Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvorfor koster feks rema- poser 50øre?

WaterMarked

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes de burde øke prisene på poser til feks 5 kroner, sånn at vi begynner å tenke litt på å være mer miljøvennlige, og faktisk bruke posene mer enn 1 gang.

Pengene kunne gått rett til en mijøorganisasjon av en eller annen sort.

Hvis posene blir gratis, forsterker det bare det allerede godt etablerte "bruk og kast" systemet.

Synes uansett det er på tide at en eller annen butikkjede setter et bra eksempel og kvitter seg med plastposer, for å gå over til å bare bruke miljøvennlige bioposer.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal vi betale for posene vi får på feks dagelivarebutikker?

Synes det er frekt som F, ikke nokk med det så betaler du for reklame. Synes det kunne vært gratis, ivertfall nå du kjøper mat for fleire hundre kroner.

FREKKT!! :realmad:  :realmad:  :realmad:

6788777[/snapback]

Dagligvareforretningene ble pålagt dette i sin tid av myndighetene. Dette som et forsøk på å redusere avfallsproblemet (plastposer varer lenge) og var blitt et problem i naturen. Allerede den gang betalte du 75 øre for en pose, noe som var langt dyrere enn 50-90 øre som er vanlig idag.

Lenke til kommentar
Spør etter pose etter du har betalt :)

6791797[/snapback]

Hvis noen gjør det hos meg, sier jeg "ja, det blir en krone da,". Er så dritt lei at folk som bor i Norge prøver å snylte til seg poser. En venninne og jeg tok en miniundersøkelse på jobben, og krysset av hva slags folk som prøvde å snylte mest, og det var eldre og vietnamesere/kinesere/folk med skjeve øyne. Det er en med skjeve øyne som prøver å snylte hver gang, fikk han til å betale 1 kr med kort for noen dager siden.

Altså, det er ikke det at jeg er en kjerring eller noe, men etter tre år blir man så utrolig irritert. Jeg gjør ikke dette mot folk jeg vet har glemt å spørre om pose eller som er koselige, men jeg gjør det mot frekke folk som prøver å snappe til seg pose selv om jeg har spurt klart og tydelig "vil du ha pose?" og de har svart nei. En kunde spurte meg en gang hvorfor han måtte betale for pose, jeg gikk og hentet brosjyren jeg har laget om hvorfor en pose koster 0,74 øre.

Og det er ikke slik at jeg tar betalt for hver pose en kunde må ha hvis han har handlet for 8000 kroner, da tar jeg bare betalt for en. Og kundene i vår butikk har ikke noe å si hvis de sier "hvorfor skal jeg betale for reklamen?", for da gir jeg dem heller en hvit, helt blank pose uten reklame, jeg har begge deler. :D

For dere høres kanskje 0,74 øre ingenting ut, men butikken vår har faktisk 40 000 kroner i svinn PER ÅR pga at vi gir ut poser uten at vi tar betalt for dem.

Endret av AnAnAs
Lenke til kommentar
elles så det vel verdt å merke seg at det stort sett kun er matbutikker som tar betalt for poser..

6794333[/snapback]

Er vel kun i matbutikker (+plante- og altmuligbutikker) man tar med seg flere enn 2-3 poser og posene er som regel "gjemt" bak kassen. Dermed er ikke problemet som jeg beskrev i forrige innlegg særlig relevant.

Lenke til kommentar
Hvis noen gjør det hos meg, sier jeg "ja, det blir en krone da,".
Jeg har aldri opplevd akkurat det. Har også opplevd skjelden at folk spør meg om jeg vil ha pose, det har hendt, men de gangene kan jeg telle på en hand.

Altså, det er ikke det at jeg er en kjerring eller noe, men etter tre år blir man så utrolig irritert.
Det bryr ikke akkurat jeg som kunde meg om da :p

Jeg gjør ikke dette mot folk jeg vet har glemt å spørre om pose eller som er koselige, men jeg gjør det mot frekke folk som prøver å snappe til seg pose selv om jeg har spurt klart og tydelig "vil du ha pose?" og de har svart nei.
Vel, jeg tar som regel bestandig pose, er det mere enn 4 varer så vil jeg ha pose. De gangene jeg ikke har blitt spurt om pose, eller at de ikke har gidd meg pose automatisk uten å spørre, har jeg prøvd å spørre etter pose. Etter personen i kassa har slått inn alle varene, ser jeg ned hvor mye jeg har kjøpt, og hvis de har glemt pose så spør jeg :)
Lenke til kommentar
Ultra har gratis poser i rushet på fredager og lørdager da folk handler mye..

6793043[/snapback]

Happy Hour på bæreposer? :!:

Vil bare få sagt at det er atskillig mer en kan bruke tid, krefter og energi på å irritere seg over, enn et par skarve bæreposer. Lite jeg kan si som ikke har allerede blitt sagt om saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...