JKJK Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Dette er forsåvdit ikke noe nytt, men som halvomvendt 21åring med mange spørsmål på jakt etter svar, MÅ jeg bare prøve å skape diskusjon om dette temaet (om det så er mulig). De siste 10-5 årene (litt etter som hvor lenge man har levd); har debatten om melkeprodukter og dets gode formål for kropp og sjel vært diskutert. Plutselig var det noen som fant ut at fet melk økte kolestrolet, og dermed ble melk bannlyst i alle medier og remedier. Nå mener jo da jeg at melk er av noe av det positive vi gjærne må helle i oss. Det har forøvrig versèrt en del myter om melk og melkeprodukter opp igjennom årene som har kunnet lure den glupeste amerikaner til å tro at dette var sant, men dette blir så stort tema, at det er håpløst å legge seg ut på i en slik senpostet post. JA, fet melk kan forhøye kolestrolet. For et menneske med normalt kolestrolnivå, har dette meeeeeeget sjelden noe å si. For en person med høyt kolestrolivå, kan en overgang til mindre fet melk (ekstra lett, eller skummet) være en enkel måte å begynne å regulere kosten sin på. JA, melk øker blodsukkernivået, som alle andre flytende væsker med et snev av energiinnhold og hurtigvirkende karbohydrater i seg (i.e. juice). Dette er forøvrig ikke noe problem i det heletatt for en person som ikke har diabetes. Brus er MYE mer skadelig. For de med diabetes kan melk til måltidene kuttes ut med hell, hvis blodsukkertoppene blir i overkant høye (godt over 10 ml/ol). Men: Melk er en viktig kilde til kalsium og kalk, noe som har i seg selv mange fordeler: - Folk med nyresvikt utvilker gjerne urinsyregikt i en eller annen form. Dette kan delvis bekjempes med basiske matvarer (spes. i en intsialsituasjon) som f.eks. poteter og melk. - Kalk og kalsium er godt for både benbygning og tenner! Du vil vel ikke se ut som en gammel mann/kjærring med benskjørhet og molråttne tenner? - Melk demper syrenivået i kroppen, som er spes. viktig for de med nyresvikt, men også for "vanlig dødelige". Selv om disse gode egenskapene er godt dokumentert, og for å ikke nevne erfart over mange tusen år, blir fortsatt melk og melkeprodukter rokket ned på i media. Men er det noen som setter spørsmål til brusprodusentene? I den store sammenhengen: NEI. Bare all syren som er i denne brusen (ektra spes: cola) kan forøvrig ha noe godt for seg, hvilket er jærnopptak. Men ellers har den ikke all verdens god innflytelse på kroppen. I tillegg kommer alt sukkeret. Hvem husker ikke Ingrid Espelis demonstrasjon på tv-kjøkken på tidlig 90tall om hvor mye sukker det var i disse leskedrikkene. Og fåglarna vet hvor skadelige, eller ikke-skadelige alle disse e-midlene er på sikt er... kanskje vi får gjelder for den del Jeg synes det er helt urtrolig. Coca cola, og andre lignende leskedrikker som virkerlig èr helseskadelige; de mottar relativt lite kritikk i media, mens melk, ost og andres sunne produkter får kjeft og kjeft og kjeft. IDIOTISK; spør du meg! I tillegg har Mc Donalfs nå begynt å legge ut et "energiinnholdsskjema" på alle serveringsbrettene sine. Jeg har såklart beskuet og (forsåvidt) beundret et slikt ark. Det er utrolig hva de klarer å lure til. Iflg. dette arket fant jeg ut at jeg ca. burde ha 3-4 burgermåltid hver dag for å dekke et såkalt "daglig behov" for hva det nå måtte være. Om det så var fett, karbohydrater (raske / trege??... virker ikke som de bryr seg), protein, eller salter; så var alltid èn til fire Mac Mic menyer et godt alternativ for å få i seg det nødvenige næringsinnholdet en kropp burde ha (sådan). Men vi lever jo i Norge! Vi (per definisjon, sånn VELDIG satt på spissen) er jo tvert imot politikk og markedsstyring. Vi vil ikke styres av store firma, politikere, eller MARKEDSKRAFT (selv om vi forsåvidt blir det hele tiden). Likevell tror vi både på Mic Mac og Coca cola når de sier at "våre produkter er langt fra helseskadelige... heller tvert imot! Bullshit! Hvorfor er vi nordmenn så navie? Endret 2. september 2006 av JKJK Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Flere som leser VG om de kan skrive at det er funnet ut at melk, som er så vedtatt opp og i mente at er sunt, plutselig ikke er så bra allikevel. Alle vet at Cola og annen sukkerdrikk er usunt. Juice har jo også ved flere anledninger fått den skyllebøtten fra media, siden det også er litt oppsiktsvekkende at ikke er så sunt allikevel. Værre enn det er det ikke. Ang. McDonalds så er det jo naturlig at de gjør tiltak for å virke sunnere. Spesielt etter "Supersize Me" og flere søksmål. De vil tjene penger, ikke gjøre verden sunnere. Helt normalt. Er vi nordmenn så naive? Vi er svært opplyste, og media er flinke til å belyse de fleste sider av saker. Vi har det så utrolig bra at vi regelrett driter i hvem som styrer landet. I andre land trekker folk på gatene og protesterer eller jubler etter valg. For oss spiller det fantastisk liten rolle om statsministeren heter Jens, Erna, Siv eller Bondevik. Det kan kanskje oppfattes som naivitet? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 I andre land trekker folk på gatene og protesterer eller jubler etter valg. For oss spiller det fantastisk liten rolle om statsministeren heter Jens, Erna, Siv eller Bondevik. Det kan kanskje oppfattes som naivitet? 6788853[/snapback] Godt poeng! Lenke til kommentar
Haldaug Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg er enig i at det til tider drives en heksejakt på melk, men å legge skylda på brusprodusentene er vel litt far fetched? Jeg drikker selv mye melk og er under den oppfattning av at når vi er en del av en folkegruppe som gjennom hundervis av år har utviklet evnen til å fordøye melk (mange asiater, afrikanere og amerikanere mangler enzymet som skal til for å fordøye rå melk uten å koke den først), burde det være en grunn til at vi drikker det. Når det gjelder kolesterol er det faktisk kroppen som produserer dette selv for å bryte ned umettede fettsyrer i blodet, så kroppen burde ha god kontroll på kolesterolnivået uansett hva du trykker i deg. Det er heller ikke så vidt jeg vet funnet noen sammenheng mellom blodpropp og kolesterol i blodet bortsett fra at blodproppene stort sett består av kolesterol. Det kalles "a jump to a conclution". Det kan jo ha vært noe annet som har forårsaket at kolesterolet har klumpet seg, og ikke kolesterolet selv... Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg er enig i at det til tider drives en heksejakt på melk, men å legge skylda på brusprodusentene er vel litt far fetched? Jeg drikker selv mye melk og er under den oppfattning av at når vi er en del av en folkegruppe som gjennom hundervis av år har utviklet evnen til å fordøye melk (mange asiater, afrikanere og amerikanere mangler enzymet som skal til for å fordøye rå melk uten å koke den først), burde det være en grunn til at vi drikker det. Når det gjelder kolesterol er det faktisk kroppen som produserer dette selv for å bryte ned umettede fettsyrer i blodet, så kroppen burde ha god kontroll på kolesterolnivået uansett hva du trykker i deg. Det er heller ikke så vidt jeg vet funnet noen sammenheng mellom blodpropp og kolesterol i blodet bortsett fra at blodproppene stort sett består av kolesterol. Det kalles "a jump to a conclution". Det kan jo ha vært noe annet som har forårsaket at kolesterolet har klumpet seg, og ikke kolesterolet selv... 6799977[/snapback] Veldig enig med deg på første biten! Del nummer 2 kan jeg bemerkelsesverdig lite om, men det høres da fornuftig ut Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 (endret) Hvorfor er vi nordmenn så navie? 6786906[/snapback] Nordmenn vet da meget godt at både brus og fastfood er usunt. At produkter som melk - som har blitt fremhevet som den reneste 'helsedrikken' i hundrevis av år - får kritikk fordi det ikke alltid er så bra som meieriene (som i Norge er en *veldig* kraftig markedsaktør som bruker enorme summer på reklame. Tine alene omsetter for nær 15 MILLIARDER i året) vil ha det til er bare på sin plass. Ellers så er du helt på bærtur hvis du tror at poenget med MacDonalds sine ernæringsoversikter er at du skal spise f.eks. det tredobbelte for å dekke ditt daglige behov av ditt eller datt hvis det står oppgitt at en burger dekker en tredjedel av dagsbehovet. Denne måten å sette opp næringsinnhold når det gjelder mat er veldig vanlig i mange land og er regnet ut i fra myndighetenes anbefalte verdier - det er ikke MacDonalds som bestemmer hva som er dagsbehovet for et menneske. Det er rett og slett en veldig grei måte å angi at når du har spist denne burgeren så har du fått i deg xx% av ditt og datt i forhold til et anbefalt daglig næringsinntak. Du utviser stor vrangvilje og trangsyn hvis du tror at de fleste ikke skjønner at man få i seg næring fra andre ting man spiser også... Endret 4. september 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Melk inneholder B-vitaminer, kalsium, kalk, og fosfor, ergo er det sundt. At noe inneholder kolesterol, er ikke nødvendigvis negativt, da det er dette testosteron kommer av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå