Gå til innhold

Erfaringer med Canon EOS 1N?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har nettopp kjøpt meg et Canon EOS 1n HS for 2500,- kr, og sitter og venter på at det skal komme fram i posten.

I mellom tiden lurte jeg på om det kanskje er noen som har vært borti kameraet og har noen formening om det. Hadde vært gøy å sett hva dere mener om det...

mvh

Fotografen

Svein Jarle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo ja, jeg har testet dette kamera. Det er tungt, det er litt stort og det følest bra!

Kjempe kamera sier jeg, testet det med et 28-70 F2.8L objektiv, og det var bra!

Nei, jeg tok ingen bilder med det, men kikket i søkeren ( svæær) og testet autofokus og slik. Litt uvant med at det ikke var digitalt da, men det var kult.

Endret av Litejk
Lenke til kommentar

Hadde 1nHS i flere år før jeg gikk over til dSLR. Det er et enormt bra kamera og jeg gleder meg til den dagen jeg får noe tilsvarende i den digitale verden (kunne jo bare gått å kjøpt det kameraet som er ekvivalent i dag, 1D mkII /n ......om det ikke var for den prisen da). Riktignok ikke sikret mot fukt/støv som 1D-serien, men det tåler en dråpe eller to for å si det sånn.

Jeg gav 8000 for mitt, brukt, og solgte det for 4500 i -03.

Er vel ikke så mye å si annet enn at dette er et bombesikkert kjøp. For øvrig finner du massevis av info (fortsatt) på nett.

Lenke til kommentar

Kan oppdatere og fortelle at jeg fikk kameraet i posten i dag, og så langt er jeg veldig fornøyd :D

Altså, byggekvaliteten er som en sherman-tank! Dette kommer til å holde en stund! For tida har jeg bare et plastobjektiv på kameraet, men dette skal byttes ut på tirsdag da jeg skal hente følgende i Oslo:

Sigma EF 70-210mm f2.8

Sigma EF 300mm f4 (betalte 3000,- kr for begge Sigma-objektivene)

Canon EF 70-200 f2.8L USM non-IS (betalte 5800,- kr for det :D)

Av annet utstyr jeg har kjøpt kan jeg nevne følgende:

Manfrotto monopod

Canon Speedlite 540EZ blitz

Manfrotto sammenleggbar reflektor (gull/sølv)

:D

Blir knallbra når jeg har fått objektivene!

Skal skyte en fargefilm med hvert av objektivene, og jeg gleder meg spesielt til å bruke Canon-objektivet, da det visstnok har en fantastisk bokeh.

Snakka med den lokale fotosjappa i dag, og de tar 50,- kr for å fremkalle en film uten kopiering.. Har kjøpt fotoskanner billig hos fotoskolen jeg gikk på tidligere, så jeg trenger ikke papirkopier :D

Om tre uker bærer det til Afrika, og det blir spennende å se hvordan dette kamerahuset funker litt nærmere ekvator... :)

Lenke til kommentar

Det fungerer nok helt glimrende rundt ekvator. Håper du har med noe med en mer videre brennvidde enn de du nevner. Det finnes flere ting å ta bilder av enn skye løver i horisonten. Husk å bruke takt og tone når du tar med folk i bildene dine. Det er ikke alle som liker å bli tatt bilder av der nede også, selv om du ikke kommer til å komme opp i problemer grunnet det.

God tur til et fantastisk kontinent.

Lenke til kommentar
Det fungerer nok helt glimrende rundt ekvator. Håper du har med noe med en mer videre brennvidde enn de du nevner. Det finnes flere ting å ta bilder av enn skye løver i horisonten. Husk å bruke takt og tone når du tar med folk i bildene dine. Det er ikke alle som liker å bli tatt bilder av der nede også, selv om du ikke kommer til å komme opp i problemer grunnet det.

God tur til et fantastisk kontinent.

6832648[/snapback]

Fotosekken jeg skal ha med til Afrika er full av godsaker.. Skal ha med følgende nedover:

Canon EOS 1n HS

Canon EOS 10D

Canon 17-40mm f4L USM

Canon 70-200mm f2.8L USM

Sigma 300mm f4

Canon 50mm f1.8

Canon Speedlite 540ez

Canon Speedlite 580ex

Manfrotto tripod

Diverse solblendere og filtre.

Skal bli mange bilder der nede, ja :)

Dette med god fotoetikk er veldig viktig! Det er tross alt deres kultur og deres land jeg kommer inn i, og da må jeg bare tilpasse meg!

Og jeg skal hilse Timon og Pumba fra deg ;)

Lenke til kommentar
Fotosekken jeg skal ha med til Afrika er full av godsaker.. Skal ha med følgende nedover:

Canon EOS 1n HS

Canon EOS 10D

Canon 17-40mm f4L USM

Canon 70-200mm f2.8L USM

Sigma 300mm f4

Canon 50mm f1.8

Canon Speedlite 540ez

Canon Speedlite 580ex

Manfrotto tripod

Bare et spørsmål :)

Hvordan fotosekk skal du ha med nedover til dette utstyret??

Den må være "stor"?

Lenke til kommentar

Canon EOS 1n HS

Canon EOS 10D

Canon 17-40mm f4L USM

Canon 70-200mm f2.8L USM

Sigma 300mm f4

Canon 50mm f1.8

Canon Speedlite 540ez

Canon Speedlite 580ex

Manfrotto tripod

Bare et spørsmål :)

Hvordan fotosekk skal du ha med nedover til dette utstyret??

Den må være "stor"?

6835688[/snapback]

Hehe ;)

Ja, fotosekken er ikke helt shoppa ennå, men det blir meget mulig en Lowepro Super Trekker, så plass skal jeg ha nok av;)

Siste oppdatering er at EOS 1n-huset kanskje blir erstattet med et EOS 1v-hus.. Vant en auksjon på det på ebay til 200$ :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...