Gå til innhold

Nikon AF-S DX 18-135mm super-zoom objektiv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

Nikons AF-S DX 18-135mm super-zoom objektiv er en linse som følger Nikon D80 på Japanphoto.no  Dog klarer jeg ikke finne mye ut av den. Har noen info om denne linsa?

Klarer ikke finne den i prisguiden engang jeg  :blush:

Kan det være denne linsa?

http://www.europe-nikon.com/product/no_NO/...7/overview.html

Hjelp?

Anyone?

6785643[/snapback]

Hvis du leter fram D80 kit på Nikons sider så står blant annet dette:

D80 18-135 kit inkluderer AF-S DX 18-135 mm f/3.5-5.6G IF-ED

Så det er nok det objektivet du lenker til som følger med i kitet.

Googlet litt uten noe særlig resultat, men tester dukker sikkert opp om ikke lenge. Ellers så finnes jo previews av D80 med bilder som er tatt med kitobjektivet hvis det skulle være interessant.

Lenke til kommentar
Ja, det er den... Det er neppe noen grunn til å tro at det objektivet vil skuffe noen, men ut fra bilder og tekst på Nikons sider kan det virke som om byggekvaliteten er noe dårligere enn Nikkor 18-70. Optisk er det dog ingenting som tyder på at den er dårligere, ei heller har det (ut fra grafer o.l. som er kommet ut) antydet at den muligens er et hakk vassere enn 18-70.

Ellers spøs jeg som Blurpy - har du gått lei av å vente på 18-200VR?

Lenke til kommentar
Ja, det er den... Det er neppe noen grunn til å tro at det objektivet vil skuffe noen, men ut fra bilder og tekst på Nikons sider kan det virke som om byggekvaliteten er noe dårligere enn Nikkor 18-70. Optisk er det dog ingenting som tyder på at den er dårligere, ei heller har det (ut fra grafer o.l. som er kommet ut) antydet at den muligens er et hakk vassere enn 18-70.

Ellers spøs jeg som Blurpy - har du gått lei av å vente på 18-200VR?

6788572[/snapback]

Eh, optisk tyder vel alt på at den er dårligere enn 18-70. Økt zoom-omfang medfører dårligere optisk ytelse, med mindre produktene man sammenligner befinner seg i vidt forskjellige pris/kvalitets-sjikt. Noe disse ikke gjør..

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spør er at jeg oppgraderer mitt D70s til en D80.

Jeg beholder mitt 18-70 mm fra d70s kitet, men har da muligheten til å kjøpe dette da i tillegg.

Jeg venter trofast på 18-200 vr linsa, men den er nok ikke meg i hende før ved juletider....

Jeg tror i likehet med Mauritz at dette er et svaker objekitv enn kit objektivet til d70s. Men jeg spør dere. Bør jeg kline til og kjøpe dette samtidig?

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg spør er at jeg oppgraderer mitt D70s til en D80.

Jeg beholder mitt 18-70 mm fra d70s kitet, men har da muligheten til å kjøpe dette da i tillegg.

Jeg venter trofast på 18-200 vr linsa, men den er nok ikke meg i hende før ved juletider....

Jeg tror i likehet med Mauritz at dette er et svaker objekitv enn kit objektivet til d70s. Men jeg spør dere. Bør jeg kline til og kjøpe dette samtidig?

6790067[/snapback]

Det blir litt mye av det samme med 18-70, 18-135 og 18-200. Jeg tror jeg hadde holdt meg til maks 2 av dem. Men om du har penger til det og er ivrig etter noe lengre enn 18-70 mens du venter så er det sikkert mange her som kunne tenke seg å vite hvordan det nye objektivet fungerer ;)

Lenke til kommentar

6790067[/snapback]

Såvidt jeg kan se på MTF-kurvene fra Nikon, er det bedre oppløsningsmessig enn 18-70 på full åpning. Men så er det resten av historia, fage, kontrast, mekanisk kvalitet..

Lenke til kommentar

Å få med denne linsa snakker vi om tusenlappen. Jeg tror jeg tar den, men har den nok ikke før i slutten av måneden. Da det kun er kamerahus å oppdrive til d80....

Uansett kan dere få min erfaring med d80 etter neste helg. Skal på fjellet og skyte løs på det meste, men med kun en 2 gb minne blir alle bilder skyti i jpeg og ikke raw...

Jeg skal og ta bilder med min kommende sønn (min nye flamme og kommende kone har en sønn på 10 år), så mye av bildene blir tatt på autoinnstillingene. Vi kommer og kun til å ha med 18-70 linsa til Nikon.

Uansett er nok ikke denne linsa tilgjenglig før om en tre ukers tid, men da skal dere få min mening om linsa :)

Lenke til kommentar

Å ha tre relativt lyssvake objektiver fra 18mm og oppover er vel i overkant av hva man trenger, og når du får 18-200VR'n kommer du nok ikke til å bruke 18-135 objektivet mye vil jeg tro. Selv om du får den realtivt billig, ville jeg heller ha spart pengene til mere lyssterke objektiv, som Tamron 17-50 f/2,8 eller Nikkor 70-200 f/2,8 eller Nikkor 80-200 f/2,8 (de to siste stiller dog i en helt annen prisklasse). Et par objektiver med fast brennvidde og god lysstyrke kan også være et bedre alternativ enn å ha tre som overlapper såpass mye.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Å ha tre relativt lyssvake objektiver fra 18mm og oppover er vel i overkant av hva man trenger, og når du får 18-200VR'n kommer du nok ikke til å bruke 18-135 objektivet mye vil jeg tro. Selv om du får den realtivt billig, ville jeg heller ha spart pengene til mere lyssterke objektiv, som Tamron 17-50 f/2,8 eller Nikkor 70-200 f/2,8 eller Nikkor 80-200 f/2,8 (de to siste stiller dog i en helt annen prisklasse). Et par objektiver med fast brennvidde og god lysstyrke kan også være et bedre alternativ enn å ha tre som overlapper såpass mye.

6792195[/snapback]

Ja, men på en annen side får han jo mer for enten 18-70 eller 18-135 objektiv, hvis han selger dem brukt enn, hva kittet med 18-135mm koster ekstra i forhold til huset alene.

Men det er ingen vits i å ha masse vis av like objektiver, så på sikt bør han vel selge både 18-70mm og 18-135mm, og bruke pengene til en lysterk normalzoom, fastlinse (en 30mm er fint hvis du skal pakke lett til en fotur), vidvinkelzoom eller en telezoom.

Lenke til kommentar
Jeg ville kjøpt en 50mm f/1.8 istedenfor 18-135.

6796021[/snapback]

Har tenkt å kjøpe den på septemberlønninga :)

6796914[/snapback]

Kjøp en 50mm 1.4 du som har så mye penger!

6824354[/snapback]

Feber eller?

Har akkurat like lite som alle andre :(

Priotering kalles det bare. Nå sykler jeg til jobb. Spiser kun hjemme og billig.

Har og overtrukket kontoen med 10k. Så jeg er helt vanlig, men prioriterte litt fototutstyr fremfor ny pc, tv, bil, byturer osv

Lenke til kommentar

6796021[/snapback]

6796914[/snapback]

6824354[/snapback]

Feber eller?

Priotering kalles det bare. Nå sykler jeg til jobb. Spiser kun hjemme og billig.

Har og overtrukket kontoen med 10k. Så jeg er helt vanlig, men prioriterte litt fototutstyr fremfor ny pc, tv, bil, byturer osv

6825760[/snapback]

Hvorfor prioritere noe du ikke egentlig har bruk for da? tre objektiv i området 18-70 med ca. samme optiske egenskaper er litt vel overkill.

Lenke til kommentar

6796021[/snapback]

6796914[/snapback]

6824354[/snapback]

Feber eller?

6825760[/snapback]

Unnskyld da, men jeg har liksom fått litt utrykk at du har mange penger til rådighet. Du har jo brukt mange penger på foto i det siste, og med alle objektivvalgene dine trodde jeg du hadde penger ;) og som du pleier å si: Penger er ingen problem.

Lenke til kommentar

Jeg ser at på fotomagasinet.no så selger de Nikon D80 kit med Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC og som nevnt så selger japanphoto.no Nikon D80 m/ AF-S 18-135mm DX.

Jeg hadde vel i fremtiden å investere i D80, men da er usikker på hvilket objektiv som er best allrounder av disse to. :hmm: begge koster ca like mye...

Noe forslag til hvilket?

Endret av Treize
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...