Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fryser seg

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har hatt pc'n min i noen år nå. Vil tro 5 er det rette antallet. Aldri hatt noe særlig virus på den og lignende. Har det heller ikke nå, men i det siste har den begynt å fryse.

Ikke noe skjer, kan røres eller trykkes på etc. Restart er eneste utvei. Det er heller ingen beskjed som kommer før, eller noe slags tegn på at dette skal skje. Bare plutselig fryser den. Dette skjer "ofte" når jeg spiller World Of Warcraft (ja, flame on :!: jeg begrenser meg).

Er det kun alderdomen som begynner å ta på min kjære datamaskin, eller kan dette problemet fikses?

Skjermkortet mitt er NVIDA GeForce4 Ti 4200 with AGP8X

Mvh Andreas

Endret av bandreas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du åpnet pc'en og fjernet støvet i den?

Det er lurt å fjerne støvet i viften til prosessoren, skjermkortet og strømforsyningen.

Du skriver ingenting om at du har formatert den i løpet av de årene du har hatt den. Det kan være lurt å gjøre jevnlig.

Men du bør starte med en defragmentering og bruke et program for register-rensing også.

At pc'en "fryser" er nok mest sannsynlig pga støv og skit som har samlet seg i løpet av årene.

Lenke til kommentar

en enkelt forklaring på formatering vil si at du sletter alt og legger in alt på nytt inkludert oprativsystemet ditt. har du ikke gjort dette på 5 år er det garantert mye dritt som ligger og slenger her og der i system mapper osv.. legg in alt på nytt sånn at du får et ryddig system.. det vil nesten garantert hjelpe.

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv Crap Cleaner, så det er bra at du bruker den jevnlig, spesielt etter avinnstallasjon av programmer. :)

Formatering er drastisk, det er sletting av hele harddisken, så da bør du ta back-up av alt som du vil ta vare på.

Så jeg tror at en veiledning i defragmentering er på sin plass.(selv defragmenterer jeg månedlig).

Gå til Start, Alle Programmer, Tilbehør, Systemverktøy og velg så Diskdefragmentering.

Alternativ måte er å høyreklikke på Harddisk-stasjonen din og velge Egenskaper, så Verktøy og deretter Diskdefragmentering.

Hvis du aldri har gjort det før er det tryggest å gjøre det over natten, for da kan det ta lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...