Gå til innhold

Palladium - din nye M$-styrte pc??


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet til linux, for at det skal kunne bli et OS enhver Ola og Kari Nordmann skal kunne klare å bruke, er alle de forskjellige kernelene.

 

Binaries er laget for spesielle kerneler, og skikkelige installere er det dårlig med.

 

Jeg sier ikke at Linux er et dårlig alternativ, jeg sier bare at det kan være litt vel vanskelig for en vanlig n00b...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-27 18:55, skrev LeD:

Quote:


Den 2002-10-27 18:21, skrev AlexK:

Derimot var det mye kopiering av spill. De kom på en diskett eller to dengang. :smile:


 

Og det var lovlig å kopiere dem til privat bruk blant nære venner og familie. Ah.. Det var tider det.

 

 

ehh.. når tid ble det slutt da?? :smile:

 

vel, jeg tror aldri i helv*** at dette kommer serlig langt, men de har da begynt.

 

De kan da ikke bare "legge" ned linux og gnu siden de ikke liker det eller.no

 

..men per dags dato så har vi desverre veldig liten konkuranse, tenker da spes. på linux og til hjemme bruk, har selv bruk linux en del, men det er no i det siste at de har funnet ut at det er noe som heter "desktop" og ikke bare servere, det er da bra men dersom de hadde fått veldig mye bedre gui og brukervenlighet og ikke mists en gullrot til at folk skullet ha skiftet over.

 

dersom jeg hadde klart å sette opp en linux desktop som eks. jeg har xp no, og at alle de programmen, tenker da mest på spill at de oxo kunne kjøres i linux så hadde jeg skiftet på dagen..

 

 

men det mangler en del enda da prøvde senest mdk. 9.0 og rh 8.0, kan ikke si at jeg ble fast bruker av de siden det var så mye knot og rot, (eks. sette opp dual monitor uten å måtte lese 40 sider) fonter kunne de da fa*n ha klart å mekket litt bedre (det er da en ting som det har stått om i hver omtale av linux de siste årene. og fått over spillene som de har på ms, så hadde verden vært reddet :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-27 20:36, skrev Zodux:

Jeg syntes det der med "paladium" virker helt teit..

Hvordan skal Micro-Soft klare å få til noe sånt?

Så, hvis det i alle fall blir sånn, finner man alltids en utvei!

Så, jeg mener at dere ikke skal beskymre dere

over Paladium.
:grin:




Du skjønner ingenting, stakkars.

Når alle tenker som deg er en ting sikkert. DA sitter M$ med kontrollen.

Håper for menneskers frihets skyld at du er den eneste som tenker sånn!!!!

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg er att jeg må lese om dette her i den så kalte "undergrunnen" av IT miljøet og ikke på forsiden av VG eller Dagbladet. For dette truer det vanlige menneskets frihet til å bruke hva man vil. :evil: :evil: Den norske stat kan ikke legge seg på ryggen for MS for at de skal kunne kjøre over den vanlige forbrukers rettigheter.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-27 21:37, skrev DjSlayer:

Det som irriterer meg er att jeg må lese om dette her i den så kalte "undergrunnen" av IT miljøet og ikke på forsiden av VG eller Dagbladet. For dette truer det vanlige menneskets frihet til å bruke hva man vil.
:evil:
:evil: Den norske stat kan ikke legge seg på ryggen for MS for at de skal kunne kjøre over den vanlige forbrukers rettigheter.


 

Jeg er så utrolig enig med deg!! La oss alle sende noen linker til pressen (vg, dagbladet, nrk, tv2 osv)Vi må lage bråk. Den vanlige mannen i gata skjønner ingenting og har sannsynligvis ikke hørt ordet "paladium" før. De kjøper bare dataen på elkjøp...

 

Norge har forresten ligget på ryggen for USA siden WWII og Marshall hjelpen. Politikere er egoistiske maktsyke mennesker som ikke tenker lenger enn til svinesund. Synd at USA har den posisjonen de har for de misbruker den på det groveste.

DE er terrorister!!!

Lenke til kommentar

Ok, slutt nå å skyld på USA. Det er da måte på...det er de store (monopolistiske) konsernene det er noe galt med, som utnytter enhver mulighet til å tjene penger. Javel, det kan være amerikansk å tenke PENGER PENGER PENGER, men andre bedrifter i andre land er sannelig ikke bedre. Telenor er et godt eksempel. Er veldig enig i det folk har sagt til nå om at vi må passe oss slik at friheten ikke blir tatt bort. Vi må "drepe" dette nå ved starten før det går for langt. Men la oss holde det på et saklig nivå eller så blir vi ikke tatt seriøst! Har da ingenting med USA som land å gjøre :roll:

Lenke til kommentar

USA har faktisk skylden og en stor del av politikerne osv er meget korrupte etter min mening.

Dette er bevisst i mange dokumenterarer og selv 60 Minutes har hatt noe om det.

Politikerne blir styrt av dem de blir sponset av, og får gjerne en del penger for visse avgjørelser som ikke er bra for folket og bedre for industrien.

Senatet i USA er ikke slik det en gang var...som 1800-tallet... :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-27 21:53, skrev Anborn:

Quote:


Den 2002-10-27 21:37, skrev DjSlayer:

Det som irriterer meg er att jeg må lese om dette her i den så kalte "undergrunnen" av IT miljøet og ikke på forsiden av VG eller Dagbladet. For dette truer det vanlige menneskets frihet til å bruke hva man vil.
:evil:
:evil: Den norske stat kan ikke legge seg på ryggen for MS for at de skal kunne kjøre over den vanlige forbrukers rettigheter.


 

Jeg er så utrolig enig med deg!! La oss alle sende noen linker til pressen (vg, dagbladet, nrk, tv2 osv)Vi må lage bråk. Den vanlige mannen i gata skjønner ingenting og har sannsynligvis ikke hørt ordet "paladium" før. De kjøper bare dataen på elkjøp...

 

Norge har forresten ligget på ryggen for USA siden WWII og Marshall hjelpen. Politikere er egoistiske maktsyke mennesker som ikke tenker lenger enn til svinesund. Synd at USA har den posisjonen de har for de misbruker den på det groveste.

DE er terrorister!!!

 

USA begynner å bli litt vel store på det ja, men det hjelper svært lite å si det uten å gjøre noe med det. For det første så må det sakelig informasjon ut til folk. At en del store mediebedrifter kunne trenge en del linker, som f.eks http://newsforge.com/newsforge/02/10/21/14...50.shtml?tid=19

 

At Microsoft og Intel (disse to står i spissen for det hele) bør føle på seg et kjempepress fra hele verden er essensielt i denne situasjonen. Jeg aksepterer ikke at jeg må betale for spyware og backdoors som det er snakk om i denne sammenhengen. Hadde jeg villet ha det hadde jeg lagt inn BackOrifice og lagt ut IPen min på nett. At giganter vil overvåke verden og samtidig ta fra folk muligheten til å installere konkurrerende programvare fordi "Fritz" etter hvert vil nekte å godta noe annet enn MS er helt uakseptabelt.

 

Men det er viktig å forstå at at dette er ikke noe som kommer til å skje plutselig. Overgangen kommer til å skje sakte men sikkert (noe Microsofts sjef for Palladium selv sier). Hvis man leser http://www.microsoft.com/isapi/gomscom.asp...01palladium.asp så vil man se at Microsoft prøver å få med ALLE på dette, og lokker med at det kommer til å være åpent for alle å se på koden.

 

En morsom sak i denne sammenheng: "Everything people are doing with Windows today can be done on the Palladium computer of tomorrow." Trodde hele hensikten med Palladium var å stoppe en del av de tingene man kan med dagens Windows....

Lenke til kommentar

Jeg skal se om jeg kan få distrubuert en mail til NRK, TV2, VG, Dagbladet, Aftenposten, Bergens Tidene og Dagens Næringsliv anng. dette temaet. Hvis flere kunne gjøre det samme, ville det ikke være lenge før det var førstesidestoff og et "hott" dema i debattprogrammer.

 

Jeg fåreslår at alle som vil være med lager en mail til overstående medier (selvfølgelig med link til denne debatten), og sender den onsdag 30. okt. Da regner jeg med at det ville være et aktuelt tema på torsdag/fredag.

Lenke til kommentar

Kan ikke mailen ligge ferdig formulert på en side, så kan man bare sende den derifra eller kopiere den og sende den. En slags mail aksjon? Sikkert mange tusen som melder seg på den!

 

Hadde også vært bra om hw.no hadde skrevet en artikkel om det! For å starte liksom...

 

[ Denne Melding var redigert av: boy2star på 2002-10-27 22:42 ]

Lenke til kommentar

microsoft går sakte og sikkert igang nå,,, med product activation i windows xp.

 

jeg ser for meg at dette er en sjanse selskapet har tatt for at brukere naivt kommer til å overse dette. MS vet at folk ikke liker dette. men samtidig tolererer det pga det ikke er andre alternativ på markedet. Litt etter litt legger stadig microsoft inn nye frekke funksjoner.

 

videre kommer det til å fortsette saaakte men sikkert griper kloa til microsoft om hele markedet til kloa til slutt gripes sammen og skviser hele markedet.

 

bare se på hollywood markedet. ikke kødd engang; dette med piratkopiering osv: hollywood, ms og hele kommersrøkla gir seg ikke før HELE lønningsposen din ligger i deres hender, og de har ingen som helst logisk og fornuftig innsikt i det hele tatt. mangelen på dette gjør dem maktsyke. men maktsyke er en sykdom som ikke hindrer deg i å utføre handlingen, den gjør deg bare utspekulert nok til å ikke BLI hindret i dette ved å bruke enda mer voldsomme, utspekulerte og destruktive midler.

 

maktsyke er djevelens eget mesterverk, og ms, hollywood og resten av denne pill rottne industrien er besatt. de eier ikke samvittighet for forbrukerne, bare øye for å utnytte dem mer!

 

[ Denne Melding var redigert av: normal på 2002-10-27 22:45 ]

Lenke til kommentar

Si meg en ting, er det NOEN her som har satt seg inn i hva denne teknologien egentlig går ut på ? Og som virkelig skjønner dens muligheter og begrensninger ?

 

Jeg har lest flere dokumenter som beskriver denne teknologien og jeg kan ikke finne noe dramatisk med noe av det jeg har lest. Såfremt ikke noen kommer opp med linker som beskriver reelle farer med teknologien, tar ihvertfall jeg det helt med ro.

 

Teknologier er ikke nødvendigvis "farlige", bare fordi Microsoft har en finger med i spillet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-27 22:51, skrev George:

Si meg en ting, er det NOEN her som har satt seg inn i hva denne teknologien egentlig går ut på ? Og som virkelig skjønner dens muligheter og begrensninger ?


Jeg har lest flere dokumenter som beskriver denne teknologien og jeg kan ikke finne noe dramatisk med noe av det jeg har lest. Såfremt ikke noen kommer opp med linker som beskriver reelle farer med teknologien, tar ihvertfall jeg det helt med ro.


Teknologier er ikke nødvendigvis "farlige", bare fordi Microsoft har en finger med i spillet.



 

Les på en del av linkene gjennom her så finner du ganske så _mye_ info.

 

Kan også anbefale dere å lese gjennom denne:

http://groups.google.com/groups?dq=&hl=no&...chello.no#link1

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-27 22:40, skrev boy2star:

Kan ikke mailen ligge ferdig formulert på en side, så kan man bare sende den derifra eller kopiere den og sende den. En slags mail aksjon? Sikkert mange tusen som melder seg på den!


Hadde også vært bra om hw.no hadde skrevet en artikkel om det! For å starte liksom...


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: boy2star på 2002-10-27 22:42 ]</font>


 

Dette kan jeg støtte.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-27 22:40, skrev boy2star:

Kan ikke mailen ligge ferdig formulert på en side, så kan man bare sende den derifra eller kopiere den og sende den. En slags mail aksjon? Sikkert mange tusen som melder seg på den!


Hadde også vært bra om hw.no hadde skrevet en artikkel om det! For å starte liksom...


 

Er med jeg og!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-27 22:51, skrev George:

Si meg en ting, er det NOEN her som har satt seg inn i hva denne teknologien egentlig går ut på ? Og som virkelig skjønner dens muligheter og begrensninger ?


Jeg har lest flere dokumenter som beskriver denne teknologien og jeg kan ikke finne noe dramatisk med noe av det jeg har lest. Såfremt ikke noen kommer opp med linker som beskriver reelle farer med teknologien, tar ihvertfall jeg det helt med ro.


 

Richard Stallman er vel kanskje ein person du har høyrt om???? klipp frå artikkel:

 

"Treacherous computing puts the existence of free operating systems and free applications at risk, because you may not be able to run them at all." ...

"There are proposals already for U.S. laws that would require all computers to support treacherous computing, and to prohibit connecting old computers to the Internet." http://newsforge.com/newsforge/02/10/21/14...50.shtml?tid=19

 

"So after the Soviet Union's attempts to register and control all typewriters and fax machines, TCPA attempts to register and control all computers."

"The biggest profits in IT goods and services markets tend to go to companies that can establish platforms (such as Windows, or Word) and control compatibility with them, so as to manage the markets in complementary products."

http://www.cl.cam.ac.uk/%7Erja14/tcpa-faq.html

 

"The end result is a system with security similar to a closed-architecture system but with the flexibility of the open Windows platform."

hehehe.. open windows platform... må vera ein spøk!!!

"What Palladium offers is a new and powerful way to enforce the rules that DRM specifies."

http://www.microsoft.com/presspass/feature...01palladium.asp

 

"The Content Provider (ISP) must maintain a registry of "subscriber computers"."

http://www.anti-dmca.org/DRM-OS.html

 

enkel beskrivelse av teknologien er: avansert digital signatur innbygget i hardware/software, og vil gi ditt "fingeravtrykk" på alt du gjør på ei datamaskin, på samme måte som politiet kan sjekke fingeravtrykket ditt..

den STORE forskjellen her er at dette er eit sentralisert og digitalisert system, og med fremtidens datakraft har vi fått "big brother"-samfunnet...

alle blir overvåket fordi dei kanskje kan finne på noko kriminelt (som å ville sjå DVD på linux???)

 

kanskje blir det nødvendig med eit liknande system ein gang langt, langt fram i tiden, men da bør det være styrt av EU/FN eller whatever.. ikkje kapitalistkreftene!!!!

 

Quote:


Teknologier er ikke nødvendigvis "farlige", bare fordi Microsoft har en finger med i spillet.


 

enig med deg her :wink: M$ har hatt mykje å seie for utvikling av nye teknologiar, det er berre synd at utgangspunktet deira (vanlegvis) er å lage lukka, properitære løysningar som hindrar konkurranse.... som andre har nevnt, eit slikt system er drømmen til lille-bill.. eit nett der ALT er tilkobla, og som vert styrt sentralt av M$... MEGET SKREMMANDE TANKE

 

håpar du endrar syn etter å ha lest dette....

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-27 22:40, skrev boy2star:

Kan ikke mailen ligge ferdig formulert på en side, så kan man bare sende den derifra eller kopiere den og sende den. En slags mail aksjon? Sikkert mange tusen som melder seg på den!


Hadde også vært bra om hw.no hadde skrevet en artikkel om det! For å starte liksom...


 

ENIG!!! nokon som er flinke til å formulere seg??

kva e-postadresser skal vi sende til?? nokon som har kontaktar???

kom med tips her til kva e-posten bør inneholde... sitat, linkar++

kanskje vi og bør ta med lanseringen av intelprosessorer med "overvåkningsmekanisme" i 2003.... nær framtid :sad: :sad: :sad:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=54336&forum=25

_________________

"Det beste forsvaret mot logikk er uvitenhet"

 

"Helvete er et sted der alle tester er vellykte og ingenting virker"

 

[ Denne Melding var redigert av: StudInc på 2002-10-28 01:40 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...