Gå til innhold

Er så forvirret! Laste ned ubuntu permanent


Rinox

Anbefalte innlegg

Hei! Nå er jeg så forvirret! Jeg vil installere ubuntu PERMANENT på PC-en min. Det skal også være en versjon av ubuntu som ikke fungerer ved at jeg selv må skrive inn kommandoer. Jeg vil ha vanlig med knapper og slikt. Noen som kan gi meg en direkte link? Tusen takk til personen som gjør det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, og jeg lastet ned derfra og brant ned på CD, men hvordan skal jeg installere linux med den?

 

Jeg har satt den inn i maskinen min, men det eneste som kommer opp er et slags vindu med litt informasjon og nedlastinger til de forskjellige programmene som følger med. Kan du være så snill å forklare meg nøyaktig hva jeg skal gjøre?

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Ja kan jo lage en liten kjapp howto:

 

- Du starter med å laste ned ubuntu.iso som Olear har gitt link til(finnes også på ubuntu.com)

- Du brenner ut iso filen med et brenneprogram, feks nero og velger burn image

- Sjekk at cden fungerer i windows, du kan starte den opp med å trykke på den i "My Computer"

- Pass på at du har ledig plass på harddisken til ubuntu hvis ikke sett av 10 GB(min.)

- Restart maskinen med ubuntuplaten i cdrom, og bios med boot på cdrom før harddisk

- Ubuntu spørr nå om du vil boot fra harddisk eller cd, velg cd(automatisk cd boot etter 30 sekunder) | La ubuntu starte opp

- Du kommer nå inn i ubuntu 6.06 live, som kjører fra cden og kan prøve ut forskjellige funksjoner

- På "skrivebordet" ligger den en link som heter 'INSTALL', dobbeltrykk på denne og et vindu kommer opp.

- Her setter du opp alle instillinger som ubuntu trenger, bla skriver inn brukernavn og passord, samt partisjonere harddisk(kan velge automatisk partisjonering). Les igjennom alt (husker desverre ikke alt som må skrives inn) og når du er ferdig, trykk install. Den vil da bruke en 20 minutter på å instalere ubuntu på valgt disk/partisjon

Lenke til kommentar

Da vil du nok få en feilmelding midt under instalasjonen om at det ikke er mer plass igjen. Du trenger ikke mer enn en 5-6 ledig tror jeg, Men det ledige må ikke være en del av en annen partisjon. Så du må dele opp disken din i windows først, eller slette en hel disk(noe som ikke er like greit da de gjerne er i bruk). Del opp disken med feks Partition magic og la den delen som er satt av til linux være ubrukt. Så gjør ubuntu den kjapt om til det filsystemet den selv vil og deler den automatisk opp i de partisjonene som trengs

Lenke til kommentar
Hmm... Går det ann å slette hele OS-et da? Blir det ikke vansker med å installere ubuntu da? Eller går det helt fint?

6785455[/snapback]

Hvis du ikke har tenkt å bruke WIndows noe mer uansett, kan du fint slette det. Du trenger ikke noe OS inne på pcen fra før for å kunne installere Ubuntu. Alt du trenger er den live-cden med Ubuntu på :)

Lenke til kommentar
Maskinen min er fra 98 så er det sikkert at ubuntu virker på den? Vil kubuntu virke?

 

Det er når den kommer til "Adding live CD user" at den stopper... :( Noen som vet hva jeg skal gjøre? Noen?

6787231[/snapback]

Bare som et generelt tips, så er det alltid bedre å poste specs på PCen istedenfor å si når den er fra. Spesielt viktige som CPU og mengde RAM :)

 

Men når det er sagt så er jo live-cden til Ubuntu basert på GNOME, og vil derfor kreve litt av maskinen. Alternativet er enten å bruke en annen lettere distro, eller installere Ubuntu vha. den gamle tekstbaserte installeren. Så kan du kjøre en lettere windowmanager enn "tungvekterne" KDE og GNOME.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...