benjamin84 Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Heisann, er på jakt etter et oppsett for sikker backup av relativt store mengder data. Tenkte det beste ville vært et eksternt RAID kabinett der alt kunne lagres, ryker en disk vil det da bare være å bytte den ut etter det jeg skjønner. Kan noen anbefale et bra kabinett? Helst Firewire men USB2.0 duger til nøds (PCen er min mors, den har firewire kort men bare USB 1, ville da trengt et nytt USB2.0 kort i tillegg) Tenker på å bruke 2x300GB disker, disse trenger ikke å være spesiellt raske, men bør være så stille som mulig, tar gjerne imot anbefalinger på dette området også - Benjamin - EDIT: Glemte å nevne, kabinettet skal tilkobles en PC med windows XP, og SATA disker foretrekkes i tilfelle de skal brukes andre steder senere Endret 2. september 2006 av benjamin84 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Angående Raid så trenger du minst to disker for å få god feilsikkerhet. Disse setter du opp i Raid1 speiling. Det vil si at innholdet på den ene disken kopieres og holdes identisk på den andre disken til en hver tid. Kjøper du to disker på 300GB så får du altså lagret til sammen 300GB før disken (og kopien) er full. En annen mulighet er Raid5. Her trenger du minst tre disker men får en total kapasitet som er alle diskene minus en. F.eks gir 3 disker på 300GB totalt 600GB, 4 disker på 300GB gir 900GB osv. Kanskje en av de her kabinettene duger? Edit: Raid1 ja og ikke Raid0. Endret 2. september 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
weebl Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 simen jeg tror du mener raid1 da har man to disker og en er en nøyaktig kopi av den andre Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 Angående Raid så trenger du minst to disker for å få god feilsikkerhet. Disse setter du opp i Raid1 speiling. Det vil si at innholdet på den ene disken kopieres og holdes identisk på den andre disken til en hver tid. Kjøper du to disker på 300GB så får du altså lagret til sammen 300GB før disken (og kopien) er full. En annen mulighet er Raid5. Her trenger du minst tre disker men får en total kapasitet som er alle diskene minus en. F.eks gir 3 disker på 300GB totalt 600GB, 4 disker på 300GB gir 900GB osv. Kanskje en av de her kabinettene duger? Edit: Raid1 ja og ikke Raid0. 6788483[/snapback] Heisann, satser på Raid 1 ja De Thecus kabinettene så bra ut, men i testen på dinside.no ser det ut som at man trenger å bruke den eSata tilkoblingen og kontrollerkortet, mens på netshop.no virker det som det går ann å bruke USB2.0 tilkobling. Noen ide om hva som stemmer her? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Du kan bruke begge deler på de Thecus som Netshop har til 1150 kroner. Men det følger med et eget PCI esata kort som gir mye høyere overføring. Skal kjøpe to slike selv en av ukene som kommer, siden jeg skal oppgradere fire disker på to av pc'ene mine, og for å ikke kaste bort helt fungerende (2 x 250 og 2 x 320 GB disker) kjøper jeg et par Thecus'er. Endret 2. september 2006 av myhken2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå