wil Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 jeg har hørt av Skole, bedrfter, og det offentlige skal går over til linux, men vet de egentlig hva de går til. for husk windows er ikke som linux. de som går over til linux kommer ikke til å holde på med en vansklig linux distro, det er vel bare de meste kjente. hva tror dere. dette var bare noe jeg lurte på. Lenke til kommentar
WebWarrior Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Nei, jeg tror ikke politikerne vet hva de gjør her. Unnskyld meg, men når hadde de noe IT kompetanse over hodet? Må ha vært før jeg ble født, og det var i '81... Jeg tror ikke de vet hva de går til, men politikere har nok litt lett for å se på kostnader ved kjøp, og ignorere TCO. Faktum er, de tenker skjelden på Linux som en erstatning for Windows over hodet, jeg husker jeg snakket med en politiker som lurte på om jeg kunne installere Linux på hans maskin, jeg sa at det kunne jeg godt, og svarte på spørsmålene hans rundt Linux, når han spurte "Hva er Linux" Svarte jeg "Det er et operativsystem. Noe du bruker i stedet for Windows". Han ville plutselig ikke ha Linux lengre. Jeg tror likevel at politikerne vil bli, om de ikke allerede har blitt, stoppet i dette. Linux på skoler, hovedsaklig barneskoler vil nok bli det første steget. Deretter, en del år etter kan man begynne med Linux også i det offentlige. PÅ den måten skoleres folk automatisk, og Windows kan elimineres. Et plutselig hopp fra Windows til Linux i ferdig utdannede miljøer ville bli grusomt. Ingen ville godta det, og timer med kursing ville gått ned i vasken. Tross alt er det ofte personer rundt 40 år, som rett og slett ikke VIL lære IT drar på kurs, men glemmer kursinnholdet over en helg. Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 hva har det å si om du kjører win/kde/gnome når du skal starte et regneark/skriveprogram/surfe? når filene du lagrer uansett blir lagra på server (network drive i win) så er det intet enklere enn linux, og det burde heller ikke kreve så mye opplæring. det er tross alt ikke sys-admins de skal bli; kun veloppdragne brukere :wink: Lenke til kommentar
SSM Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Skolene kommer til å bruke "skolelinux" (http://www.skolelinux.no/) og de forskjellige offentlige institusjonene er vel gjerne pålagt å bruke et smalt utvalt av distribusjoner som det finnes supporttjenester for. Overføringen kommer ikke til å bli enkel - hvertfall ikke med tanke på at de fleste sysadminer på skoler og i staten så og si kun har brukt Novell/WinNT. God kursing er stikkordet her. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-27 08:59, skrev sjanten:hva har det å si om du kjører win/kde/gnome når du skal starte et regneark/skriveprogram/surfe?når filene du lagrer uansett blir lagra på server (network drive i win) så er det intet enklere enn linux, og det burde heller ikke kreve så mye opplæring. det er tross alt ikke sys-admins de skal bli; kun veloppdragne brukere :wink: Helt enig. Men jeg er også helt enig i at det må begynne fra bunnen. Det må begynne på barne/ungdomsskolenivå, og deretter bevege seg sakte oppover. Da slipper vi kursing av allerede rutinerte brukere. De eneste som da trenger kursing er administratorene, men det er jo ikke det helt store problemet. (selv om jeg har vært borti admins som ikke ville takle linux i det hele tatt, hun kunne ikke en gang stoppe en printjob på 10000 sider som noen hadde skrevet ut for gøy...) Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-27 08:59, skrev WebWarrior:Jeg tror ikke de vet hva de går til, men politikere har nok litt lett for å se på kostnader ved kjøp, og ignorere TCO. Det er ikke bare kostnader ved innkjøp som er lavere, men TCO totalt også. Man kan gi enormt mye kursing før TCO blir høyere enn for Windows. Det er blitt bevist mange ganger, så det kommer man ikke unna! På de skolene som man allerede har gått over til Linux, så sier lærere og elever at de _stortrives_ med det. Det å bruke en ferdig konfigurert Linux-maskin er ikke værre enn å bruke Windows. Lysten til å lære mer om Linux, kommer nok også når det har gått opp for dem at lite/ingenting er hemmelig, slik som i Windows. Selvølgelig, mange kommer til å banne Linux opp & ned, men jeg tror også mange vil se Linux som mulighetenes vei. runmad Lenke til kommentar
Invert Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Jeg ser ivertfall positivt på å innføre linux i skolen, skulle ønske jeg vokst opp med det :sad: Men jeg prøver å rette opp det nå og kjører bare linux nå for tiden Ja de burde gå sakte fram med innføring av linux. Linux med X er like enkelt som windows ivertfall, og hvis de får opp samba så kan de jo mekke nettverksstasjon i linux vel? Eller så er det vel ikke så vanskelig for de som skal konfigurere linux boxene med noe lettere programmer osv... Gleder meg til å få linux på skolen Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 (endret) nopp Endret 17. april 2015 av aldrimerforum Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 En anna problemstilling er programvare. Slik som det er nå så er det ikke mange bedrifter som kan kjøre linux fullt ut. Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-27 11:37, skrev HoVeSkOt:Å kjøre BARE linux kunne aldri falle meg inn.JEg synes linux er EKSTREMT tungvint, f.eks ved installering av programmer og drivere og greier.HATER den kompileringen, og alt den DRITTEN DER!For at linux skal bli mer populært, burde man jobbe med å GJØre SLIKE TING ENKLERE!! (klikk <--->installer/kjør) og det skulle vel ikke VÆRE SÅ VANSKELIG?!?!?Prøvde Linux for noen måneder siden. Hadde da dual boot, med win Xp. Det verste var at Etter noen uker klikka grub, og jeg hadde ikke peiling hva jeg skulle gjøre!... du må jo ikke kompilere selv hvis du ikke liker det Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Jeg har brukt MS-DOS, Win, Win95 osv.... Her er det i det minste et snev av fornuftighet. Når jeg en sjelden gang blir trua til å knote med linux på servern min, ka n jeg gjerne bruke flere timer på en ting som tar 1min i Windows. Mao det er en stor overgang og gå fra MS systemet til Linux. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 jeg tror d hadde blitt råstili me linux i skoln, men dataansvarlig/data"ekspert"en på vår skole hadde sikkert ikke takla d. Hun sliter til og med litt me windows. Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 på skolen vår tror jeg det er elever som styrer..ikke helt sikker men..var værtfall en fyr som kom og skudde av no internett i økonomitimen en gang :razz: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå