Krabben1234 Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Jeg formaterte nylig systemdisken på pcen min og installerte opperativsystem og alle programmer på nytt. Etter at jeg hadde gjort det prøvde jeg å formatere den andre hardisken som kun skulle være et par tasteklikk iogmed at det ikke er en systemdisk eller noe. Problemet er bare at når den kommer til 90% sier den "harddisk kan ikke formateres" eller noe slikt. Har prøvd flere ganger og nå kan jeg heller ikke opne disken eller lagre ting på den? Noen som har opplevd noe lignende eller vet om noe jeg kan prøve for å få fikset det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Kan det være at den finner noen skadede sektorer? Får du kjørt en HDD scan på den? Lenke til kommentar
Krabben1234 Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 Kan det være at den finner noen skadede sektorer?Får du kjørt en HDD scan på den? 6789541[/snapback] Hva er en HDD skan og hvordan starter jeg en? Det som jeg finner merkligst av alt er at jeg kunne bruke den helt fint før jeg prøvde å formatere første gangen. Prosessen ble altså ikke fulført, men det gjorde også at hardisken ikke kan brukes og heller ikke kan formateres :/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Produsentene har ulike verktøy for å kjøre scan av HDene deres. Alternativt kan du søke på webben: HDD scan. Ønsket er å scanne diskoverflaten for dårlige sektorer. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Tipper at du strøk ut C: partisjonen og lagde en ny. Du hadde en annen primærpartisjon som dermed overtok jobben som systempartisjon. Du får ikke lov til å formatere denne da Windows vet at det vil medføre at du ikke kan boote etterpå. Grunnen til at dette skjer først etter 90% er at det eneste som skjer inntil da er å sjekke disken for feil. Det er først når selve formateringen (samme som hurtigformatering) begynner at den sjekker om det er lurt å stryke ut alt. Er ingen krise, det blir jo det samme om du bare stryker ut alle filene du ikke trenger. Lenke til kommentar
Krabben1234 Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 Tipper at du strøk ut C: partisjonen og lagde en ny. Du hadde en annen primærpartisjon som dermed overtok jobben som systempartisjon. Du får ikke lov til å formatere denne da Windows vet at det vil medføre at du ikke kan boote etterpå.Grunnen til at dette skjer først etter 90% er at det eneste som skjer inntil da er å sjekke disken for feil. Det er først når selve formateringen (samme som hurtigformatering) begynner at den sjekker om det er lurt å stryke ut alt. Er ingen krise, det blir jo det samme om du bare stryker ut alle filene du ikke trenger. 6790090[/snapback] Jaja er enig i det, men poenget er jo at jeg heller ikke har tilgang til disken lengere. Når jeg prøver å utforske den kommer det "harddisk er ennå ikke formatert, vil du formatere nå?" Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Åja, du har det problemet. Har hørt om flere slike, har ikke funnet ut hva det er enda. Kan du boote PCen hvis du kobler fra den disken som ikke er formatert? Isåfall er det jo ikke det jeg nevnte som har skjedd. Hvordan ser det ut i Disk Management? http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm Lenke til kommentar
Krabben1234 Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 Det ser slik ut: Helt vanlig bortsett fra at jeg ikke kan gå inn på den eller fullføre formatering av den Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Hvilken er det vi snakker om? 50Gig på F:? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Tydeligvis F:, siden den ikke har noe filsystem. Det er ikke Systemdisk, så det jeg skrev i #5 gjelder ikke her. Prøv diagnostic som du finner på UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/ PS: det går an å ta bilde av et vindu, trenger ikke hele skjermen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Niks, kunne vært en disk som ikke var synlig - hvorfor skal vi gjette oss til hva han egentlig mener? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 (endret) Hvordan tror du det er mulig å formatere en disk som ikke er synlig i Disk Management? Edit. Kom til å tenke på at du kanskje bør prøve FIXBOOT. Eller sjekk denne: http://support.microsoft.com/kb/153973/en-us Endret 3. september 2006 av hårek Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Eller forsøke med et diskdiagnoseringsverktøy fra produsenten av harddisken? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Format /invisible Ettersom man må gjette, så var en mulig teori at disken hadde komm av og til. Altså ville han få mulighet til å formatere - men den ville kutte når komm forsvant. Og da ville han heller ikke sett den i diskmgmt. Lenke til kommentar
Krabben1234 Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 Takk for all hjelp, men jeg fant en lett måte å fikse det på. Bare slettet partisjonen og så lagde en ny og formaterte den og det funket fint! "Det enkle er ofte det beste" Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Hepp - bra du fant ut av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå