Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Han er 16, hun 15. Straffbart?


Herr Brun

Anbefalte innlegg

Heisann. Et vennepar av meg har vært sammen i 1 år og 8 måneder. Han blir snart 17, hun blir snart 16. De har hatt et aktivt sexliv i godt over et år nå, siden en god stund før han fylte 16. Foreldrene hennes sier at han kan straffes for å ha sex med henne. Jeg mener dette er bullshit. Hvem har rett?

 

Finnes det en eneste grunn til at han skulle straffes for dette? De har hatt sex i et par måneder. Han fyller så 16. Kan han plutselig straffes for det nå? Høres helt på jordet ut for meg, men trenger noen som faktisk KAN dette, evt. har kilder å vise til, og ikke bare meg med min logiske sans.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strl. § 196 regulerer dette. Siden det er litt for sent å utbrodere, så klistrer jeg opp paragrafen i stedet.

 

§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.

 

Fengsel inntil 15 år kan idømmes dersom a) handlingen er begått av flere i fellesskap,

b) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte,

c) den skyldige tidligere har vært straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 192 eller § 195, eller

d) fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen.

 

 

Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet foreligger i så måte.

 

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Aldersforskjeller på over 3 år har blit akseptert av Høyesterett, blant annet i Rt.1994 s.1000. Her var riktignok jenten "kommet særdeles langt i sin utvikling, mens gutten ikke ble ansett spesielt moden for alderen".

 

Da aldersforskjellen i denne saken kun er ett år så kommer nok den aktuelle bestemmelse til anvendelse, selv om det foreligger "normal" modenhet hos begge to.

Lenke til kommentar
Høres meget frekt ut hvis lovene skal bestemme over hva 2 folk gjør sammen, privat og bette 2 er enig med det. Hvis han på 16 og hun på 15 er enige i det de har gjort, slipper de nok billig unna så lenge de ikke sier noe til politiet.

6793902[/snapback]

 

De har vel egentlig ikke gjort noe spesielt ulovlig. Bare sjekk paragrafen som ble sitert lengre opp. Denne passerer glatt.

 

Dessuten så er loven for å beskytte de yngre og mer lettpåvirkelige fra å bli med på noe de vil angre på i framtiden. Derfor er det vel egentlig mer enn riktig med en slik lov.

Det som jeg derimot ikke synes er greit er at du likevel dømmes dersom du møter ei som ser ut som 20 år på et utested med 20årsgrense med en vodka-drink i hånda og du har sex med henne og foreldrene anmelder det fordi hun egentlig er 15 år.

Du spør liksom ikke om leg. når du møter jenter på et utested for folk over 20... Da burde heller både jenta og det utestedet som er pliktig til å etterspørre leg fått en smekk...

Lenke til kommentar

Vil bare legge til at gitt han ikke hadde noe mer seksuell aktivitet med henne etter han fylte 16år, så kan man ikke akkurat dømme han fordi "han har hatt sex med en under 16, når det faktisk var begge to som gjorde dette. Isåfall kan jo jenta dømmes på samme grunnlag. Noe som i praksis ikke kommer til å skje.

Lenke til kommentar
Tror å de ser litt an på hvor lenge de har vert sammen, har de hatt særiøst forhold i f.ex. over ett år lar de det gå :)

6796119[/snapback]

Og dette har du hvilket grunnlag for å si?

6796126[/snapback]

 

 

 

Jeg tror da det :)

Er man over 16, og puler på ei under, kan man sikkert straffe det.

men hvis de har hatt seriøst forhold over lang tid vil da jeg tro de lar de gå, og jaffal hvis begge var enige. og foreldra ikke sier noe imot det.

 

er nå hva jeg tror da, og tror det er sån :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...