Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Når man har prøvd å bytte alt og fortsatt feil...

Anbefalte innlegg

Har et skikkelig rart problem med en maskin her, og har gått tom for ting å prøve...

Det hele startet etter strømbruddet som var i Oslo sentrum for noen dager siden. Maskina startet opp igjen etter strømbruddet, merket ikke noe rart før det luktet varm elektronikk dagen etterpå, PSU-vifta hadde stoppet!

Hadde en Enermax strømforsyning liggende, og monterte den. Samtidig byttet jeg prosessor til en X2 4800+ (socket 939) som hadde stått på pulten og godgjort seg noen dager. A8N SLI Deluxe med 1002 BIOS tror jeg det var, så jeg måtte oppdatere BIOS samtidig til 1016, og oppdatere chipsetdrivere i OSene (W2K3 og Vista Beta 2).

Etter det var helvete løs. Maskinen begynte å blåskjerme i hytt og pine, men kom av og til så langt at den kunne installere X2 drivere etc. Etter en stund gav den helt opp, og hverken Vista eller W2K3 klarte å boote. De stoppet begge en liten stund inn i oppstartprosessen.

Det samme skjer også når jeg prøver med W2K3 eller Vista CD/DVD.

Dette jeg har prøvd:

- Bytte tilbake til den gamle x64 3500+ CPUen -> Samme oppførsel

- Kjøre Memtest86+ -> Ingen feil

- Ta ut halvparten av RAMbrikkene -> Kræsjer på annet sted

- Ta ut andre halvparten av RAMbrikkene :) -> Kræsjer på nok et annet sted

- Koble ut hoveddisken (SATA) og installere W2K3 på en eldre ATA-disk -> Kræsjer

- Prøve en annen strømforsyning -> Samme oppførsel

- Kjøpte nytt hovedkort (!), et Megabyte nForce etellerannet med "support for X2" sticker på boksen -> Akkurat lik oppførsel.

Jeg tror jeg har testet hver eneste komponent i boksen nå, og håper noen har tips til noe åpenbart jeg må ha oversett. :cry:

Det jeg har mest lyst til nå er å kjøpe en iMac med plomberte skruehull, og så selge denne maskina bit for bit for å spre den rundt om i verden hvor den ikke kan gjøre mere skade....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, det må jo nesten være flere feil på en gang dette her, jeg har gått tom for idéer til å teste hva som er galt.

Begge strømforsyningene hadde både hovedpluggen- og den ekstra 12V plugget i, men takk for tipset. Jeg lurte også på om det kanskje kunne være for lite kraft i PSUen, men 300W burde vel holde til én harddisk, DVD-brenner, X700 pro grafikkort og en X2 CPU? (Får jo også samme feilen med den gamle CPUen)

Sjekket nå temperaturen, men CPU kommer aldri over 40C, så det var ikke det heller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...