Gå til innhold

SuperTele (500mm) + converter spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kende ikk selv det objektiv, men hvis du søger her på 200-500, så får du alle billeder der er oploadet på fotokritik. de fleste er hjælpsomme mennekser, så hvis du sender dem en mail svarer de nok.

 

med de billeder jeg har set med det ville jeg ikke være bange for at købe det - det eneste jeg lige ville undersøge er fokushastigheden. Sigmas 50-500 HSM har hvad der svarer til USM (hurtig fokus) så hvis det er til aktionbilleder alla flyvende fugle er sigmaen muligvis hurtigere.

 

50-200 behøver du ikke bekymre dig om, hvis de er til"wildlife" billeder - så vil du ikke savne det.

 

vedr. teknik, så kig her http://www.naturphoto.dk/Fototips.htm under "progamvalg", "lukketid" og "flyvende fugle" - det er hvad jeg har bruger med sigma50-500 HSM på1,8 kg.(tamron havde ikke lanceret det objektiv da jeg købte .

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kommer til å bruke det til mye forskjellig, fly bla, så hurtig fokus er et ønske. Jeg så først på dette tamron objektivet siden jeg kom over et på bruktmarkedet, men har etter å ha spurt i butikker og lest på nettet om dette sigma objektivet har jeg fått mere lyst på dette. Videre spekter og høyere blender.

 

Hvordan blir det med en teleconverter på dette objektivet?

Jeg leste i en test (uten å huske hvilken) at fotografen brukte 2x og fikk gode resultater ut av 1000mm tele. I fotobutikken frarådet de meg dette ettersom jeg ville få en meget høy blender verdi.

 

Følgespm: Hva er formelen for blender verdi ved en teleconverter? Både for 1.4 og 2.0. Og hvordan påvirker den autofokusen?

Lenke til kommentar
Følgespm: Hva er formelen for blender verdi ved en teleconverter? Både for 1.4 og 2.0. Og hvordan påvirker den autofokusen?

Teleconverteren multipliseres med både brennvidde og blender, så hvis du har 500mm f/4 og setter på teleconverter 1.4x, får du 500mm x 1.4 = 700mm og f/(4 x 1.4) = f/5.6 (1000mm f/8 med 2x teleconverter). Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Hva er formelen for blender verdi ved en teleconverter? Både for 1.4 og 2.0. Og hvordan påvirker den autofokusen?

6908936[/snapback]

 

+ a 1.4x converter will lose 1 stop of light; an f/2.8 lens becomes an f/4 lens

+ a 1.7x converter will lose 1.5 stops of light; an f/2.8 lens becomes an f/4.7 lens

+ a 2x converter will lose 2 stops of light; an f/2.8 lens becomes an f/5.6 lens

+ a 3x converter will lose 3 stops of light; an f/2.8 lens becomes an f/8 lens.

 

Tatt fra Nikonians

 

Link til hele; http://blog.nikonians.org/archives/Nikonia...ter%20Table.pdf

 

Tamron 200-500 vil med en 2x tc bli noe sånt som dette:

 

400-1000mm f/10-f/13 - AF vil ikke fungere vil jeg anta, så det blir kun MF

Lenke til kommentar

Jeg vil da ende opp på 1000mm (1500~35mm) med en blender på f/13.

Blir ikke dette nermest ubrukelig i de fleste tilfeller?

Er du sikker på at autofokusen ikke vil fungere?

Leser at eldre convertere ikke fungerer med sigmas HSM fokus motorikk. Men nyeste fra sigma selv?

 

Edit: Ser at det ble utregnet for Tamron objektivet, det blir altså f/8 for det aktuelle sigma 50-500 objektivet?

Altså 100 - 1000mm f/6,3-8 ? Hvordan blir dette i praksis, finnes det annet alternativ innenfor samme pris?

 

Hvordan kan jeg regne ut en dobling av blender verdiene? Hva er miste blender i tabellen? (5,6 * 2??)

Endret av Marzo
Lenke til kommentar
Jeg vil da ende opp på 1000mm (1500~35mm) med en blender på f/13.

Blir ikke dette nermest ubrukelig i de fleste tilfeller?

Er du sikker på at autofokusen ikke vil fungere?

6913185[/snapback]

 

Hei.

 

Dessverre blir dette helt ubrukelig til praktisk fotografering, og fotografering av bevegelige motiver er utelukket. Ingen eksisterende kamerahus vil heller autofokusere med blender F/13.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...