Gå til innhold

PC6400 eller PC5300?

Venin

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for en E6300 og Gigabyte DS4 (tror jeg).. men lurer litt angående ram. Hvilket merke og type ram som funker bra kan jeg alltids klare å oppdrive, men det jeg trenger hjelp til er forskjellen mellom PC2-6400 og PC2-5300. Altså om jeg trenger 800mhz eller 667mhz ram.

Hvis dere skulle tippe, hvor mye klokking vil det være i forskjell? Og hvor mye vil boxed fan hemme meg?

Jeg har ikke tenkt å overklokke til det ekstreme, i hvert fall ikke med det første, men kjøper kanskje inn ny vifte for klokking senere når hastighetsøkning trengs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg ville gått for pc2-6400...

velg pc2-6400 du...

XD

6789802[/snapback]

Du burde kanskje forklare hvorfor i samme slengen?

6789810[/snapback]

Skal du overklokke en del ville jeg anbefale PC-6400. Da har du opp til 400mhz du kan leke deg med, som ville gi din E6300 en klokkehastighet på maks 2800mhz.

For å sammenlikne med PC-5300: Med PC-5300 vil du ha en maksimal FSB på 333mhz (Med mindre du har flaks og minnet er godt for mer enn det den er godkjent for), og dermed vil din E6300 maks kjøre på 2331mhz. Dermed blir det ca. 500mhz forskjell. Du skal ikke bry deg for mye med om prosessoren faktisk greier disse hastighetene, de aller fleste conroe/allendale-cpuer når lett 3ghz :)

En annen ting... Hovedkortet du hadde valgt hadde jeg og tenkt til å kjøpe, helt til jeg fant ut av at det har en latterlig stor backplate som egentlig er av fint lite nytte, som er ment for å kjøle ned CPU-området. Om du planlegger å bruke en stor kjøler som krever bruk av sin egen backplate, som for eksempel en Big Typhoon e.l. ville jeg på det sterkeste anbefale å heller vente til DS3 kommer på lager igjen.

Endret av Vicar
Lenke til kommentar

Skal du overklokke en del ville jeg anbefale PC-6400. Da har du opp til 400mhz du kan leke deg med, som ville gi din E6300 en klokkehastighet på maks 2800mhz.

For å sammenlikne med PC-5300: Med PC-5300 vil du ha en maksimal FSB på 333mhz (Med mindre du har flaks og minnet er godt for mer enn det den er godkjent for), og dermed vil din E6300 maks kjøre på 2331mhz.  Dermed blir det ca. 500mhz forskjell. Du skal ikke bry deg for mye med om prosessoren faktisk greier disse hastighetene, de aller fleste conroe/allendale-cpuer når lett 3ghz :)

En annen ting... Hovedkortet du hadde valgt hadde jeg og tenkt til å kjøpe, helt til jeg fant ut av at det har en latterlig stor backplate som egentlig er av fint lite nytte, som er ment for å kjøle ned CPU-området. Om du planlegger å bruke en stor kjøler som krever bruk av sin egen backplate, som for eksempel en Big Typhoon e.l. ville jeg på det sterkeste anbefale å heller vente til DS3 kommer på lager igjen.

6794748[/snapback]

Hei, takker for et meget godt svar.

Men hva mener du med stor backplate? :blush: Det er dessverre litt lenge til DS3 kommer.. Og jeg har ikke tenkt til å bruke en annen kjøler med det første i hvert fall.

Men vet du forskjellen på DS3 og DS4 (bortsett fra porter og sånt)? Jeg fant det en plass på hw.no men klarer ikke finne det igjen.

Jeg tenker uansett å kjøpe dette minnet:

Geil 2GB (2x1GB) DDR2 PC6400 800MHz Ultra 4-4-4-12 Metallic-Orange Aluminum Retail

Lenke til kommentar

Det med backplate kan du se i denne guiden for hvordan man skal klare å få plass til store kjølere på DS4.

Forskjellene på DS3 og DS4 er det egentlig en del av. Den kanskje mest åpenlyse er den store kjøleløsningen som skal kjøle north- og southbridge. En annen ting er at DS4 har 2x16x PCI-E slotter, noe som egentlig er ganske ubrukelig ettersom 965P hverken støtter Crossfire eller SLI. En annen liten detalj er at DS4 støtter 8 SATA-disker, mens DS3 støtter 6. I tillegg tror jeg muligens at DS4 har en bedre håndtering at strøm internt på hovedkortet... Såkalt 5 eller 6-phase power, men jeg skal ikke si det altfor sikkert.

Minnet du har valgt ser toppers ut, forresten. Litt for dyrt for min lommebok, men absolutt bra med ram som klarer CL4 på PC6400.

Lenke til kommentar
Det med backplate kan du se i denne guiden for hvordan man skal klare å få plass til store kjølere på DS4.

Forskjellene på DS3 og DS4 er det egentlig en del av. Den kanskje mest åpenlyse er den store kjøleløsningen som skal kjøle north- og southbridge. En annen ting er at DS4 har 2x16x PCI-E slotter, noe som egentlig er ganske ubrukelig ettersom 965P hverken støtter Crossfire eller SLI. En annen liten detalj er at DS4 støtter 8 SATA-disker, mens DS3 støtter 6. I tillegg tror jeg muligens at DS4 har en bedre håndtering at strøm internt på hovedkortet... Såkalt 5 eller 6-phase power, men jeg skal ikke si det altfor sikkert.

Minnet du har valgt ser toppers ut, forresten. Litt for dyrt for min lommebok, men absolutt bra med ram som klarer CL4 på PC6400.

6797873[/snapback]

Takker for svar..

Det at DS4 har 2x16x PCI-E slots.. kan det ikke tenkes at det får støtte for CrossFire med nyere bios? Hvis ikke, hvorfor har de det da? :hmm:

Det så grusomt vanskelig ut å få til.. hehe.. uten at jeg leste så altfor nøye.. Men er det så mange kjølere som bruker egen backplate? Finnes det ikke gode kjølere som ikke gjør det? :)

Har god magefølelse på DS4 liksom.. hehe..

Og angående ram.. de er egentlig litt for dyre for mi lommebok også, men skitt au. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er vel hovedsakelig de aller, aller største kjølerne som krever bruk av egen backplate, de fleste trenger ikke dette.

Det med SLI eller Crossfire... Joda, det er jo mulig at det engang kommer, men å håpe på at det skal dukke opp er vel kanskje ikke altfor lurt.

Lenke til kommentar

Planlegger du å klokke, kjøper du det raskeste minnet. Prisforskjellen er ikke akkurat enorm heller. De Geil brikkene skal være bra utfra tester jeg har lest, de klarte 900mhz med 4-4-4-12. Noe som må sies å være meget bra.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Vicar: jeg bryr meg egentlig lite om det støtter SLI eller CF.. har ikke planer om å bruke det. Det høres slettes ikke lønnsomt ut. :)

fmj: joda, det jeg også har fått med meg. Psdata skrudde opp prisen på dem med 400,- fra i går til i dag.. så jeg kjappa meg å bestille noen fra amentio. Det ble bare 30,- dyrere enn det jeg først hadde tenkt på psdata så. :thumbup:

Her er det endelig bestilt: http://home.no.net/ozipo/datakjop.txt

Lenke til kommentar
Nå har også Amentio satt opp prisen på GEIL 2GB (2x1GB) DDR2 PC6400 800MHz Ultra 4-4-4-12 Metallic-Orange Aluminum Retail.

6813643[/snapback]

Jeg vet det.. tenkte meg de kom til å gjøre det. Prisen på ram vil stige og stige.. Derfor var jeg snar i går og bestilte fra amentio, så jeg får dem til god pris. :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...