Gå til innhold

Hvorfor koster feks rema- poser 50øre?


WaterMarked

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du ikke betaler for posene skulle ikke varene også i teorien være gratis?

Hvor er logikken i dette? Hvor i all verden er sammenligningsgrunnlaget?

 

Matvarene koster, jeg har aldri klaget på det - sånn er det bare.

 

Hvorfor er det selvfølgelig at en kjøpmann ikke vil gi bort handleposer som i sin tur reklamerer for butikken og skaper mersalg?

6790179[/snapback]

Hvis alle vennene mine drikker Cola, vil jo jeg også drikke Cola .. Burde vennene mine ha fått Colaen gratis da, siden de reklamerer for den?

Lenke til kommentar
Posene er jo en vare!

Samme som isposer, fryseposer, oppbevaringsbokser .. De er jo tomme!

6791599[/snapback]

Jepp. En vare du trenger for å få med deg det andre du har kjøpt. Som kunde har du jo flere valg, du kan ta med bæreredskap hjemmefra, kjøpe en sekk i non-food avdelingen, eller benytte deg av butikkens bæreposer.

 

At butikken selger deg en pose er faktisk en tjeneste du velger å benytte deg av! Det er bare rett og rimelig at butikken tar seg betalt. Ingenting er gratis.

Lenke til kommentar
Driver fortsatt på med den andre måten å angripe dette på: Jammen, etterspørselen etter Coca-Cola er jo så skyhøy, hvorfor kan ikke bare Rimi selge Cola med tap sånn at jeg blir fornøyd? Og ikke pokker om de får fjerne Cola fra hyllene.

6791784[/snapback]

Altså...nå er jeg ikke med. Enkel økonomi: tilbyder søker høyest mulig fortjeneste. Bl.a. derfor koster cola mellom 10 og 20 kr, fordi det er det du er villig til å betale. En pris på 0 = tap, en pris på 50 = lavt salg. Du vet, etterspørsel fungerer motsatt vei. Kunden vurderer kostnad mot oppfattet nytte av produktet, noe som gir seg utslag i at vi som regel øker etterspørselen når prisen går ned.

 

I midten her blir tilbyder og etterspørrer (eller kunde) enige, og man får en pris. Derfor selger man ikke colaen billigere. Og derfor selger man ikke posene for verken mer eller mindre heller.

Lenke til kommentar
Spør etter pose etter du har betalt :)

6791797[/snapback]

 

Funker hver gang. :)

 

Jeg ser forsåidt ikke problemet med å betale 4-5 korner ekstra for poser etter at man allerede har brukt 3-400 korner på matvarer. Det er andre ting man betaler for som er enda teitere, f.eks. miljøavgift på kartoger (den fjernes når returen blir høy nok). Så hvis man har et problem med å betale den ekstra kornen for en pose, så kan man enten gi faen i å handle, eller så kan man ta med poser hjemmen i fra.

Lenke til kommentar

en liten småironisk ting hente meg tidligere en dag: hadde henta en pakke på postkontoret, men posene deres var for liten til å ha pakken oppi. så jeg gikk inom bunnpris like ved og spurte om jeg kunne få KJØPE en pose,men neida jeg måtte være kjøpe noe får å kunne kjøpe meg en pose til 50 øre :hrm:

Lenke til kommentar
Jeg ser forsåidt ikke problemet med å betale 4-5 korner ekstra for poser etter at man allerede har brukt 3-400 korner på matvarer. Det er andre ting man betaler for som er enda teitere, f.eks. miljøavgift på kartoger (den fjernes når returen blir høy nok). Så hvis man har et problem med å betale den ekstra kornen for en pose, så kan man enten gi faen i å handle, eller så kan man ta med poser hjemmen i fra.

Bra svart, den svarer faktisk på hele meningen med tråden den der :D

Lenke til kommentar
Reklameverdien på plastposer er lik null.

Stemmer ikke, man driver ikke reklame bare hvis ting er nytt. Etter din logikk burde f.eks. Cola ikke drive med reklame i det hele tatt.

 

Reklamen på siden av posen har én funksjon: å plante navnet på butikken i hodet ditt, slik at du lager koblingen "handle = Rimi" (f.eks.) neste gang du skal handle.

:yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...