moestue Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Skal omsider bygge en pc til familien, da den gamle er helt ubrukelig. I og med at jeg har egen pc så stilles det ikke store krav, men et must er at den har tv ut og god hd kapasitet. Stille må den også være. Har skjerm, tastaur og mus, så det er kun snakk om kabinett, psu, hardware, dvd brenner. Har laget et forslag selv, men har jo selvsagt sprengt budsjettet. Kabinett: In-Win S508 Midi Tower ATX Sort Kabinett m/350W Power - 498,- Hovedkort: Asus M2N-MX - 635,- CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+ - 1450,- Minne: TwinMOS DDR2 PC4200 1024MB - 799,- Skjermkort: XFX GeForce 6500 TurboCache 350,- Harddisk: Samsung SpinPoint P120S 250GB - 650,- DVD: Sony DVD-brenner - 299,- Totalt: 4780,- Har sett på Intel Core CPU, men hk til disse er svært dyre i forhold til mitt budsjett. Er ikke et MUST av pcen må koste nøyaktig under 4000 kr, men hvertfall under 4500. Den kommer sikkert til å bli brukt til videoredigering, men lite spilling. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Hei! Se om du får spart inn noe på hovedkortet. Ellers ser det ganske bra ut til prisen. Jeg vil tro at det blir litt dyrere med tilsvarende Conroe-oppsett, med tanke på hovedkort. Ellers kan det være en idé å sette opp oppsettet i Prisguiden, så du ser hvor det er billigest. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 Har laget et nytt oppsett i prisguiden. Klikk HER! og si hva du synes Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 (endret) Man bruker jo ikke penger på dobbelkjerneprosessor og dedikert skjermkort i en "skrivemaskin." Finn et hovedkort med TV-ut (evt. dongle) og kjøp en billigere prosessor, så er du i rute mtp. budsjett. EDIT: Tenk også på at det ikke lønner seg å bestille fra 1001 forskjellige butikker, så finn en eller to med lave priser. Endret 3. september 2006 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
moestue Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 (endret) Man bruker jo ikke penger på dobbelkjerneprosessor og dedikert skjermkort i en "skrivemaskin." Finn et hovedkort med TV-ut (evt. dongle) og kjøp en billigere prosessor, så er du i rute mtp. budsjett. EDIT: Tenk også på at det ikke lønner seg å bestille fra 1001 forskjellige butikker, så finn en eller to med lave priser. 6793407[/snapback] Nå er det ikke meningen at det skal være en dedikert "skrivemaskin", men en billig maskin som ikke skal spilles med, men alt annet. Valgte dobbeltkjerne prosessor i første forslag med tanke på videoredigering, men fant ut at 1450 kr på CPU er litt for mye når budsjettet er rundt 4000. Gikk derfor for Athlon 64 i forslag nr 2, og vil veldig gjerne ha tilbakemeldinger på hvordan oppsettet ser ut. Kjøper alt hos Komplett, så et annet kabinett og brenner må jeg velge. Er mest usikker på hovedkortet og minnet. Endret 3. september 2006 av moestue Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Jeg tror jeg hadde kjøpt det In-Win-kabinettet med PSU fremfor den 300kr dyrere løsningen i det siste forslaget. Minnet i det siste forslaget er bedre enn i første. DVD-brenneren i det siste forslaget er bedre enn i det første. Du kan spare litt inn noen hundrelapper, dersom du er sikker på at familien ikke skal spille 3D-spill og ikke overklokke, ved å kjøpe et hovedkort med integrert grafikk og DVI-port. F.eks dette. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 Jeg tror jeg hadde kjøpt det In-Win-kabinettet med PSU fremfor den 300kr dyrere løsningen i det siste forslaget. Minnet i det siste forslaget er bedre enn i første. DVD-brenneren i det siste forslaget er bedre enn i det første. Du kan spare litt inn noen hundrelapper, dersom du er sikker på at familien ikke skal spille 3D-spill og ikke overklokke, ved å kjøpe et hovedkort med integrert grafikk og DVI-port. F.eks dette. 6793511[/snapback] Ja jeg vet det er billigere alternativer enn 750 kr på kabinett og PSU. Har derfor valgt Rebel R540 m/ 350w PSU i mitt siste forslag. Har også valgt 2GB Corsiar minne, fordi jeg tror det vil være til nytte i en workstaion (eller tar jeg feil. holder det med 1GB?). De få hundrelappene jeg sparer på å velge integrert skjermkort i hk, dropper jeg. Jeg vil ha de ekstra utgangene som TV ut. Forslag nr 3: Kabinett/psu: Rebel R540 m/ 350w psu - 498,- HK: ECS NFORCE4M-A - 519,- CPU: AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket AM2 - 695,- Minne: Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB - 1479,- (tilbud!) HD: Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 - 650,- Skjermkort: Gainward GeForce 7300LE 128MB DDR2, PCI-Express - 449,- DVD: NEC DVD-brenner ND-3570 - 299,- Totalt: 4589,- Trenger en kabinettvifte og, så jeg regner med 5000 totalt inkl. frakt. Kan selvfølgelig spare 600 kr ved å velge 1GB ram framfor 2. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Intel Core 2 Duo E6300 [erstatt] 1608,- Intel Desktop Board DP965LT [erstatt] > 7 dager 916,- NoName DDR2-533 512 MB [erstatt] > 7 dager 311,- Western Digital Caviar 80 GB [erstatt] 389,- TOTALT 3224,- rimelig intel core system med litt for lite minne og HD Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Forslag nr 3 ser veldig bra ut. Jeg synes det er litt unødvendig mye minne, men det får så være. Angående ordet workstation/arbeidsstasjon så brukes det ofte om kraftige maskiner til krevende jobb-bruk. Da tenker jeg med en gang på CAD, 3D-modellering, vitenskapelig tallknusing osv ikke på mer hverdagslige oppgaver som videoredigering, surfing osv. Kvase: Det der blir vel litt i tynneste laget (minne og harddiskkapasitet), samt at du mangler kabinett, PSU, DVD-brenner og skjermkort i forslaget ditt. Legg til disse tingene så blir ikke totalsummen fullt så attraktiv lengre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå