Gå til innhold

Palladium - din nye M$-styrte pc??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-10-27 22:40, skrev boy2star:

Kan ikke mailen ligge ferdig formulert på en side, så kan man bare sende den derifra eller kopiere den og sende den. En slags mail aksjon? Sikkert mange tusen som melder seg på den!

Hadde også vært bra om hw.no hadde skrevet en artikkel om det! For å starte liksom...

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: boy2star på 2002-10-27 22:42 ]</font>

Skal prøve på det, ja. Regner med at den er ferdig i ettermiddag. Link kommer. Selvfølgelig må alle poster om denne mailen slettes eller redigeres før mailen blir sendt ut. Dette må skje tirsdag kveld eller tidlig onsdag morgen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-28 03:11, skrev StudInc:

har lagt ut litt info på heimesida mi...

er ikkje så flink til å formulere meg, og er ganske trøytt....

virkar det litt fornuftig?? godnatt :wink:

"Kan eg ikkje køyre linux?

Kanskje, kanskje ikkje... Det vil være avhengig av kva krav SSC-brikken i maskina di setter til operativsystemet. Men igjen er det eit spørsmål om kva krav internettleverandøren din setter til palladium-støtte... Ein ting som vertfall er sikkert er at ALL lansering av musikk og film vil nytte palladium, og dette er vel noko av det vi brukar PC'en til...

Kanskje vil linux bli "palladium-sertifisert", men spørsmålet er kven som skal betale for slik sertifisering?? (det er snakk om MASSE penger)"

Vær klar over at det kan bli slik at et OS ikke kan installeres uten å være godkjent, og jeg vedder masse penger på at MS ikke vil gi en slik godkjenning til en reell konkurrente med mindre de får en pistol plassert mot skallen....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-28 09:41, skrev desertglow:

Kanskje vil linux bli "palladium-sertifisert", men spørsmålet er kven som skal betale for slik sertifisering?? (det er snakk om MASSE penger)"

Og du vil ikke kunne endre kildekoden eller kompilere den selv. Du har altså ikke noe annet valg en å betale de som har betalt for å få Linux-distribusjonen sin godkjent den prisen de måtte kreve.

Du kan ikke lage en ny versjon av et GPL-program, ikke en gang en liten patch, uten å betale for å få den "sikkerhetsklarert". Dette vil rett og slett ødelegge hele "open source"-konseptet.

Men det tar kanskje ikke Microsoft så tungt?

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-28 03:11, skrev StudInc:

har lagt ut litt info på heimesida mi...

er ikkje så flink til å formulere meg, og er ganske trøytt....

virkar det litt fornuftig?? godnatt :wink:

Innholdet virker fornuftig, selv om jeg er enig i at man kanskje bør servere en del av linkene som har vært postet her, i tillegg.

Men jeg synes formen virker litt for lite seriøs. Vi må bli tatt alvorlig her, og en litt "slentrende" stil, samt at du skriver M$ for Microsoft og bruker innskutte kommentarer som "høyrte eg USA??" med to spørsmålstegn, bidrar neppe til det.

Formuleringene er helt greie for oss, men man bør jo tilpasse seg sitt publikum. Og siden dette skal være en slags pressemelding, er det viktig at vi ikke blir avfeiet som useriøse.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva ms kommer til å gjøre med Visual studio ? Høres ulogisk ut å selge programmeringsspråk som vb hvis brukaren som ofte arbeider med det som ein hobby skal måtte sende inn koden sin til sertifisering og betale for det hver gang man skal enten sende programmet til ein venn eller teste det. Ein av de største kildene til lærestoff vil også forsvinne, opensource prosjekter.

Eller tar eg heilt feil nå ?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-28 10:13, skrev LeD:

Og du vil ikke kunne endre kildekoden eller kompilere den selv. Du har altså ikke noe annet valg en å betale de som har betalt for å få Linux-distribusjonen sin godkjent den prisen de måtte kreve.

Du kan ikke lage en ny versjon av et GPL-program, ikke en gang en liten patch, uten å betale for å få den "sikkerhetsklarert". Dette vil rett og slett ødelegge hele "open source"-konseptet.

Veldig viktig poeng, dette. Det må vi få med!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-27 18:50, skrev Jalla:

En bedrift vil aldri godta en EULA som tillater monitorering av det som er på maskinen, uansett hvor mye "good guys" MS og andre hevder å være.

Har du _lest_ den nye versjonen av EULA'ne som MS distriburer med sine produkter i det siste? Win2K SP3 EULA'n kalles ikke 'snooper license' uten grunn :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-28 10:31, skrev Thorgrim:

Noen som vet hva ms kommer til å gjøre med Visual studio ?

Du vil nok kunne kjøre programmene dine i en debug-modus internt i Visual Studio. I første omgang vil det også være mulig å skru av "sikkerhetsmodus" på maskinen, og kjøre "usikre" programmer. Selvsagt etter fire advarsler om du nå ber om få virus og styggedom, og etter å ha trykket CTRL+ALT+F4+F12. Alle bedrifter vil, etter råd fra Microsoft, forby og disable all kjøring av "usikre" programmer.

Quote:

Ein av de største kildene til lærestoff vil også forsvinne, opensource prosjekter. Eller tar eg heilt feil nå ?

Microsoft ville nok ikke hatt noe imot det.

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-28 11:41, skrev AlexK:

Ikke noen dum idé, men dette krever vel at vi får tillatelse av artikkelforfatterne til å oversette?

TCPA / Palladium FAQ er lisensiert under "GNU Free Documentation License" og kan oversettes og distribueres uten tillatelse.

Jeg skal se hva jeg kan få gjort, men oversetting har jeg liten erfaring med.

LeD

[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-10-28 11:47 ]

Lenke til kommentar

Kan bare registrere at en artikkel jeg aldri har lest på MSNBC er tatt bort. Men med tanke på alle de forskjellige artikklene som viser til den kan de som har litt innsikt i saken skjønne hva som har stått i den. Den blir referert til i blandt annet denne artikkelen på The Register:

http://www.theregister.co.uk/content/4/25843.html

Denne siden er vel kontrolert av MS gjennom MSN...

Og derfor har de rett og slett sensurert den...

MS liker oss ikke... og det liker jeg...

Jeg må foreslå at folk dumper det de måtte ha av MS programmer (inkl windows) og går over til noen som verdsetter yttringsfrihet og enkeltmennesker!

Sitter selv på win2k, men prøver det jeg kan for å komme på net med linux.

Anborn

Lenke til kommentar

Bra at det er noen som har tatt opp dette her på hw.no. En takk til StudInc og LeD.

Har fulgt med på debatten på slashdot.org, gnu.org og eff.org en stund nå og det er veldig interessant. Men har ikke orket å ta det opp her på hw-forumet fordi jeg ikke trodde det var noen som var interessert.

Vil oppfordre alle som er bekymret for sine rettigheter til å melde seg inn i Elektronisk Forpost Norge som er den norske avdelingen av eff.org. Mer info på http://www.efn.no/

"EFN er en elektronisk rettighetsorganisasjon som jobber med medborgerskap og juridiske rettigheter i nettsamfunnet."

Quote:

er lisensiert under "GNU Free Documentation License" og kan oversettes og distribueres uten tillatelse.

Jeg skal se hva jeg kan få gjort, men oversetting har jeg liten erfaring med.

LeD

Har vurdert å oversette den, selv om jeg på ingen måte er noen "guru" på oversetting...

Problemet er at jeg snart har eksamen og ikke tid nå.

Får se etter eksamen, som er i slutten av november. Dersom det ikke er noen som har oversatt den til norsk da, er det mulig jeg gjør det. Men for all del dersom noen har tid nå er det bare å gjøre det.

Mer info:

En teknisk analyse av Palladium:

http://wintermute.homelinux.org/miscelanea...%20Security.txt

Artikkel i mainstream media; Washington Post:

http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn?p...6&notFound=true

Artikkel/Diskusjon på slashdot 23 juni

http://yro.slashdot.org/yro/02/06/23/16412...5.shtml?tid=109

OBS: den artikkelen som første gang omtalte Palladium var av alle steder på MSNBC;

http://www.msnbc.com/news/770551.asp den ble senere trukket tilbake men her er en kopi:

http://cryptome.org/palladium-sl.htm

Artikkel/Diskusjon på slashdot 27 juni

http://slashdot.org/articles/02/06/27/1252...7.shtml?tid=109

En introduksjon til Palladium på epic.org ;Electronic Privacy Information Center:

http://www.epic.org/privacy/consumer/micro.../palladium.html

Håper det kan øke bevisten litt om hva Palladium kan føre til. Tror ikke noen privatpersoner har noe å tjene på TCPA eller Microsoft sine visjoner.

Mvh. Einar

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-28 14:27, skrev Anborn:

Kan bare registrere at en artikkel jeg aldri har lest på MSNBC er tatt bort. Men med tanke på alle de forskjellige artikklene som viser til den kan de som har litt innsikt i saken skjønne hva som har stått i den. Den blir referert til i blandt annet denne artikkelen på The Register:

Anborn

Se posten min over denne...link til en kopi av MSNBC.artikkelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...