PROuser Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Lurte på om jeg skulle til sverige å kjøpe en hvitevare til 17325 sek. Hva må jeg gjøre for å få tilbake/la vær å betale svensk moms, før jeg kjører inn i norge og betaler norsk moms? svensk og norsk moms er 25 prosent. Jeg kjører selv over og handler varen. Lenke til kommentar
Tysker Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Lurte på om jeg skulle til sverige å kjøpe en hvitevare til 17325 sek.Hva må jeg gjøre for å få tilbake/la vær å betale svensk moms, før jeg kjører inn i norge og betaler norsk moms? svensk og norsk moms er 25 prosent. Jeg kjører selv over og handler varen. Mitt yndlingstema siden jeg ofte tar med varer fra Tyskland (EU) til Norge (utenfor EU)... Den svenske forhandleren må utstede en s.k. eksport-faktura, gjerne på eller sammen med et spesielt skjema. Pa denne faktura må det stå ditt navn, bostedsadresse i Norge, ID-nr (pass-nr.). Selvfølgelig butikkens navn og adresse. Samt varespesifikasjon, pris og moms-beløpet. Ved grenseovergangen mot Norge skal tollen bekrefte på denne faktura at varen faktiskt ble eksportert og at du er faktiskt personen som eksporterte den. Fakturan med bekreftelse fra tollen sender du tilbake til forhandleren i Sverige (ta kopi først!). Og siden skal forhandleren refundere den svenske momsen på ditt konto i Norge (minus evtl. ekspedisjons- og/eller bankavgifter). Dette er den lovlige versjonen... Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 Kan det ikke gjøres litt enklere? Må jeg betale norsk moms på svensk moms? og så be om å få den også igjen senere? Lenke til kommentar
Tysker Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Du blir momspliktig på hele "grenseovergangsverdien" (eller hva det måtte hete i norsk embetesterminologi...). D.v.s. i verste fall blir den varens verdi + utenlandsk moms + frakt + evtl. tollavgift. Ganske grusomt... Med en hvitevare til over kr. 6000 som dessuten ikke får plass i en stresskoffert blir hele prosedyren antakelig litt kostbar. Kan denne hvitevaren muligens deles opp i 3 selvstendige enheter slik at man kan fordele verdien på tre personer? Men kanskje en nordmann med erfaring kunde svare her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå