Gå til innhold

C2D E6600 - hvilke stille HK, PSU og Gfx?


Anbefalte innlegg

Har ikke hatt muligheten til å holde meg oppdatert nok i det siste.Den nåværende kassa begynner å dra på årene, så nytt skal inn.Har bestemt meg for C2D E6600, men det er også alt.

 

Har alle periferienheter (skjerm, tastatur osv) og har satt av ca 10000 kr. Dette er ikke et hardt tak, men det er heller ikke nødvendig å komme helt opp dit :) Har også 3 S-ATA 250GB disker som skal tas med fra gamle kassen.

 

Har ikke tenkt å overklokke - har ikke behov for det. Betaler heller litt for 6600 istedet for 63/6400.

 

Lydnivået er viktig på alle komponenter.

Kabinett: Kabinettforslag mottas med stor takk. Plass til i det minste 4 disker - og mulighet til å få luft over disse.

HK: Vil ha et vifteløst HK som er stabilt (stabilitet viktigere enn 2% mer ytelse), har minst en FireWire (6pins) kontakt, GB lan. Kortet må også kunne bootes med en c2d i - har ingen annen LGA775 cpu å starte med først for å flashe.

Gfx: Grafikkortet bør være vifteløst eller ha en meget stille vifte. Jeg spiller lite, men det hender jeg får et kick så det bør duge til grei skuring på de siste titlene. Skjermen som skal drives er min trofaste Nec 2080UX+

RAM: - her er jeg helt blank. Hva er standard hastighet på minnet til en C2D? Skal som nevnt over ikke klokke, men ønsker 2GiB minne av kurant kvalitet. Må naturlig nok fungere med HK :)

PSU: Ser Mist 500W PSU er i skuddet. Er dette et kurant valg?

HD: En S-ATA HD (stille!) i 300GB klassen - hva anbefaler folket om dagen?

 

Ellers tas tips om S-ATA DVD drev imot med takk.

 

Ser for meg å bestille fra Komplett/netshop/PS data (eller en kombo av to) så det hadde vært fint om en av de overnevnte hadde hatt delene.

 

Sånn for ordensskyld har jeg kikket på kompabilitetstrådene og denne.

 

Edit: Om noen har forslag til en bra router med WLAN er min gamle klar for utbytting. Har GB nettverk hjemme, så GB switch i routeren en fordel men ikke et krav.

Endret av m-kane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Mist er et godt valg på PSU

Samsung Spinpoint er fine og stille disker

Av de HK jeg har sett til Conroe, så har alle vært heatpipes/kjøleribbe - uten vifter

Gfx kan du vurdere GS serien fra nVidia - som er vifteløse

RAM Conroe kjører 800Mhz - PC6400 DDR2

Kabinett er så smaksak..

Lenke til kommentar

Vurderer nå disse komponentene, kommentarer?

 

HK:

Alt1: MSI P965 Platinum - dette oppfyller alle mine krav, men finner ikke noen testet minne liste.

Alt2: Gigabyte GA-965P-DS4 - her fant jeg minnetestliste - men er noe dyrere. Verdt det?

 

Kab:

Alt1: Lian Li PC6070BScand

Alt2: Lian Li PC7BSCAND - men har dette bare 3 interne 3 1/2" plasser? Er det ekstra stativ å få kjøpt?

Alt3: Lian Li PC777B Sinnsykt dyrt men stilig :love: Tviler på jeg kan forsvare prisen da....

 

Minne sliter jeg mer med. Hvor mye merker man om man velger 533MHz og synkron mot 800MHz?

 

Alt1: Corsair TWIN2X 6400 DDR2

Alt2: OCZ DDR2 2048MB Gold GX XTC Dual Channel - tråden om kompabilitet nevner problemer med OCZ.

Alt3: TwinMOS DDR2 PC4200 2048MB Dual Pack KIT - men hvilke brikker står på disse? Lager TwinMOS sine egne?

 

Hva er en anbefalt kjøler til Core 2? Stille er nødvendig!

Big Typhoon - fungerer denne med Core2?

Sonic Tower Må det vifte på denne eller vil et kabinett med 2x12cm klare å gi nok luftgjennomstrømming?

 

 

Må bare få unnskylde å gjenta noe som sikkert finnes i forumet - blir aldri venn med søkefunksjonen. Får alltid 0 eller 120+ sider med treff :roll:

Endret av m-kane
Lenke til kommentar

Hei.

Bare til opplysning kjøpte jeg et oppsett som DETTE og fikk problemer med at den frøs under oppstart. Minneproblematikk har vært mulig årsak, men jeg leverte maskinen inn idag for å få hjelp :whistle:

Det kabinettet er det plass til 3 interne disker i tror jeg. Ellers er det 2 "floppy"-plasser som kanskje kan brukes? Vet ikke dette helt.

 

jaja, lykke til hvertfall. Anbefaler å få noen til å sette den sammen for deg

 

link til tråd om mine problemer

 

-T

Endret av Torgard
Lenke til kommentar
Vurderer nå disse komponentene, kommentarer?

 

HK:

Alt1: MSI P965 Platinum - dette oppfyller alle mine krav, men finner ikke noen testet minne liste.

Alt2: Gigabyte GA-965P-DS4 - her fant jeg minnetestliste - men er noe dyrere. Verdt det?

 

Kab:

Alt1: Lian Li PC6070BScand

Alt2: Lian Li PC7BSCAND - men har dette bare 3 interne 3 1/2" plasser? Er det ekstra stativ å få kjøpt?

Alt3: Lian Li PC777B Sinnsykt dyrt men stilig  :love: Tviler på jeg kan forsvare prisen da....

 

Minne sliter jeg mer med. Hvor mye merker man om man velger 533MHz og synkron mot 800MHz?

 

Alt1: Corsair TWIN2X 6400 DDR2

Alt2: OCZ DDR2 2048MB Gold GX XTC Dual Channel - tråden om kompabilitet nevner problemer med OCZ.

Alt3: TwinMOS DDR2 PC4200 2048MB Dual Pack KIT - men hvilke brikker står på disse? Lager TwinMOS sine egne?

 

Hva er en anbefalt kjøler til Core 2? Stille er nødvendig!

Big Typhoon - fungerer denne med Core2?

Sonic Tower Må det vifte på denne eller vil et kabinett med 2x12cm klare å gi nok luftgjennomstrømming?

 

 

Må bare få unnskylde å gjenta noe som sikkert finnes i forumet - blir aldri venn med søkefunksjonen. Får alltid 0 eller 120+ sider med treff :roll:

6803504[/snapback]

 

Her har du ett billig minne sett.

http://www.psdata.no/ps.asp?it=129240&mlevel=140205

 

Har selv kjopt disse paa www.shg.no

De har gaatt opp i pris,betalte ca 2400 for de for 4dager siden

faar ikke linken til shg aa funke,saa jeg linker til komplett

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321028

Lenke til kommentar
@Torgard: Hvor mye støyer viftene i det kabinettet?

 

5 3,5" plasser er for lite :( Tenkte å ha floppy og har allerede 4 disker :(

 

@TAS: vet du om de Geil brikkene fungere på P965 kort? Er vanvittig i tvil på minne pga mange ser ut til å ha problemer.....

6804870[/snapback]

Staar jo paa begge hk som du har sett deg ut att de stotter ddr2 sd ram.Tror ikke det har noe aa si om det er P965chipset.

Lenke til kommentar

vil du ha et stille system har allt og si med viftene. du trenger kabb med plass til 12cm vifte. jeg har mere tro på et stort tungt enn et tynt alu kabb

 

mist psu får mye skyt

 

cpu kjøler må også ha plass til 12 cm vifte. som den du linka til over.

 

grafikkort. er faktisk ikke så nøye bare du har ei stille vifte på. har selv et 1900xt med artic cooling kjøler. og den er lydløs ( dette mener jeg), bortsett fra på max spill load. høres kun hvis ting i kabb er veeeeldi stille.

 

 

viftene regulerer du med speedfan. vifte regulering er et must. man trenger jo ikke på langt ner like mye kjøling i idle som i load

Lenke til kommentar

Har som deg og mange andre kjørt C2D E6600 og har valgt mange av komponentene som du har valgt. (valgte dog Asus P5W DH Deluxe). Grafikkort er vel egentlig noe man bør bedømme selv, spesielt hva man har bruk for. Har valgt x1900xt 512mb versonen, men hvis man spiller av og til og ikke setter så altfor store krav til alt på full guffe bør nok x1900gt eller x1900xt 256mb holde, evnt. 7900gt 256mb eller 7950gt 512mb når det kommer.

 

Siden lyd er viktig så kan man skifte ut vifte på grafikkort hvis man vil. Da skal Zalman VF900-Cu være en god løsning.

 

Når det gjaldt CPU vifte så valgte jeg Big Typhoon og etter hva jeg har forstått burde det passe bra, hvis ikke bedre. alternativt Scythe "Ninja" SCNJ-1000.

 

Lian Li 6070BSCAND kabinettet har jeg mottat og kan bare si WOW. Et rett og slett nydelig kabinett! Kjøpt hos Microplex med støydemping og 2x 12cm vifter. Har fremdeles ikke testet det ut siden jeg venter på resten av komponentene, men utseende- og kvalitetsmessig så ser det herlig ut! MIST 500W er også med i oppsettet og det burde bli et temmelig stille oppsett. Siden du kommer til å kjøre en del HD så kan kan jo MIST 600W være en mulighet :p

 

Kan desverre ikke komme med noen egen erfaring, men så vidt jeg har skjønt burde dette være komponenter som man ikke vil angre på i det hele tatt :D her er forresten handlekurven min hvis du lurte!

 

Lykke til! jeg brukte hvertfall en stund på å finne ut av alt :thumbup:

 

 

Edit: la til vifteløsning grafikkort

Endret av jurgeeen
Lenke til kommentar
@Torgard: Hvor mye støyer viftene i det kabinettet?

 

5 3,5" plasser er for lite :( Tenkte å ha floppy og har allerede 4 disker :(

 

6804870[/snapback]

 

Har ikke målt støyen, så antall dB vet jeg ikke. Maskinen gikk temmelig lydløst, og det verste var viften på grafikkortet. Byttet ut dette med en zalman 900-kjøler, og etter det var det no problem...hvertfall for meg (og jeg legger også vekt på støysvak maskin)

 

-T

Lenke til kommentar

For et stille oppsett, kan du også se på Antec Performance one 150. Det følger med en Antec HE 430W PSU som er meget stillegående (se på www.silentpcreview.com) og det er ferdig strikkoppheng til 3 harddisker (plass til 4 disker uten strikk) montert fra fabrikk. Kabinettet er av stål og har støydemping montert på sidedøren, og isolerer derfor støy bedre enn f.eks Lian Li sine aluminiumskabinetter. Jeg bruker dette kabinettet selv, og har til gode å prøve en PC som bråker mindre enn min :) (SilenX 120mm vifte, MIST 92mm vifte, Bitspower CPU-kjøler og Zalman skjermkortkjøler, alt gjennom viftestyring).

Lenke til kommentar
@Torgard: Hvor mye støyer viftene i det kabinettet?

 

5 3,5" plasser er for lite :( Tenkte å ha floppy og har allerede 4 disker :(

 

@TAS: vet du om de Geil brikkene fungere på P965 kort? Er vanvittig i tvil på minne pga mange ser ut til å ha problemer.....

6804870[/snapback]

 

De originale viftene lian li bruker støyer relativt mye, hvis jeg ikke husker feil så lå 80 viftene på 32db. Jeg byttet de med SilenX vifter... Anbefales! :thumbup:

Kombinerte dette med Arctic Cooling gpu kjøler, og systemet er bortimot stille.

Angående HD plass, så selger lian li rammer som tar 2x5.25 plasser, og gir 3x3.5 plasser, med vifte/filter.

Anbefaler også samsung diskene! Stille, med grei ytelse.

Når det gjelder "ustabil" ram så løses det som regel med biosupdates. Men hvis du ikke skulle klokke så kan du jo bare gå for noen "normale" brikker.

Endret av j0lly
Lenke til kommentar

Denne kjøper jeg m-kane, og jeg tenker også på lydnivå. I tillegg kommer en e6600 og en strømforsyning jeg allerede har, seasonic 430w. den er helt sykt bra, anbefaler den på det meste. Jeg googla i daaager før jeg falt på den til slutt, hehe.

 

Vurderte Tuniq Tower 120 forran Ninjaen, men den skal være stillere ninjaen pga større åpenrom mellom finnene. Tower'et veier i tillegg litt vel mye (800gr). Dessuten høres den jo så mye fetere ut, Scythe Ninja, come on! :)

Endret av PerPastill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...