Gå til innhold

Lærer meg touch, tips?


Arne

Anbefalte innlegg

Jeg kan touch med qwerty og med dvorak. Jeg lærte meg touch med qwerty gradevis siden det er det jeg har brukt hele tiden.

 

Men når jeg begynte med dvorak ble det jo slik at jeg gikk rett på touch, jeg endret aldri tastene slik at jeg kunne se. Dermed skrev jeg touch helt fra begynnelsen av, og jeg merker forskjellen; dersom jeg skal trykke inn en enkel tast uten å sette fingerne i posisjon, så har jeg ingen anelse hvor tasten er hen, men dersom jeg setter armene i posisjon skriver jeg raskere enn med qwerty.

 

Typeing of the Dead er et veldig morsomt spill, kan anbefale det.

 

Mine tips: Tving deg til å ikke se på tastaturet(viljestyrke, sandpapir elns), og dersom du har store problemer med å finne knapper, tegn opp tastaturet på et ark med posisjonene for tastene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg vil si touch er oppskrytt...og jeg skriver kansje 20ganger fortere uten den/det!

 

Du klarer neppe 400-600 tegn i minuttet uten å benytte touch-metoden.

 

Forøvrig kan man ikke kalle det å unnlate å se på tastaturet for touch-metoden (selv om mange sikkert vil si at de har utviklet personlige touch-metoder) Det som oppfattes som touch-metoden, er kombinasjonen av ikke å se på tastaturet + at hver finger er tilegnet bestemte taster (Merk: _bestemte_ taster. Dette er ikke noe du skal utvikle/finne på selv). F.eks. skal venstre pekefinger benyttes på bokstavene r, t, f, g, v og b.

Endret av Frysedisk
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke igjen lenken, trodde den var i denne tråden. Ihvertfall, der blir det slått fast at folk som mener de skriver fortere enn touch metoden bare ikke har lært seg touch godt nok. Men siden du kom med din påstand først er det vel naturlig at du begrunner din egen påstand, eller?

 

 

ENDRET:

Sannheter og myter

Det er absolutt nødvendig å bruke touchmetoden når du skal skrive på et tastatur.

Mange skriver på tastatur med den berømte "pekefinger metoden", eller også kjent som,

To-finger metoden, Ørnemetoden eller LPT-metoden (Let, Pek og Trykk).

Noen påstår de skriver like raskt med to fingre som med ti og at de har laget sin egen "supermetode". Dette stemmer selvsagt ikke. Touchmetoden er den eneste metoden for å skrive raskt og effektivt på tastaturet. I tillegg til større hastighet, har touchmetoden mange andre fordeler. For eksempel konsentrerer du deg bedre og du får færre slitasjeskader i muskler og ledd.

Sitert fra en medlemsside.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Jeg skriver også touch, det er kjekt å kunne. Hobbyen min er ikke skriving, men utvikler. Der kommer det også godt med å kunne touch. Det er ganske kult å kunne det, helt ærlig. Når jeg leste denne tråden sitter jeg pris på hva jeg kan. Aldri, ALDRI ser jeg på tastene. Selv med øynene igjen, kan jeg rette skrivefeil. Like gøy å se folk få hakeslepp hver gang. :D

 

Det er bare å tvinge seg selv til å holde fingrene slik du skal, og skrive slik HVER gang du skriver noe. Selv om det er litt irriterende i begynnelsen. En fin måte er å viske ut hele ordet hvis du lager en feil, da lærer du fortere.

Lenke til kommentar
Altså, det står ikke mellom touch og den idiotiske to fingre/lete-metoden som tydeligvis quoten til Matsemann mener.

 

Bruker alle fingrene mine når jeg skriver, det er fremdeles ikke touch, men jeg skriver uansett raskt. Så det går fint an å bare lære seg å skrive raskt med flere fingre uten å bruke touch.

Det har ikke bare med hurtighet å gjøre. Alle fingrene er en ting men å slippe å se ned er også viktig. Før jeg lærte meg touch skrev jeg også fort men å lete etter tastene var slitsomt, skrev mye på msn og plutselig satt den. Det er jo smak og behag men jeg foretrekker touch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...