Gå til innhold

Hjelp ang. objektiv ønskes!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal skaffe meg et digitalt speilrefleks (Nikon D50). Jeg skal også kjøpe et objektiv, men her kommer problemet inn.. Jeg har null peiling på objektiver! Jeg vet ikke hvordan jeg ser om objektivet er bra eller dårlig, hva som passer mitt bruk, og i hvertfall ikke hva disse millimetrene står for!

 

Kan noen hjelpe ut i fra stikkord?

 

* Jeg vil ha minst 10x zoom

* Jeg fotograferer helst i naturen, dyr og landskap

* Objektiv ikke dyrere enn 1800,- Kanskje under 2000,- Finnes det?

Endret av Photofreak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg skal skaffe meg et digitalt speilrefleks (Nikon D50). Jeg skal også kjøpe et objektiv, men her kommer problemet inn..  Jeg har null peiling på objektiver! Jeg vet ikke hvordan jeg ser om objektivet er bra eller dårlig, hva som passer mitt bruk, og i hvertfall ikke hva disse millimetrene står for!

 

Kan noen hjelpe ut i fra stikkord?

 

* Jeg vil ha minst 10x zoom

* Jeg fotograferer helst i naturen, dyr og landskap

* Objektiv ikke dyrere enn 1800,- Kanskje under 2000,- Finnes det?

Først - 10x zoom sier veldig, veldig lite, utover at du vil ha stor bredde i brennviddespekteret. En 50-500mm har 10x zoom, men vil for det meste av ordinær fotografering (familiefoto, innendørs etc) være ubrukelig. 10x betyr bare at det er en faktor 10 mellom største og minste brennvidde... Jeg vil anbefale deg å bruke en del tid på å lære deg de viktigste begrepene, som brennvidde (som er de mm du lurer på), blender, eksponering, lukkertid etc, og ikke bare kunne begrepene, men ha en liten forståelse av hvordan du kan bruke dem til å forandre på bildet.

 

Når du så har gjort det, tar ikke stort mer enn noen timer intensiv lesning, har du tre alternativer:

1: droppe DSLR og kjøpe superzoom-kompakt

2: kjøpe D50-kit (med 18-55) og evt. legge på en rimelig 70-300

3: kjøpe D50 uten objektiv og legge på en (Sigma/Tamron) 18-200

 

Førstnevnte er antakelig det gunstigste for din del, da slipper du å tenke på objektiver i det hele tatt, du får bra kvalitet på bildene for en ganske billig penge - du kan fint ende opp under 4000 kr med et Canon S3 IS, eller litt over for en Panasonic FZ30.

 

Alt. 2 er antakelig det billigste DSLR-alternativet, men gir ikke de beste objektivene. Du kan likevel ikke regne med å få all verdens kvalitet for under 2000 kr.

 

Alt. 3 er praktisk, men kommer ikke innenfor budsjettet ditt. Optisk er det ikke den optimale løsningen, men lagt fra ubrukelig.

 

Jeg tror jeg hadde valgt alt. 2, da får du et bra spenn i brennvidder og har i hvert fall mulighet til å fotografere i godt lys. Du vil antakelig ønske deg skarpere optikk med tiden, men du får i det minste mulighet til å fotografere mens du sparer, og kan lettere se hva du faktisk trenger...

Lenke til kommentar

Å ta bileter av dyr, natur og landskap er om ikkje tre forskjellige ting så iallefall to. Kva dyr er det snakk om? Små dyr? Store dyr? Fuglar?

 

Uannsett så er eit objektiv som bringe deg nærmare ting fort ganske dyre om ein vil ha eit bra eit. Under 2000kr lar seg vanskelig gjera. Tamron har vel eit 18-200mm, som eg ikkje kjem på kva koste i farten. Det duge nok ikkje til å blåsa opp fuglar i a3, men du kan nå klara å fanga dei på film.

 

Når det er sagt så kjem Panasonic FZ30 dobbel så nærme som det tamron objektivet, men det er dåg ikkje speilrefleks.

Endret av The_Creator
Lenke til kommentar

Til dyr klart nr. 2 - og det er enda i underkanten til vilde dyr og fugle.

 

Du kan se lidt om mm/ afstand her http://www.naturphoto.dk/mm.htm man skal tæt på !

 

Billederne fra Ebbeltoft zoo her her taget med sigma 18-200 mm. Det er bestemt brugbart men kræver en del lys (ligesom de fleste andre teler i den prisklasse.

 

Måske kan du finde noget brugt fastoptik på 300 mm (Nikon kan bruge temmelig gamle objektiver) Til vilde dyr og fugle behøver man ikke zoom. Jeg har selv sigma 50-500 mm og bruger stort set aldrig 50-499 mm

Lenke til kommentar
Objektiv under 2000, 10x zoom? Kjøp deg et panasonic FZ30 eller et Fujifilm S9500 og bli fornøyd. Du har ikke bruk for speilrefleks.

6787420[/snapback]

 

Jøsses! Takk for den!

Selv om jeg ikke har allverden kunnskaper om disse tingene, får vel jeg lov å skaffe meg et speilrefleks?? Jeg skal bli medlem i fotoklubben her, og da vil jeg lære mye!

 

En venninne skal kjøpe et Sigma (husker ikke mm, men skulle tilsvare ca 10-12x zoom). Dette koster 1.795,-. Kanskje ikke allverden kvalitet til den prisen, men det har jeg ikke forventet meg heller.

 

 

k-ryeng:

 

Hva med dette alternativet: http://www.fotomagasinet.no/aspx/login.asp...2466&plid=32466

 

 

Å ta bileter av dyr, natur og landskap er om ikkje tre forskjellige ting så iallefall to. Kva dyr er det snakk om? Små dyr? Store dyr? Fuglar?

6787482[/snapback]

Jeg brukte vel et litt stort begrep der ja.. Jeg liker å ta bilder i naturen, men her jeg bor er det vanskelig å få øye på store, ville dyr.. Er vanskelig å si hva jeg kommer til å ta bilder av, for jeg spesialiserer meg ikke på noe spesielt.. tar bilder av det som dukker opp! Så et allround objektiv hadde passet tror jeg. Jeg vet i hvertfall at jeg kommer til å ta bilder av hunder :)

Lenke til kommentar

Jøsses! Takk for den!

Selv om jeg ikke har allverden kunnskaper om disse tingene, får vel jeg lov å skaffe meg et speilrefleks?? Jeg skal bli medlem i fotoklubben her, og da vil jeg lære mye!

 

En venninne skal kjøpe et Sigma (husker ikke mm, men skulle tilsvare ca 10-12x zoom). Dette koster 1.795,-. Kanskje ikke allverden kvalitet til den prisen, men det har jeg ikke forventet meg heller.

 

-----

Jeg brukte vel et litt stort begrep der ja.. Jeg liker å ta bilder i naturen, men her jeg bor er det vanskelig å få øye på store, ville dyr.. Er vanskelig å si hva jeg kommer til å ta bilder av, for jeg spesialiserer meg ikke på noe spesielt.. tar bilder av det som dukker opp! Så et allround objektiv hadde passet tror jeg. Jeg vet i hvertfall at jeg kommer til å ta bilder av hunder :)

6787674[/snapback]

 

 

Nr en: Skal du få skarpe bilder i alt annet enn bra dagslys (les: SOL) med så stor brennvidde (200mm) så trenger du stativ eller et lyssterkt objektiv. For din del virker det som stativ er tingen.

 

Nr to: Hvorfor melder du deg ikke inn FØRST, og får råd om hva du bør kjøpe av de som er medlem. Kanskje de har noe brukt å selge også.

 

Nr tre: Avanserte kompakter som Canon S3 IS gir mer enn nok muligheter i laaaang tid fremover. Å tro at speilrefleks i alle sammenhenger er bedre er en myte. Dårlig optikk til speilrefleks er i mange tilfeller bortkastede penger.

 

Hvis du absolutt vil ha speilrefleks, ville jeg anbefalt Tamron 18-200mm (du finner den i prisguiden her på akam.no) med en Nikon D50. Prøv deg så frem et halvt år eller så, og finn ut hva du savner i det du har.

 

Og det viktigste: Kjøp en BOK! Det er et generellt råd til alle som vil noe med foto.

Lenke til kommentar

Ok, Det første du må lære deg er at #x zoom sier absolutt NULL om hvor nærme du kommer motivet. Her er det brennvidden som teller.

 

Lavere brennvidde (mm verdi) på objektivet = du får mer vidvinkel.

Høyere brennvidde = mer tele (det mange kaller Zoom) - du kommer nærmere motivet.

 

f.eks. 18-50mm er normal vidvinkelzoom. (jeg vil tippe du iallefall vil ha ett objektiv som klarer 18mm og opp for vanlige bilder.) Når det gjelder "Zoom", så har ett 18-50mm objektiv en zoomfaktor på 50mm/18mm = 2,8x zoom...

 

Samtidig Har ett teleobjektiv på 500mm en zoomfaktor på 500mm/1..= 1x Zoom... Men du kommer uendelig mye nærere motivet med den enn et 18-50mm objektiv...

 

Ser du hvorfor begrepet "hvor mye zoom?" har utrolig lite for seg?

 

For å se en grei sammenligning av diverse mm verdier sjekk den skjulte teksten. Der får du litt begrep om hva mm verdien på objektiver betyr.

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Angleofview_28mm_f4.jpgmotivet ved 28mm

 

Angleofview_50mm_f4.jpgMotivet ved 50mm

 

Angleofview_70mm_f4.jpgMotivet ved 70mm

 

Angleofview_210mm_f4.jpgMotivet ved 210mm

 

 

Til slutt vil jeg si at ønskene dine til objektiv, i den formen de er postet her, er så og si umulige. Kanskje hvis du kjøper brukt?

 

 

Nyttige linker:

Skal jeg kjøpe Speilrefleks eller Kompakt

Forskjellen på kompakt og speilrefleks

 

og ikke minst: Optikk og linser.

 

husk: ikke alle trenger speilrefleks selv om de er ivrige fotografer...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Speilrefleks med 18-55 og 70-300 er vel hakket hvassere enn superzoom, men koster mye mer enn det smaker. Dessuten mister du mulighet til skjerm som søker. Og du må bytte objektiv.

Speilrefleks med bare 18-200 ser jeg egentlig lite poeng i. Det er penisforlenger, og lite annet. =)

6787752[/snapback]

 

Virker som han ønsker seg et speilrefleks, og det kan jo være lurt selv om han ikke har råd til full utstyrspakke med en gang. Men hvorfor han skal ha en ekstremzoom med 10x zomm skjønner jeg ikke helt.

 

Til den prisen han ønsker vil jo bildene bli elendige, og hva er da vitsen med et speilrefleks som i utgangspunktet gjør at bildene blir bedre med f.eks. mindre støy?

Lenke til kommentar
Til den prisen han ønsker vil jo bildene bli elendige, og hva er da vitsen med et speilrefleks som i utgangspunktet gjør at bildene blir bedre med f.eks. mindre støy?

Alt. 2 som jeg nevnte, D50-kit med en rimelig 70-300 trenger ikke gi elendige bilder. De vil ha et voldsomt potensiale for forbedring, men ikke elendig. Kit-objektivet til trolig dekke normal-området relativt langt frem i tid, og kombinert med f.eks. Sigma 70-300 f/4-5.6 APO vil han ha et objektiv med bra tele. Det er ikke veldig lyssterkt, men det duger... Hvis han virkelig har lyst til å satse på dette, bør han muligens investere i bedre glass, men for all del - det går an å få bra bilder med billige objektiver også. D50 er et kamera med nokså bra høy-ISO-egenskaper, så lysstyrken trenger ikke by på veldig store problemer.

 

Største "problemet" jeg ser, er at han mister noe kontroll over dybdeskarpheten, ved at han får største blender på 300mm på f/5.6, og selvfølgelig at han gjerne skulle hatt VR.

 

Til trådstarter: det er forsåvidt et greit objektiv du har valgt, og på mange måter et klokt valg. Det er et kjekt ferieobjektiv den dagen du investerer i bedre glass, og et greit kompromiss enn så lenge. Det kan dog være at du kan få det billigere ved å kjøpe kamerahuset og objektivet hver for seg, det kan du undersøke i produktguiden... Selv hadde jeg nok valgt enten det eller Tamrons tilsvarende, hvis jeg skulle hatt ett objektiv. I begynnelsen er nok det greiest... Kjøper du den pakken, tviler jeg på at du blir misfornøyd, selv om det er en del å hente på skarphet etc. Tipset om å kjøpe den fotoboken til Fjørtoft, er forøvrig _meget_ godt, selv avanserte fotografer har god nytte av den boken!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...