ahumoe Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Hei. Jeg satt og funderte litt på om det gikk an å starte flere programmer fra èn snarvei. Altså klikke på et icon og så starter du opp flere stykker. Hadde vært kjekt. Går det? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Legg alt i winrar og lek med sfx instillingene. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Hei.Jeg satt og funderte litt på om det gikk an å starte flere programmer fra èn snarvei. Altså klikke på et icon og så starter du opp flere stykker. Hadde vært kjekt. Går det? 6784615[/snapback] Lag et batchskript å lag en snarvei til den. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Her er et eksempel på en batch: @echo on cd C:\Programfiler\Opera 9 Beta opera.exe www.diskusjon.no Denne vil i mitt tilfelle starte opera 9 og gå rett til diskusjon.no lag en fil i notepad og lagre den som "Filnavnet.bat" Lenke til kommentar
ahumoe Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 Her er et eksempel på en batch: @echo on cd C:\Programfiler\Opera 9 Beta opera.exe www.diskusjon.no Denne vil i mitt tilfelle starte opera 9 og gå rett til diskusjon.no lag en fil i notepad og lagre den som "Filnavnet.bat" 6785820[/snapback] Hvordan får man starta opp flere da? Må man gjøre sånn: @echo on cd C:\Program Files\første program.exe @eco on cd "C:\Program Files\andre program.exe @echo on cd C:\Program Files\tredje program.exe Kan noen vise meg? Lenke til kommentar
bitcowboy Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Hei, du kan selvfølgelig også bruke en type "launcher" - se her: Program Launcher Dette er forresten "freeware". Lenke til kommentar
ahumoe Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Her er et eksempel på en batch: @echo on cd C:\Programfiler\Opera 9 Beta opera.exe www.diskusjon.no Denne vil i mitt tilfelle starte opera 9 og gå rett til diskusjon.no lag en fil i notepad og lagre den som "Filnavnet.bat" 6785820[/snapback] Hvordan får man starta opp flere da? Må man gjøre sånn: @echo on cd C:\Program Files\første program.exe @eco on cd "C:\Program Files\andre program.exe @echo on cd C:\Program Files\tredje program.exe Kan noen vise meg? 6789796[/snapback] Er det noen som veit noe? Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg er ikke ekspert på området, men tror at du ikke får startet to programmer samtidig med et batch script, altså bat-fil. Den vil kjøre det første programmet, vente på at det programemt lukkes og deretter starte program nummer 2. Navnet "batch file" antyder jo også dette. Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Haha, jeg må spise ordene mine! Copy-Paste: rem Linjer med 'rem' blir oversett av windows rem Velg én av de nedenstående to linjer avhengig rem av om du vil at det som skriptet ditt gjør skal rem være synlig i dos-vinduet som kommer opp, eller ikke. rem on = vises rem off = vises ikke @echo on @echo off rem Kommandoen start lar det angitte programmet rem starte _i en ny prosess_ start c:\path\to\app1\app1.exe start c:\path\to\app2\app2.exe rem 'pause' gjør at dos-vinduet som kommer opp ikke rem lukkes, men venter på at du trykker en tast. pause Edit: Dumme word-wrap... Endret 5. september 2006 av jhsveli Lenke til kommentar
ahumoe Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 (endret) slett.................................................................... Endret 6. september 2006 av ahumoe Lenke til kommentar
ahumoe Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 Haha, jeg må spise ordene mine!Copy-Paste: rem Linjer med 'rem' blir oversett av windows rem Velg én av de nedenstående to linjer avhengig rem av om du vil at det som skriptet ditt gjør skal rem være synlig i dos-vinduet som kommer opp, eller ikke. rem on = vises rem off = vises ikke @echo on @echo off rem Kommandoen start lar det angitte programmet rem starte _i en ny prosess_ start c:\path\to\app1\app1.exe start c:\path\to\app2\app2.exe rem 'pause' gjør at dos-vinduet som kommer opp ikke rem lukkes, men venter på at du trykker en tast. pause Edit: Dumme word-wrap... 6811612[/snapback] Hei igjen. Av en eller annen merkelig grunn skjønner DOS'en ikke C:\Program Files. Den bare "Finner ikke c:\program". Jeg har også prøvd å skrive C:\Program_ Files og C:\ProgramFiles. Hva kan være galt? Her er det jeg har skrevet: @echo on start C:\Program Files\program1\program1.exe start C:\Program Files\program2\program2.exe start C:\Program Files\program3\program3.exe pause Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 hei igjen! Prøv dette: @echo on start "C:\Program Files\program1\program1.exe" start "C:\Program Files\program2\program2.exe" start "C:\Program Files\program3\program3.exe" pause Lenke til kommentar
ahumoe Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 hei igjen! Prøv dette: @echo on start "C:\Program Files\program1\program1.exe" start "C:\Program Files\program2\program2.exe" start "C:\Program Files\program3\program3.exe" pause 6817277[/snapback] Prøvde det nå, men det kommer bare opp 3 DOS-vinduer med programmene som overskrift og ingenting mer skjer.... Lenke til kommentar
backup Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Her er et eksempel som funker iallfall på winXP: @echo off start /wait /b Notepad.exe start /wait /b Excel.exe start /wait /b calc.exe Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 (endret) Edit: fant ut av det. Skriv f.eks. noe slikt i Notepad og lagre som "2xIE.bat" eller hva du vil: @echo offstart "IE" /B "c:\Program Files\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE" start "IE" /B "c:\Program Files\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE" Denne åpner to Internet Explorer-vinduer, du ser bare et glimt av cmd i bakgrunnen. Skift ut til de applikasjoner du vil, der det står "IE" vil vise i cmd-vinduet at du starter nettopp IE. Ganske hendig hvis du har til vane å starte opp flere programmer fra én snarvei. Hvis du feks er en gamer som liker å tune pcen hver gang du skal starte et spill så bør det kunne gjøres enkelt med en slik "shortcut". Legg .bat-filen på Quick Launch så er det uansett bare et klikk som skal til for å starte alt. Endret 8. september 2006 av el_cash Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå