Vargtass Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) Innledning Har lagt merke til at det er mange som lurer på hvilket minne de bør kjøpe til sitt nye Conroe-system. Mitt inntrykk er at det råder en viss forvirring rundt om i de tusen gutterom (Drevne i faget får ha meg unnskyldt!) Har forsøkt å sette sammen en oversikt som viser hva slags DDR2 man bør gå til anskaffelse av uansett om man skal overklokke sitt system eller ikke. Dette er IKKE den ultimate guiden for valg av DRR2 brikker for Conroe, men er ment som en liten rettledning for de som ikke er så bevandret i DDR2 terminologien (undertegnede inkludert). Først ta en kikk på denne tabellen: *)X6800 har ulåst multiplier på enkelte hovedkort, default er 11. Metodikk Vi forutsetter (for argumentasjonen skyld) at det er gunstig å kjøre FSB og RAM 1:1 (synkront). Hvis man f.eks har en E6600 og et hovedkort som sammen man vet er godt for 400 Mhz FSB, så bør man velge DDR2 800 / PC 6400 dersom man ønsker 1:1. Ergo; valg av RAM styres i stor grad av hvor overklokkingsvillig hovedkortet man har. Min anbefaling er at man undersøker litt, leser tester på CPU og hovedkort for å kunne danne seg en mening om hva som er realistisk overklokkingspotensialet med den hardwaren man har. Skal man ikke overklokke klarer man seg fint med DDR2 533/ PC4200. Da bør man heller legge litt penger i RAM med lave tilgangstider. Konklusjon Dette var en kort tilnærming til Conroe / DDR2. Det er sikkert mange der ute som sitter med utfyllende informasjon - oppdaterer gjerne denne posten med relevante kommentarer. Hensikten var å gi en pekepinn på hva type minne man bør vurdere til sitt Conroe-system, uansett om man planlegger å overklokke eller ikke. Som en 'forstyrrende' faktor kan de se ut som om Conroe-systemer skalerer bra med RAM asynkront med FSB; dvs det kan være gunstig å kjøre RAM raskere enn FSB, selv om man må 'løse opp' litt på timingene på minnet. mvh r.- Edit: Multiplier på E6300 rettet til 7, multiplier på E6400 rette til 8. Takk Vicar! Endret 3. september 2006 av roger_h99 Lenke til kommentar
Vicar Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Tabellen er feil. En E6300 Har en multiplier på 7, ikke 6. E6400 har en multiplier på 8, ikke 7. Resten er i og for seg riktig. (På noen hovedkort KAN du sette multiplieren til 6 på en E6300 og 7 på en E6400, men akkurat poenget i det er vel heller lite når man har såpass lave multipliere uansett) Lenke til kommentar
HotShotChicken Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 fin guide, her er det vel noen som har peiling og kansje kan svare på mitt spørsmål Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå