Largie Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Hei Jeg sitter å kikker litt på de "vifteløse" produktene for å kunne oppnå en stille og behagelig pc. Pr dd har jeg viftestøy fra h**** og begynner å bli litt lei. Derfor skal jeg først kjøpe meg en NAS-box til å lagring og stashe den vekk der ingen bryr seg om støy. Deretter å bygge en grei spillepc uten alt for mange vifter (2 stk noen må man ha for å kvitte seg med varmluften har jeg lest meg fram til, jo større viften er jo mindre bråker den). (Sant og si har jeg ikke fulgt mye med hva som passer sammen i disse dager så forbedringer mottas med takk ) Følgende oppsett har jeg satt opp hos komplett (pris er i utgangspunktet uvesentlig): 318690 Cooler Master Mystique 631, Sølv Aluminium (Uten Strømforsyning) 323506 Gigabyte GA-965P-DQ6, P965, Socket-775, Firewire, ATX, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 322635 Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte 312054 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's 323500 MSI GeForce 7900GT 256MB GDDR3, Passive, PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-Out/HDTV-gaming 324473 Noctua NH-U12, 4 Doble Heatpipes, 478/77 5/754/939/940/AM2, 120mm Akasa Vifte 305409 Silverstone ST30NF, ATX 300W Vifteløs Strømforsyning (0db), SATA, 20/24pin 318471 Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2 16MB 7200RPM Siden det flommer over av bra produkter har jeg vurdert disse komponentene også: Lian Li Miditower, Aluminium, Støydempet (web) Sunbeam Harddisk Silencer, genial ide! (web) Thermaltake Sonic Tower, Heatpipe (web) Med mer, men regner med at noen har noen innvendinger som kan få meg i rett bane Her er noen spørsmål jeg lurer på: 1. Hvilket program viser enkelt og greit temperaturen nede i systray? 2. Kan den nye Intel Core 2 Duo prosessoren kjøles ned med kun heatpipes? 3. Er 300W nok til å drive dette? 4. Finnes det bedre skjermkort til spill, uten vifte, enn det jeg har valgt? Det jeg prøver på er å minimere viftebehovet med kun 1 vifte i front av kabinettet, og en ut bak, thats it. Regner med at noen har gjort lignende stunts tidligere, og kan dele litt erfaringer. Evnt så får jeg legge tanken død, og begynne med vannkjøling (noe jeg ikke ønsker). Alle innspill er bra innspill, fyr løs! Edit: Type'o Endret 2. september 2006 av Largie Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Nå har ingen svart på noen timer så da for vel jeg trå til .... Det ser ut som du har penger nok med det du har valgt ut Skal du kloke noe særlig ? Er nok desverre for lite med den strømforsyningen, men en PSU (strømfosyning) med enten 120mm eller 140mm vifte er knusk stille og ikke særlig dyrere enn den du har valgt ut Alle passive kjøle løsninger krever luft flyt i kabinettet ... Skal sette opp noe for deg jeg som ikke bråker så alt for mye, men det blir noen vifter men ike bråkete ... Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Sånn her kommer'n Har selv det kabinettet og har også hatt den PSU'n begge deler er stille og det følger med 3stk stille vitfer i kabinettet er også nokså sikker på at det skjermkortet er nokså stille og det er ganske bra skal jeg si deg .... MYE MYE bedre enn 7900gt ... Skulle det være noe mer å legge til så kan du jo bare kopiere handlevognen å legge til det du skal ha Lenke til kommentar
Largie Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 (endret) The Ghost: Takk for godt svar. Jeg har ikke lagt noe tak på pcen, men den skal være tyst som fjellheimen. Jeg er ingen overklokker, og benytter pcen kun til litt spilling (CZ, noen ganger CS: Source og litt BF2. Er ikke kravstor på gfx, må bare gå smooth). Hovedbruken av pcen er programming (dvs kontorprogrammer) Slik jeg forstår det ut fra din handleliste, så burde jeg ikke gå for en "passiv" løsning der det kun er 2 vifter på kabinettet som håndterer gjennomstrømning av luft? (Pr dd har jeg et X850XT kort og denne innpakka løsningen på en vifte gjør at det suser ganske mye ved vanlig drift.) Ikke misforstå meg, men den løsningen du har satt opp meget bra til en "normal" pc-oppsett. Men det jeg prøver på her er å balansere minimalt med viftestøy kontra ytelse. Siden mitt behov er som det er tror jeg nok at over tid kommer til å erge meg over at jeg må bytte ut skjermkort/cpu/psu-vifte pga støy derfor må jeg kikke litt på detaljene. Til alle, 2 spørsmål: Hvis man ser på denne testen av hw på E6700 prosessoren. Der ligger effekten ut ca 123W til 221W, klarer en passiv kjøling å lede denne varmen bort? (Sett ut fra at man har 2 120MM vifter på front & back i kabinettet) Er dette skjermkortet Asus Extreme AX1600XT, dårligere/bedre enn MSI GeForce 7900GT 256MB GDDR3? Andre synspunkter er alltid velkommen! Edit: PS, hadde noen et link til et program som viser temp på cpu/gpu i systrayet? Endret 2. september 2006 av Largie Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Det skjermkortet jeg valge ut kan godt brukes til heavy spilling i prey og Oblivion så det er mer en hva en gjenomsnitslig pc bruker trenger men så har du kraft så det holder en godt stund ... Er også gummi oppheng av harddisk i det kabinettet og viftene som følger med er helt knusk, du kan godt bruk en sonic tower istendenfor Big Typhoon så er du kvitt en vifte ... Men du burdte ikke gå for en passiv PSU det er ike anbefalt fra noen hold ... Du kan også velge en Forten-source 700W eller en mist 500W eller 600W da de burdte holde ... Ifølge de fleste så er Mist 500W veldig stille og det skulle holde for det da du skal kjøre alt på stock Kjønte ikke helt dette: Siden mitt behov er som det er tror jeg nok at over tid kommer til å erge meg over at jeg må bytte ut skjermkort/cpu/psu-vifte pga støy derfor må jeg kikke litt på detaljene. Om vifte støyen fra X1950XTX blir for mye tar det sikkert ikke så alt for lang tid før det kommer nye kjølere til den (Stille kjølere altså) Ellers holder 7900GT passiv fra MSI til ditt bruk, men vil fremdeles anbefalle x1950xt fremfor det da det kommer til å holde mye lenger og at det er en liten risk med 7900gt da noen av dem plutslig ikke fungerer etter noen månder ... Gå for et x1950xtx du *Edit: Det x1600xt er ikke å anbefale da det også yter dårligere ... Du har alltids everest home edition eller fre edition men har dessverre ikke noen link ... Fan Guard tror det er noe som heter ... Du kan jo google den opp ... BTW: Oblivion og Prey er de mest krevene spill til nå så det at man kan spille ganske heavy med x1950xtx sier jo sitt Endret 2. september 2006 av The Ghost Lenke til kommentar
Largie Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 Men du burdte ikke gå for en passiv PSU det er ike anbefalt fra noen hold ...Du kan også velge en Forten-source 700W eller en mist 500W eller 600W da de burdte holde ... Ok, det rådet skal jeg ta med meg. Det finnes kanskje andre løsninger med stor vifte der den ikke står på kontinuerlig. Skal leite litt rundt. Om vifte støyen fra X1950XTX blir for mye tar det sikkert ikke så alt for lang tid før det kommer nye kjølere til den (Stille kjølere altså)Ellers holder 7900GT passiv fra MSI til ditt bruk, men vil fremdeles anbefalle x1950xt fremfor det da det kommer til å holde mye lenger og at det er en liten risk med 7900gt da noen av dem plutslig ikke fungerer etter noen månder ... Sant nok at viftestøyen kan reduseres, med å bytte til andre løsninger. Men jeg tror ikke det er hensiktsmessig i dette tilfellet. Siden jeg ikke kommer til å overklokke GPUen på det skjermkortet burde det fungere utmerket. Regner ikke med at MSI leverer produkter som dør etter kort tids bruk. Sett ut fra at jeg spiller med Condition Zero og Counter Strike Source *Edit: Det x1600xt er ikke å anbefale da det også yter dårligere ...Du har alltids everest home edition eller fre edition men har dessverre ikke noen link BTW: Oblivion og Prey er de mest krevene spill til nå så det at man kan spille ganske heavy med x1950xtx sier jo sitt 6790581[/snapback] Sett ut fra prisen burde jo X1600 kortet være dårligere. Men det er jo greit å sjekke. Oblivion og Prey er ikke en pc prøver å bygge opp rundt. Det er derfor jeg prøver å finne løsningen mellom støy/ytelse som går ann å leve med, og jeg håper at jeg kan slippe unna med 2 vifter i kabinettet som eneste. Men hittil har jeg ikke funnet noe god løsning. Andre meninger mottas med takk. Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Ok du kan laste ned speedfan og/eller Smartguardian Hvordan du laster ned smartguardian: For all del kjøp 7900GT da du egntli ikke trenger bedre Men hvis du skal klokke det ville jeg ha plasert en 120mm vifte over den men det er jo ditt valg. Du trenger jo ikk emen da vil den ikk enå like langt Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) PSU: Seasonic S12 380W Kabinett: Antec P180 CPU-kjøler: Scythe Ninja (eller helst Thermalright Ultra-120, men den er visst ikke å få tak i ennå) Med dette oppsettet bør du klare deg med 3 vifter totalt, 1 i PSU, 1 bak og 1 i topp i kabinettet. Du får med en del overflødige vifter, men pytt pytt. Harddisk blir nok den verste støykilden, så den bør være i elastisk oppheng, evt. pakkes inn i en sånn demper. Skulle du synes at de medfølgende viftene ikke er stille nok, kan du bytte de ut med 2 stk. Nexus 120 mm koblet til viftestyring. Men jeg tror ikke det blir noen særlig merkbar forskjell. Forøvrig ville jeg velge E6600, billigere og litt kjøligere. Og skulle du ønske mer ytelse bør den lett kunne overklokkes til X6800-nivå eller høyere. Til sist, et bra sted å finne tips er silentpcreview.com. Endret 2. september 2006 av EasyRaider Lenke til kommentar
Largie Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 EasyRaider: Takk for nice link til silentpcreview Blir litt browsing der, før jeg kjøper noe. Denne CPU-kjøleren du anbefaler, har du hørt om noen har testet den på en E6700 prosessor? Det kabinettet med vifte i taket var en smart ide. Med noe slikt kan man faktisk også bruke vifteløs PSU som f.eks denne. Man må fortsatt ha et innsug av kaldluft, derfor blir summen vifter fortsatt 3. Det positive med en slik løsning er at jeg kan regulere dem alle ved hjelp av vifteregulator som holder temperaturen så nærme et bestemt nivå. Hvis da luft-flyten igjennom kabinettet er bra, vil det si at jeg vil høre en liten økning i vifteaktivitene ved spilling, mens ellers er den stille som fjellheimen Er det andre kabinetter som f.eks fra Lian Li som har "vifte i taket"? Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 I cooler master stacker er det også en 80mm i topp og 120mm i front og bak så da er det bare og ta bort den i front Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Denne CPU-kjøleren du anbefaler, har du hørt om noen har testet den på en E6700 prosessor? Nei, men den ble testet med varmere CPUer her: http://www.silentpcreview.com/article251-page4.html (se også side 5) Er det andre kabinetter som f.eks fra Lian Li som har "vifte i taket"? 6792906[/snapback] Det er ingen stor fordel med vifte i topp. Så lenge det er 120 mm, bør 1 vifte til å blåse ut være nok. Men du bør unngå de fleste kabinetter med plater av aluminium. http://www.silentpcreview.com/article75-page2.html Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 er ikke samsung disker stillere enn WD? noe å tenke på hvis du vil ha ned det totale støynivået--- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå