Gå til innhold

Last.fm? Hvordan funker det?

TeggY

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du må laste ned en plug-in til det musikkprogramet du bruker til å spille av musikk (iTunes, WinAmp, Media Player etc.). Verre er det ikke

6788060[/snapback]

Jeg har innstalert plugin til Winamp, for det står inne på last.fm programmet. Men, hva gjør jeg med programmet? Er det bare å høre på musikk, så du slipper å kjøpe? Noen som har en guide eller noe til hva man kan gjøre?

Lenke til kommentar
Du må laste ned en plug-in til det musikkprogramet du bruker til å spille av musikk (iTunes, WinAmp, Media Player etc.). Verre er det ikke

6788060[/snapback]

Jeg har innstalert plugin til Winamp, for det står inne på last.fm programmet. Men, hva gjør jeg med programmet? Er det bare å høre på musikk, så du slipper å kjøpe? Noen som har en guide eller noe til hva man kan gjøre?

6788237[/snapback]

I praksis er alt programmet gjør det følgende;

- Logger hvilke sanger du spiller

- Sender loggen til en server (last.fm)

- På serveren blir det laget en statistikk over hvilke sanger du har spilt alt den siste tid, mest spilte sang og gruppe osv.

- Til slutt henter den statistikk fra andre personer som spiller ca den samme musikken som deg selv og lager såkalte "similar artists" du kan skjekke ut.

Du kan også melde deg inn i forskjellige grupper, jeg startet en hw.no gruppe for en stund tilbake som du kan melde deg inn i her. Her kan du se statistikk over hvilken musikk vi har spilt i det siste. Akuratt nå er Muse #1 på Top Artists med 23 som betyr i praksis at det er 23 personer i gruppen som har hørt på Muse den siste tiden.

Ellers er jo last.fm, som alle andre plasser som inkluderer tall, et fint mål på e-penis. Fra min egen profil kan du lese følgende;

Tracks played: 60891

Hail to the king baby!

Lenke til kommentar

Takker for svar. :)

Men, den programvaren som fulgte med.. Der du liksom plotter inn hvilken musikk du vil høre på, så finner serveren "similiar artists".. Er det ikke mulig å f.eks finne alle sangene til den og den artisten, og ikke måtte bla igjennom mange sanger som skal være i samme sjanger?

Lenke til kommentar
Takker for svar. :)

Men, den programvaren som fulgte med.. Der du liksom plotter inn hvilken musikk du vil høre på, så finner serveren "similiar artists".. Er det ikke mulig å f.eks finne alle sangene til den og den artisten, og ikke måtte bla igjennom mange sanger som skal være i samme sjanger?

6788399[/snapback]

Er da bare å trykke på den artisten, så kommer du inn på statistikken for artisten?

Lenke til kommentar
Er da bare å trykke på den artisten, så kommer du inn på statistikken for artisten?

6788746[/snapback]

Ja. Men, hvis jeg skal høre på artisten, så får jeg bare en sånn 30-sekunders sang.. Er det ikke en måte å høre hele sangen på?

6788898[/snapback]

Nei, da må du enten laste den ned fra en eller annen plass, eller så må du kjøpe musikken hos ditt lokale platebutikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...