Skavold Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) DrillPro, var ikke det noe? Mener at det var det jeg brukte når jeg gikk på barneskolen ... Edit: Barneskolen = 7. klasse. Det var først der vi i det hele tatt fikk røre PCer. Win95 og Microsoftmus av den gamle, gode typen! Endret 18. desember 2007 av OML Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Dersom du har så stygge uvaner at du ikke helt klarer å bytte om til touch, og du stort sett bruker egne PCer, kan jeg anbefale å bytte til DVORAK eller colemak (andre tastaturoppsett). Da kan du venne deg til touch helt fra opplæringsfasen. Endret 18. desember 2007 av Zlatzman Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Jeg sitter på bærbar pc. Ganske stor pc, 17 tommer widescreen skjerm og sånt. Men hvis jeg skal skrive touch så er fingrene mine for store. Har ikke sånne store feite fingere, men har bare store hender. Lenke til kommentar
krize Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Få deg et skikkelig tastatur. Lenke til kommentar
DHM Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Har gaming touch jeg:p Venstre hånden er alltid på A,W,S,D når jeg hviler og høyre hånden random ved siden av. Funker fett =) Da har vi noe til felles ! Hver gang jeg setter meg med tastaturet, går venstrehånda mi på WASD + shift og høyrehånda mi på J. Selvlært Lenke til kommentar
REALERBRASELLOUTERDÅRLIG Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Touch? wtf? Finnes det trening for det? Jeg skriver fort som faen, og ganske nøyaktig. Og jeg har aldri trent noe. Har bare suttet flere hundretalls timer foran PCen. EDIT: Jeg hadde også gaming touch en god stund. Men så sluttet jeg å spille mye CS, BF, COD osv. Så bare forsvant det. Endret 19. desember 2007 av Loso Lenke til kommentar
Reached Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 jeg kan touch men jeg har lært det av vane da (skrive+se på skjermen ikke på tastaturet). Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 teip over tastene dine, så du ikke ser hva som står på dem. Lenke til kommentar
Ickz Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Jeg trengte ikke å anstrenge meg for å lære touch, jeg har bare brukt litt for mange timer forran dataen og dermed endt opp med å kunne det helt fint. Altså bare ved å snakke en del på msn, forums, onlinespill osv så får man en automatisk følelse av hvor de fleste knappene er, så nå føler jeg at jeg bare blir nervøs av å se på tastaturet mens jeg skriver, må se på skjermen. Bruker alle fingrene til å trykke på bokstaver utenom lillefingrene som brukes til ctrl, shift og enter samt venstre tommel brukes til space. Hvileposisjon er med venstrehånda rundt WASD som følge av gaming og høyrehånda rundt IJKL. Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Når jeg skulle lære touch så surfet jeg og vips så satt det Altså surfet i safari på touchen min (L) Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Jeg skrev mye på data. "Snakket" mye på msn. Tilslutt satt den. Lenke til kommentar
svenningen Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 jeg vil si touch er oppskrytt...og jeg skriver kansje 20ganger fortere uten den/det! Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Da har du ikke skrevet ekte touch. Det handler ikke bare om å ikke se på tastaturet, men å kunne bruke alle fingrene raskt, og dermed sleppe å bevege hver finger langt. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Jeg kan ikke touch, men jeg tar Finger frenzy på 5.078 sekunder Lenke til kommentar
Flamingo Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 fjoo! touch er ganske vanskelig, men hvem trenger egentlig å skrive uten å se på tastaturet? man trenger bare defaulten "W, A, S og D" !! Lenke til kommentar
Arne Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Lenge sidan eg har lest i denne tråden, men eg må seie at eg kan anbefale alle å lære seg touch. Eg kan det no. ^^ Det er berre å skrive og skrive og vere bevisst med kva finger du bruker på dei forskjelige knappane. Lenke til kommentar
bynhffba Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 (endret) Jeg vil også anbefale alle å lære touch! Programmet jeg brukte for å lære meg touch er den norske programmet Touchlærer'n fra Aschehoug. Jeg sitter på bærbar pc. Ganske stor pc, 17 tommer widescreen skjerm og sånt. Men hvis jeg skal skrive touch så er fingrene mine for store. Har ikke sånne store feite fingere, men har bare store hender. Jeg har også ganske store hender (21 cm lange og 9,5 cm lange fingre målt etter samme mål som illustrasjonen nedenfor) og jeg ser ikke dette som noe problem (heller som en fordel). Nå veit ikke jeg hva du legger i store hender da, ettersom stor er et ganske diffust ord. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Jeg vil som Zlatzman også få anbefale Dvorak. For å se hvor mye du kan spare på å skrive Dvorak istedenfor QWERTY kan du sjekke ut denne siden. Med en test av den posten på den siden viser at jeg har måttet bevege fingrene mine 38,50 meter når jeg nå har skrevet dette med et Dvorak oppsett, hadde jeg derimot skrevet dette med et QWERTY oppsett måtte jeg ha beveget fingrene mine 52,92 meter. Man får mer spesifikasjoner på siden. Det står dessuten mye om henholdvis touch, Dvorak og QWERTY på Wikipedia. Sjekk linkene nederst i artiklene for spill og programmer for og lære å skrive touch. REDIGERT: Jeg er sjekket ut tastatur-utformingen Colemak, og det viser seg ved å benytte seg av den utformingen må man bevege fingrene enda mindre enn med Dvorak (i denne teksten: 34,03 meter), men den er skrivingen er mindre fordelt utover begge hendene og mer av skrivingen foregår på nederste rad i forhold til Dvorak. Endret 25. desember 2007 av bynhffba Lenke til kommentar
SideburnsKongen Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Har gaming touch jeg:p Venstre hånden er alltid på A,W,S,D når jeg hviler og høyre hånden random ved siden av. Funker fett =) Da har vi noe til felles ! Hver gang jeg setter meg med tastaturet, går venstrehånda mi på WASD + shift og høyrehånda mi på J. Selvlært Gjør det samme sjøl.. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Jeg skriver ikke touch, men er en av de i klassen som skriver fortest. Vi er dataklasse da, men uansett. Klarer meg fint uten touch jeg, selvom det hadde vært kjekt å lære seg en gang. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 REDIGERT: Jeg er sjekket ut tastatur-utformingen Colemak, og det viser seg ved å benytte seg av den utformingen må man bevege fingrene enda mindre enn med Dvorak (i denne teksten: 34,03 meter), men den er skrivingen er mindre fordelt utover begge hendene og mer av skrivingen foregår på nederste rad i forhold til Dvorak. Angående alternerende hender: Det er mye mer komfortabelt å skrive "asjk" enn "ajsk" på et QWERTY-tastatur, så alternering er ikke alltid ønsket. Nederste rad er derimot ukomfortabelt. Colemak har dessverre den ulempen at det ikke eksisterer en bra norsk utgave, så man må konfigurere litt selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå