Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvorfor koster feks rema- poser 50øre?

WaterMarked

Anbefalte innlegg

Sitter vi her og griner over 1 kroner ekstra spilt etter å kjøpt en vare og to?

Er det ikke noen i Sogn og Fjordane som har funne opp ein plastpose som rotner i naturen?

6800935[/snapback]

Prinsipp...

litt som at banken(noen hvertfall) tar penger fra deg hvis du bruker nettbanken og betaler en regning.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

1. Reklamen på posene har null effekt. Hver eneste dag ser vi poser med reklame alle mulige plasser, og har blitt vant til dette.

2. Hvorfor skal du ikke betale for en vare du faktisk får bruk for?

3. Å kjøpe inn poser koster penger for butikken. Hvordan tror dere butikken hadde betalt for posene hvis de skulle vært gratis? Høyere priser selvsagt. Kunden må altid betale butikkens utgifter.

4. Hvorfor skal folk som bruker tøyposer, ryggsekk eller pappkasse til å ha varene i betale for de som bruker forurensende plastposer?

5. Hadde posene vært gratis hadde forbruket gått opp (vareprisene også). Plastposer er ikke en god ting for miljøet.

Lenke til kommentar
1. Reklamen på posene har null effekt. Hver eneste dag ser vi poser med reklame alle mulige plasser, og har blitt vant til dette.

6901358[/snapback]

Hvis disse ikke var der, ville vi ikke være vant til det. JO, det har en reklameeffekt!

Ta apple og pepsi. Det er ikke direkte reklame å plassere _bare_ macer/ipods og pepsiflasker i alle store filmer, men det funker på underbevisstheten til folk.

Hvis vi skal betale for posene, la dem være helt hvite.

Lenke til kommentar
Hvis vi skal betale for posene, la dem være helt hvite.

6901741[/snapback]

Dette har jeg allerede fikset. Hvis en kunde begynner å klage over "hvorfor skal jeg betale for å reklamere for dere?" gir jeg dem en helt hvit pose uten noen skrift og sier "nå har du fått det som du vil og da blir det 1 krone, takk,". Kunden kommer seg ikke unna med siste ordet hos meg nei ;)

Lenke til kommentar
Dette har jeg allerede fikset. Hvis en kunde begynner å klage over "hvorfor skal jeg betale for å reklamere for dere?" gir jeg dem en helt hvit pose uten noen skrift og sier "nå har du fått det som du vil og da blir det 1 krone, takk,". Kunden kommer seg ikke unna med siste ordet hos meg nei  ;)

6902443[/snapback]

Noen av dem som har klaget? hehe

Lenke til kommentar

oioi, tjener de 100vis av millioner! :wow:

hvorfor ikke ta den helt ut...?

hvorfor klager vi ikke heller på staten, som tjener MILLIARDER på avgiften på sprit, tobakk, biler og bensin?

Avgifter på tobakk og alkohol ------- 17,1

Avgift på bil, bensin mv. ------------- 39,5

edit: ops, tallene over er i milliarder kroner, og er for 2005.

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Var en kunde på min lokale Meny butikk som hadde handla for ca 2k også skulle de ha betalt for bære posene ,da sa han :glem hele greia kommer igjen når posene er gratis! ,han bare gikk fra varene i kassa uten å betale eller noe. :thumbup:

Synnes det var tøft gjort.

Siden har det vært gratis poser der og de andre lokale butikkene har fulgt etter.

Misfornøyde kunder det er ett språk som butikkene skjønner.

Mener det er toppen av griskhet å ta betalt for bæreposene i en dagligvare handel.

6788839[/snapback]

haha den var konge hadde faen med gjort det samme :p

Lenke til kommentar

Posene hadde vel vært dyrere uten reklamen på ;)

Kjøpte bil i sommer for 240.000 kroner. På den var det klistret tre klistermerker med reklame for bilbutikken. Det samme merket er på skiltene. Det er en skandale at bilen ikke er gratis...

Savner den tiden da det var så få ting i livet å klage over at jeg irriterte meg på posene og at de kostet penger. Er noen år siden nå, andre ting opptar meg og jeg makter nå å handle på butikken uten å få migreneanfall.

Det er ingen som tvinger folk til å kjøpe posene med reklame på. Ønsker man ikke betale for dem, så ta med egne hvite poser da. Ta eksempelvis med Rema poser når du handler på Rimi. Det er ikke værre :)

Lenke til kommentar

Jobber i en Menybutikk selv (heldigvis ikke i kassen :))

Men har mang en gang irritert meg over at vi skal ta betalt for posene.

Sendte derfor en mail til hovedkontoret der jeg gjorde rede for mine meninger.

Til dere kronidioter som mener at logoen på posene ikke er reklame, hvor er det dere har lært markedsføring? Tror dere ikke at butikkene da ville hatt helt nøytrale poser som ville kostet ørlittegranne mindre enn poser med logo på?

Logoen på posene ER reklame, det er feil at man skal betale for reklame.

Om man vil begrense mengden poser kunder forsyner seg med ved å ta betalt for den så kan man i det minste droppe logoet eller trykke noe slikt som "Denne poser er kjøpt på **** og pengene går til ****" hvor man gir inntektene fra posesalget til et veldedig formål

Faktumet er faktisk at på Meny koster en bærepose 70øre, innkjøpsprisen ligger derimot på under 20 øre. Noe av dette vil forsvinne når ansatte gir bort poser selvfølgelig. Noe svinn vil det bli på poser selvom man i utgangspunktet tar betalt for disse. Men det er likevel for galt at butikken skal ta betalt for reklame.

Ser man på dette med regnskapsøyne vil det også være en fordel at posene er gratis i utgangspunktet. Slik det er nå føres hver eneste pose som blir gitt bort gratis på svinnkvoten. Hadde man derimot fra starten av bestemt at poser skulle være gratis så hadde dette blitt ført som en utgift. Enhver økonom vet at svinn er noe man vil ha på det minimale og dette er en særdeles enkel måte å redusere svinnet sitt på.

Svaret jeg fikk fra hovedkontoret til meny-ultra var at det ble tatt betalt for poser av miljøhensyn. Noe som er en helt legitim grunn. Men da kunne man jaggu spart seg for denne voldsomme reklamen og heller kanskje gitt pengene fra posesalg til et miljøformål. Det er for lommerusk å regne for en milliardindustri som matvarebransjen.

Gratis poser vil også gi mer fornøyde kunder. Fornøyde kunder gir økt salg. Økt salg gir økte inntekter. Er vel det alle disse matbaronene trakter etter?

Lenke til kommentar

Hvis man ser på problemstillingen fra et miljømessig synspunkt er det veldig fornuftig å få forbruker til å betale for poser. Det kan gjøre at flere velger å benytte seg av tøybag eller lignende, noe som over lengre tid sparer miljøet.

Ser også at en del butikker har prøvd seg på miljøvennlige papirposer. Disse koster ofte 2,50,- eller deromkring. Det er mer sannsynlig at noen betaler for en papirpose om en plastpose koster 50 øre enn om den er gratis.

Merk at dette sannsynligvis ikke er butikkenes motivasjon for å ta penger for plastposer, men det gjør ikke argumentet irrelevant.

Lenke til kommentar

Har selv sittet i kassen på Kiwi, å la meg bare si det..det er VELDIG mange rare folk der ute. Og til han som skrev om karen som lot varer for over 2.000 kr ligge igjen pga posene..hvor dum går det an å bli? Jævlig hyggelig å lage et helvetes ekstra arbeid for den ansatte pga 3-4 kr.

Poser er foresten tapsvare deluxe, var en varene med høyest tapsprosent på der jeg jobba iaf.

Lenke til kommentar

jeg hater slike folk som absolutt skal ha den 50øringen for posen av og til. Var en gang jeg glemte pose, og etter at jeg hadde betalt tok jeg bare en pose. Bruker som oftest å gå greit i alle andre butikker, men neeei da, skulle på død og liv ha den 50 øringen.

Husker en annen gang også, da jeg skulle handle noe. Hadde med penger, men så ble det jeg kjøpte litt dyrere enn beregnet, og jeg hadde akkurat på krona nok. Men fikk jeg pose? neida, måtte sykle helt hjem igjen (litt over 5min hver vei) og hente 50 jævla øre til den posen. :hrm:

Men så klart, jeg skjønner at de vil ha betalt for posene siden det er en utgift for butikken og en trussel mot naturen. Men herregud da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...