Gå til innhold

Ny SATA og gammel IDE - gir sakte PC?

simson

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel IDE harddisk (fra tiden da 160gb var stort), som jeg vurderer å benytte i den nye PC'en.

I den nye PC'en har jeg en SATA 320gb, og jeg har videre en ekstern HD på 250gb (med firewire).

Men jeg har hørt fra flere at jeg bør droppe å bruke IDE-harddisken, da den vil gjøre hele systemet saktere. Er dette riktig? Eller er det kun riktig om jeg vil bruke IDE-disken som systemdisk?

Det må sies at jeg pga 320gb og 250gb ekstern ikke er veldig avhengig av å ta med den gamle disken, mulig jeg formaterer den og gir den til svigermor.

PC'en skal brukes til lite krevende oppgaver, med unntak av noe videoredigering.

Noen tanker om dette?

Hvis jeg bruker IDE-disken, bør jeg bruke den som systemdisk? Eller som lagringsdisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at det ikke gjør systemet ditt noe saktere, hvis du bruker den som en lagringsdisk.

Men jeg har ikke testet ut dette, eller brydd meg noe særlig hvis maskinen går litt saktere enn normalt. Dog ikke merket noe av dette.

Hvis du bruker den som systemdisk, vil systemet ditt gå treigere, men tror ikke det vil ha noe å si hvis du kun bruker den som lagringsdisk.

Spørs litt på spesifikasjonene på disken også. Har den f.eks 2MB cache vil det iallefall gå treigt.

Har selv hatt en 2MB cache i et "nytt" system, men som lagringsdisk.

Det funket bra, men gikk treigt i overføringene osv :)

Lenke til kommentar

Har 4 ide og 2 s-ata disker i min maskin. WD 160GB er windows, er over 3 år gammel.

Er litt treger på oppstart med så mangen disker, men det gjør ikke noe. Restarter kun når det er en oppdatering av windows/programer som krever en restart.

simson: Bruk 160GB til lagring. Eg bruker min gamle wd 160GB til system på grunn av at eg ikke ser det helt store i å bytte disk.

Ville fått en raskere maskin med å bytte disk, men har lyst å teste ut hvor lenge eg kan kjøre windows uten å formater. Istallerte windows 10.07.03.

Makinen kjører 24/7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...