitets teste alle varer

i sitt sortiment.

Man kan heller ikke alltid gå utfra hk produsentens testede liste heller , da f.eks testede memory moduler ikke er å oppdrive i nordiske butikker .

 

Det du og jeg antagelig jobber mest med er ferdigbygde systemer fra HP/Dell/IBM/Compaq etc , eller andre ferdigstilte systemer fra en leverandør.

Disse tilfellene er det ikke er noe "issue" med kompabilitet i det hele tatt :

Poster det ikke lenger er det feil på CPU/minne/gfx kort eksempelvis , og dette er ti ganger lettere å feilsøke på enn systemer med kompabilitets problemer.

 

BTW :

At det fryser i cmos setup , er et typisk tegn på memory problemer .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Det er andre tider i dag , med ferske chipset/cpu/hk/memory som kommer ut i ekspressfart .

Ofte blir det rettet på etter noen uker/måneder med bios oppdateringer eller omprogrammerte spd data fra minne produsentene .

BTW :

At det fryser i cmos setup , er et typisk tegn på memory problemer .

6801020[/snapback]

Joda, jeg skjønner problemstillingen og er helt enig i din siste konklusjon. Jeg mener likevel at så langt det er mulig må man gjøre sitt beste for å forsikre seg at delene er kompatible. Selv har jeg ennå ingen personlig erfaring med AM2 og Core2. Har i hovedsak holdt på med AMD-baserte systemer basert på 939 og tidligere.

Endret av vidaremil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...