Gå til innhold

Hvorfor koster feks rema- poser 50øre?


WaterMarked

Anbefalte innlegg

Var en kunde på min lokale Meny butikk som hadde handla for ca 2k også skulle de ha betalt for bære posene ,da sa han :glem hele greia kommer igjen når posene er gratis! ,han bare gikk fra varene i kassa uten å betale eller noe. :thumbup:

6788839[/snapback]

 

Det der er bare for dumt. Kjøper man varer for 2k, bør man ha råd til å betale 2 kroner for noen plastposer.

Er vel ikke mange butikker som gir bort posene gratis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fordi de som lager poser gjerne vil tjene litt penger. Må da selv du kunne forstå :)

Jeg synes denne tråden bør bli stengt.

Det var ikke det som var spørsmålet, spørsmålet var hvorfor vi som forbrukere må betale for posene.

6788803[/snapback]

 

Han svarte jo på spørsmålet da?

 

Vi som forbrukere må betale fordi de som lager posene, og Rimi osv skal tjene penger.... ingen gir bort ting gratis.

Lenke til kommentar
..en annen ting jeg bare elsker er når de spør om jeg skal ha pose, og jeg nettopp har betalt for et lass av varer...

 

*Neida, jeg putter bare alt i min gigant lomme!* :grin:

6794368[/snapback]

 

 

Det er fordi en del folk har med egne poser. Så for å forhindre at det blir slått inn poser og så måtte trekke det fra igjen pga kunden har egne, er det kjekt å spørre.

Lenke til kommentar
theck1: Rimi taper visstnok på posesalget, bare så det er sagt. Koster visst 70 øre inn pr. stk.

 

Uansett tror jeg de hadde tapt mer om de ikke hadde hatt tilbud om poser til kundene...

6789238[/snapback]

 

 

Som amerikanerene sier: "apedritt", ikke faen om de betaler 70øre for en pose når f.eks butikken jeg eier betaler rundt 50 øre for større og bedre poser.

(Nei, jeg tar ikke betalte for å gi kundene en pose til å ha varene i, dette kalles kundeservice noe som er et begrep matvarebutikker ikke forstår)

Lenke til kommentar
Men hvorfor får man da posene på klesbutikker o.l. gratis?

6799710[/snapback]

 

Fordi det er iberegnet prisen på klærne, på samme måte som leie av lokaler osv.

 

Det er ikkef or at Rimi skal tjene penger, det er for at Rimi ikke skal TAPE penger.

6799647[/snapback]

Går da som akkuratt samme?

6799887[/snapback]

 

Nei, det er ikke det samme. Det er forskjell på å gjøre butikk ut av å posene for at de skal sitte igjen med overskudd, og å faktisk bare ta betalt slik at de ikke taper penger.

Lenke til kommentar

Svar på topic:

 

Poser koster!

 

Butikker vil ikke tape.

 

Poser koster rundt 25 øre stykket inn til butikken.

 

Stort sett alle priser i norge avrundes til nærmeste 50 øre. OPPOVER.

(butikker bestiller poser i store kvanta, så de får 2 poser for 50 øre.)

 

Klart Rimihagen får sitt, men butikkeierene, (stort sett privatpersoner) skal ha sitt også, og få alt til å gå opp i opp.

 

Edit:

 

Betal for posen, eller gå å handle et annet sted. Enkelt å greit, poser er ikke gratis selv om det virker sånn. (de har en strek-kode de også)

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
Men hvorfor får man da posene på klesbutikker o.l. gratis?

6799710[/snapback]

 

Fordi det er iberegnet prisen på klærne, på samme måte som leie av lokaler osv.

 

Det er ikkef or at Rimi skal tjene penger, det er for at Rimi ikke skal TAPE penger.

6799647[/snapback]

Går da som akkuratt samme?

6799887[/snapback]

 

Nei, det er ikke det samme. Det er forskjell på å gjøre butikk ut av å posene for at de skal sitte igjen med overskudd, og å faktisk bare ta betalt slik at de ikke taper penger.

6800135[/snapback]

 

Potet, pottit. Fortjeneste er beggen uansett om det er fortjensete = 0 eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg starter dette innlegget ved å si at butikker har faktisk utgifter på plastposene sine når de kjøper de inn.

 

Etter at jeg har lest tråden vil jeg si at både de som er for og i mot pose salg har gode kommentarer og begrunnelser for sitt syn.

 

Jeg vil også nevne at i løpet av de årene jeg har sitti bak kasser i forskjellige kjeder så er det variasjoner om hvor strenge man er for å ta betalt for posene.

 

Har en kunde kjøpe varer og feilberegnet posene så gir jeg selvfølgelig kunden en pose uten å ta betalt for den. Når det gjelder dere som lurer på hvorfor butikk ansatte (inkludert meg) spørr om hvorfor dere skal ha pose når dere har mange varer. Saken er vel egentlig ganske enkelt, poser koster de fleste steder og tar man betalt for poser som folk ikke skal ha så blir de sure. Når vi spør da om dere vil ha poser og sier ja, kan vi være sikre på at dere trenger det. Mange som har med pose selv.

 

Posen i seg selv er en form for markedsføring. Det er også en veldig billig markedføringskanal for kjedene i forhold til mange andre kanaler, som f.eks. reklame i postkassen, eller innstikk i avisene.

 

Når det kommer til at butikker taper masse penger på posene hvert år så er dette igrunn en sannhet med modifikasjoner. For å ta AnAnAs sitt eksempel så tapte butikken hun jobbet i 40 000 i løpet av året. Dette er ikke tap som kommer overraskende på en butikk, de som tror dette burde sette seg ned å lese litt økonomi.

 

Svinn er regnet med i budsjettet til en butikk. Hvis en butikk ikke hadde regnet med svinn i budsjettet sitt vil jeg mildt sagt at de har bæsjet på leggen. Alt svinn i en butikk, til og med bæreposene, er nøye kalkulert i budsjettet. Gjennom budsjettet kan man se hvilken priser man skal ta for varene sine slik at dette går opp i regnskapet. Altså forbrukeren får utgiften likevel, men bare indirekte gjennom økte matpriser.

 

Personlig gjør det meg ingenting å betale for en pose så lenge man ikke fokuserer så altfor strengt på at man skal betale for posene. Har man handlet for 3-400 kr og fått en pose for lite så synes jeg det er direkte smålig å begynne å ta betaling for posen. Må en kunde ha 3- 4 poser pleier jeg bare å slå inn to poser, det å begynne å telle poser mener jeg er litt for vilt.

 

Har opplevd at en ansatt ble nervøs fordi hun slo inn en pose for meg når jeg sa at jeg ikke trengte det. (Ja, det finnes de situasjonene også. Men da synes de ansatte mange ganger at forbrukeren er smålig hvis han vil ha den 50 øringen som oftest. Ja, har hørt butikk ansatte nevne noe sånt). Straks jeg hadde betalt kastet hun kvitteringen. Når jeg sa at jeg trengte den ble hun helt med seg (ja, trengte den fordi jeg hadde kjøpt noe for en klubb som skulle ha det i regnskapet. Så det var ikke pga. å være kranglevoren). Hun trodde sikkert at je gskulle begynne å krangle.

 

Til de av dere som er skikkelig trigger happy på poseknappen, eller begrunner at posene skal koste penger fordi butikken taper jo på det. Så husk at hvis kunden da har blitt tatt for mye penger av pga. det har blitt slått inn for mange poser, så burde butikken også gi kunden pengene tilbake uten noe bakkommentarer eller sleivkommentarer som: "Ja men, det koster jo mer å kjøre posen i retur eller det er så mye merarbeid med retur". Slike kommentarer har jeg hørt fra kunder der butikken har gjort en opplagt feil.

Lenke til kommentar
Det er jo egentlig bedre at vi betaler for posene vi kjøper og ikke må betale for dette med pristillegg på matvarene, sannsynligheten for at posene koster oss mer når det kommer som pristillegg i matprisene er ganske stor.

6800183[/snapback]

 

Jo vi betaler for posene som det ikke taes betaling på gjennom matprisene. Dette blir satt opp i et budsjett der man har med inntekter, utgifter, svinn, nasking, tyveri m.m.

 

Det å tro at ikke butikken tar inn slike utgiftene sine gjennom matvareprisene er veldig naivt å tro.

Lenke til kommentar
Som amerikanerene sier: "apedritt", ikke faen om de betaler 70øre for en pose når f.eks butikken jeg eier betaler rundt 50 øre for større og bedre poser.

(Nei, jeg tar ikke betalte for å gi kundene en pose til å ha varene i, dette kalles kundeservice noe som er et begrep matvarebutikker ikke forstår)

6799809[/snapback]

 

 

Hver gang jeg har vært på Walmart i usa som går for å være dårlig på service og behandle sine ansatte dårlig så har jeg ALLTID fått mye bedre service enn hjemme i Norge. Der putter de ansatte varene dine i poser , lurer du på noe er det bare å gå til en av helpdeskene og spørre.

 

Walmart aksjen har falt en god del så de taper penger. Mens i Norge så tjener de som eier de store matvarekjedene masse penger.. Hvor skurrer der her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...