Gå til innhold

Intel Pentium eller Core 2 duo?

Hellemyr

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe ny prosessor, og valget har vel kommet på en Intel.

Men hvilen burde jeg satse på? Den gamle Intel Pentium D 820 på 2800Mhz, som er veldig billig. Eller en Intel Core 2 Duo E6300 på 1866Mhz, som koster en del mere.

Det ser jo ut til at det blir en Pentium fordi den er billig, men er den bedere enn E6300.

Jeg har også tenkt til å sette på et vannkjølig kit og overklokke, så hva er det beste kjøpet. (jeg vil jo tro at Pentium blir det beste kjøpet, men hva er din mening?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du jeg kan overklokke Core 2 Duo mere og bedere enn Pentium prosessoren?

Det er jo også hva man kaller en tommelfinger regel ellen no sånt, det er at de nye modellene gir somregel minst Mhz for pengene... det ser jo ut til å stemme her også

6792542[/snapback]

Hehe, utifra spm. ditt tror jeg ikke du er helt "inne" på det med datakomponenter og klokking :!: , en E6300 vil du nok kunne få litt høyere med bedre ytelse enn en "gammel" Pentium D, da E6300 gir mere ytelse pr. klokk og da mindre varmeutvikling :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er jo også hva man kaller en tommelfinger regel ellen no sånt, det er at de nye modellene gir somregel minst Mhz for pengene... det ser jo ut til å stemme her også

6792542[/snapback]

Nå om dagene har ikke klokkefrekvens så mye å si lenger. En Core 2 Duo E6300 på 1.83 GHz slår f.eks en Pentium D på 3.6 GHz. :) Hvis du kjøper en D820, vil du få en av de tregeste dual core-prosessorene på markedet idag.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Hei. Det er ingen som helst tvil om at en E6300 yter bedre enn en D820.

Det er ikke så fryktelig stor forskjell på E6300 og E6400. for en sammenligning kan du se test på Tomshardware

Mange som vil ha en billig overklokker kjøper for tiden en E6300, men for å bruke denne trenger man et nytt hovedkort. Som f.eks. Dette Asrock kortet med støtte for både eldre og nye komponenter.

Dette kortet vil gi omtrent 10% dårligere ytelse enn de nyeste og beste kortene for de nye prosessorene til Intel, men vil også være billigere da en slipper å kjøpe så mye nytt.

:)

Endret av KongeOdin
Lenke til kommentar

Men hvilen burde jeg satse på? Den gamle Intel Pentium D 820 på 2800Mhz, som er veldig billig. Eller en Intel Core 2 Duo E6300 på 1866Mhz, som koster en del mere.

Det ser jo ut til at det blir en Pentium fordi den er billig, men er den bedere enn E6300.

Jeg har også tenkt til å sette på et vannkjølig kit og overklokke, så hva er det beste kjøpet. (jeg vil jo tro at Pentium blir det beste kjøpet, men hva er din mening?)

6792497[/snapback]

1: Core 2 Duo E6300 er MYYE bedre enn Pentium, og den kan overklokkes mye, og er generellt veldig bra, uansett hva du setter den op+p mot, i forhold til prisen. Når du nevner overklokking på vann, er det bare et par ting å si: Du trenger et bra hovedkort, god kjøling på det og, og et bra minne (ikke noe value) Corsair er veldig bra, og er ikke så verst på prisen heller. Om du kan voerklokke, har valgt riktig HK og minne, kan du få din E6300 til å yte bedre enn en Core 2 Extreme X6800 (som kjører på standard frekvenser) men det krever en del overklokking.

6792542[/snapback]

DU er visst helt på bærtur. En 1.86 Ghz cpu (tenker på E6300 kan som sagt så en annen prosessor som er gjerne 2-3 Ghz høyere klokket. Conroe arkitekturen gjør at den jobber MYE mer effektivt per klokkeslag.

Lenke til kommentar

6792497[/snapback]

(som alle andre har sagt, så gå for conroen!)

Kjøper du intel pentiumen så er det nok det dårligste kjøpet som er overhode mulig å gjøre på dagens marked. (da er også prisen tatt i betrakning) :innocent:

Enten kjøper du AMD, eller så kjøper du Intel Conroe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...