Goscinny Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Hei! Har laget meg nytt kabinett og flyttet alt av HW over. Etter litt om og men og spørring fikk jeg HDD-ene og CD-rom til å virke i går kveld. Dessverre måtte jeg ta ut stativet med 2x iDE HDD-er, en floppy og en CD-rom for å feste alt med skruer. Da jeg startet opp datamaskinen igjen, virket den selvfølgelig ikke. DEn ene HDD-en er satt til Master, den andre til slave. CD-rommen står også som slave. Datakabel én: CD-rom ytterst, midten ledig. Daatakabel to: HDD ytterst satt til master, og den i midten til slave. Har sjekket alt av strøm og dårlig kontakt. I biosen har jeg satt alt på auto. Likevel når jeg starter den, får jeg feilmeldingen: Disk boot failure, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER Da får jeg heller ikke åpnet CD-rommen. Hva kan være galt? Goscinny Lenke til kommentar
Minus Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Hmm, vet du hva jeg viller gjort? Ta ut all unødvendig harware, kun med det som er nødvendig. F.eks 1 RAM-brikke istede for to, en harddisk istede for to. Om du skjønner.. Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men detter er iaff. ting jeg ville prøvd. Uansett, lykke til Lenke til kommentar
squabbish Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Sjekk at rett disk står som "primary boot device" i BIOS. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 1. september 2006 Forfatter Del Skrevet 1. september 2006 Sjekk at rett disk står som "primary boot device" i BIOS. 6786811[/snapback] Skjønner ikke heeelt hvordan jeg velger dette. Altså. Det er en autosøk-dings der, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg kan velge hvilken som skal være hva? Kan ta bilder i morgen hvis noen vil/kan se på det. Nå skal jeg nemlig legge meg. Takk for alle svar som har kommet inn Goscinny Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Merkelig. Jeg lurer litt på hva som kan ha skjedd siden i går. - F.eks om IDE-kablene kan ha blitt skadet i det du plugget dem løs. De er ganske skjøre. - Kanskje du har byttet plassering på IDE-kablene på hovedkortet og at det ikke skjønner helt hva som er hvor. (Auto skulle egentlig gjøre det, men det er verd et forsøk.) - Kanskje du bruker andre strømplugger enn i går og at noen av disse er defekte eller gir for lav spenning (dårlig kontakt en eller annen plass). Prøv å stokk litt om og se om det hjelper. Det med primary boot device er rekkefølgen på hvilke enheter den skal prøve å starte et OS fra. F.eks om den skal prøve å starte windows fra harddisk 1 før den prøver å starte fra Windows-CDen eller omvendt. Du finner dette i bios under "Boot order" eller noe i den duren. Ofte velger man mellom HD*, CD, USB, LAN og Floppy en plass og startrekkefølgen på harddisker (HD*) en annen plass. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Takk. Når jeg tenker meg om veit jeg hva primary boot device er. Misforstod squabbish litt. Skal prøve å ommøblere litt og se om jeg får det til. Antar at "HD*" er en rettelse på min "HDD"? Jeg skal skjerpe meg Forresten er biosen der dum! Det er ikke slik som på denne hvor det står en liste nedover, hvor jeg velger en device per linje; her bytter jeg med Page Up/Page down hvor det står forhåndsinnstilte alternativer ... Og dessuten så får jeg ikke noe valg om jeg vil boote fra CD eller ikke om den står som first boot device. Den går rett inn på den ... Småplukk, men irriterende! Goscinny Endret 2. september 2006 av Goscinny Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Antar at "HD*" er en rettelse på min "HDD"? Jeg skal skjerpe meg 6792165[/snapback] Neida, det tenkte jeg ikke over. Stjernen var bare der for å indikere at det er en ukjent harddisk. F.eks HD1, HD2, HD3 eller flere av disse i en sekvens. Den sekvensen jeg prater om i siste leddsetning. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Sett jumper til CS, ikke master/slave. I mitten er slave på en ide66 kabel, ytterst er master. Ide 2 som er cd romen/dvd. Sett den til master/cabel select(CS) Har alle mine ide satt til CS. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 Nå er det litt fremgang her! Den finner minst en harddisk og CD-rommen. Problemet er nå at den ikke vil boote fra xp-cd-en min ... Nå står alle diskene på cable select. På bånd en sitter HD-ene. På bånd to sitter cd-rommen ytterst, uten noe i midten. Har jeg gjort det riktig da? Takk for at dere tar dere tid til å hjelpe meg! Goscinny Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå